logo Český telekomunikační úřad

Jak ukončit smlouvu s operátorem v případě úmrtí účastníka

Smlouva s poskytovatelem služeb elektronických komunikací zaniká úmrtím účastníka, ale operátor nemá jak se o této skutečnosti dozvědět - proto je třeba ho informovat. Zákon o elektronických komunikacích v tomto případě nevymezuje žádný konkrétní postup.

ČTÚ se ve své úřední činnosti zabývá také případy, kdy dojde k úmrtí účastníka služeb elektronických komunikací a pozůstalí následně řeší, jakým způsobem smlouvu s příslušným poskytovatelem ukončit a jaké dokumenty je potřeba k tomuto právnímu úkonu doložit.

ČTÚ zaznamenal, že pozůstalí si nejsou vždy vědomi toho, že musí tuto skutečnost poskytovateli neprodleně oznámit a především doložit zpravidla úmrtním listem či jiným úředním dokladem o úmrtí.

Poskytovatelé služeb elektronických komunikací totiž nejsou o této události automaticky informováni, kupříkladu matričním úřadem.

Zákon o elektronických komunikacích nevymezuje žádný konkrétní postup, který by bylo nutné dodržet v případě ukončení smlouvy z důvodu úmrtí účastníka. Záleží tedy na jednotlivých poskytovatelích, jaká konkrétní pravidla si pro tuto situaci stanoví.

V některých případech je vedle doložení úředního dokumentu vyžadováno také vyplnění příslušného formuláře či žádosti, kam je potřeba uvést údaje vztahující se ke smlouvě zemřelého účastníka. To platí jak pro ukončení dosavadních služeb, tak také pro jejich případný převod na jiného oprávněného účastníka.

ČTÚ proto doporučuje navštívit webové stránky konkrétního poskytovatele, kde bývají uvedeny podrobné informace, jak vyřešit ukončení či převedení služeb zemřelého účastníka, včetně uvedení dokumentů, které je potřeba předložit, a rovněž způsob, jak danému poskytovateli vzniklou situaci oznámit.

Veškeré náležitosti lze zpravidla vyřídit také osobně v kamenné prodejně poskytovatele.

Z právního hlediska zaniká účastnický vztah ke dni úmrtí daného účastníka. V praxi bohužel dochází k situacím, kdy tato smutná událost není poskytovateli daného účastníka oznámena včas, což s sebou přináší komplikace v podobě sankcí za včasné neuhrazení vyúčtování tohoto účastníka, s nimiž se následně musí vypořádat pozůstalé osoby, což pochopitelně neulehčuje jejich již tak složitou životní situaci. Platby uhrazené po doloženém datu úmrtí by však měly být pozůstalým navráceny.

ČTÚ doporučuje pozůstalým, aby se důsledně informovali o veškerých podrobnostech smluvního vztahu zemřelé osoby, neboť daný účastník si mohl v rámci své smlouvy sjednat další doplňkové služby či kupříkladu využívat koncové zařízení za zvýhodněnou cenu.

Vzhledem k tomu, že právní předpisy tuto situaci konkrétně neupravují, bude vždy potřeba se s poskytovatelem individuálně dohodnout na jejím vypořádání.

V případě jakýchkoliv problémů s ukončením či převodem služeb zemřelé osoby se lze pochopitelně obrátit na ČTÚ.

Další články k tématům - operátor - smlouva - úmrtí

Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 6. srpna 2025

Další články od Český telekomunikační úřad

Jak ukončit smlouvu s operátorem v případě úmrtí účastníka

Online platformy musí uživatelům sdělit, jakým způsobem jim doporučují obsah

Novela zákona o elektronických komunikacích

Podomní prodej služeb elektronických komunikací a práva spotřebitele

Roaming 2025 v EU a dalších zemích - na co si dát pozor při cestách do zahraničí

TV spot ČTÚ edukuje veřejnost k využívání slev na internet či volání pro znevýhodněné občany

Nařízení DSA chrání uživatele před neoprávněnými zásahy online platforem

Rizika služeb od tzv. šedých operátorů

Ověřte kvalitu pevného internetu

Poradní panel ČTÚ pro otázky související s nařízením DSA

Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit

Pravidla pro online reklamu podle DSA

Nový příděl rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro Vodafone

Marek Ebert zůstává předsedou Rady ČTÚ

Kontroly rozvojových kritérií potvrzují rychlý rozvoj DAB+

Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací

Přístup k údajům podle nařízení P2B

Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Nabídka zaměstnání