Český telekomunikační úřad se ve své úřední praxi setkává mimo jiné s dotazy týkajícími se podomního prodeje služeb elektronických komunikací. Stěžovatelé obecně vnímají tento typ prodeje negativně a žádají Úřad, aby zakročil a učinil opatření k zamezení těchto nabídek. ČTÚ není zákonem zmocněn takový typ prodeje omezit či přímo zakázat.
Aktuálně se ČTÚ setkává se stížnostmi spotřebitelů, kterým je formou podomního prodeje nabízena možnost uzavření smlouvy o poskytování služeb elektronických komunikací, především pak pevného internetu v bytových domech.
Nabízet tímto způsobem služby elektronických komunikací je zcela legitimní, pokud ovšem není podomní prodej na území dané obce zakázán příslušným nařízením. Podle zákona o živnostenském podnikání mohou přímo obce svým nařízením stanovit, že některé formy prodeje zboží nebo poskytování služeb prováděné mimo provozovnu jsou v dané obci nebo v její části zakázány. Porušení takového nařízení může být posouzeno jako přestupek, který je oprávněn postihovat příslušný obecní úřad.
Setkají-li se tedy spotřebitelé s tímto typem prodeje ve své obci, doporučuje ČTÚ ověřit si, zda není podomní prodej v této lokalitě zakázaný, a nahlásit případně zjištění porušení tohoto zákazu příslušnému obecnímu úřadu. V případě podezření na jakékoliv podvodné jednání podomních prodejců je vhodné informovat také orgány činné v trestním řízení.
Pokud není podomní prodej v daném místě zakázán obecním nařízením a prodejci v obci služby nabízí, jsou povinni dodržovat veškeré povinnosti stanovené právními předpisy, především zákonem o elektronických komunikacích a zákonem o ochraně spotřebitele.
Jedná se např. o poskytnutí požadovaných informací před samotným uzavřením smlouvy, a to jasně a srozumitelně v textové podobě nebo ve formě dokumentu ve snadno dostupné elektronické verzi. Rovněž tak musí zákazníci obdržet shrnutí smlouvy splňující zákonem stanovené formální i obsahové požadavky, a to před jejím uzavřením či neprodleně poté.
Vzhledem k tomu, že je smlouva o poskytování služeb elektronických komunikací uzavírána mimo obchodní prostory prodejce, mají spotřebitelé právo odstoupit od dané smlouvy v zákonné lhůtě, která začíná běžet dnem následujícím po dni předání výše popsaných informací.
Tato lhůta činí v případě nevyžádané návštěvy podnikatele ve spotřebitelově domácnosti 30 dnů. V případě, že nebyl spotřebitel řádně poučen o svém právu odstoupit od smlouvy, prodlužuje se tato lhůta na jeden rok.
V praxi se mohou objevit případy, kdy jsou zákazníkům ze strany podomních prodejců sdělovány nepravdivé či zavádějící informace ve snaze urychlit jejich rozhodování o uzavření dané smlouvy. Takové jednání může být kvalifikováno jako nekalá obchodní praktika, kterou je ČTÚ oprávněn postihovat v mezích své působnosti v oblasti ochrany spotřebitele.
Setkají-li se zákazníci v rámci tohoto typu prodeje služeb elektronických komunikací s takovým jednáním či domnívají-li se, že jim při uzavření smlouvy nebyly poskytnuty všechny zákonem požadované informace, doporučujeme, aby se neprodleně obrátili na ČTÚ.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 16. července 2025
Podomní prodej služeb elektronických komunikací a práva spotřebitele
Roaming 2025 v EU a dalších zemích - na co si dát pozor při cestách do zahraničí
TV spot ČTÚ edukuje veřejnost k využívání slev na internet či volání pro znevýhodněné občany
Nařízení DSA chrání uživatele před neoprávněnými zásahy online platforem
Rizika služeb od tzv. šedých operátorů
Ověřte kvalitu pevného internetu
Poradní panel ČTÚ pro otázky související s nařízením DSA
Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit
Pravidla pro online reklamu podle DSA
Nový příděl rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro Vodafone
Marek Ebert zůstává předsedou Rady ČTÚ
Kontroly rozvojových kritérií potvrzují rychlý rozvoj DAB+
Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací
Přístup k údajům podle nařízení P2B
Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení