Smlouva s poskytovatelem služeb elektronických komunikací zaniká úmrtím účastníka, ale operátor nemá jak se o této skutečnosti dozvědět - proto je třeba ho informovat. Zákon o elektronických komunikacích v tomto případě nevymezuje žádný konkrétní postup.
ČTÚ se ve své úřední činnosti zabývá také případy, kdy dojde k úmrtí účastníka služeb elektronických komunikací a pozůstalí následně řeší, jakým způsobem smlouvu s příslušným poskytovatelem ukončit a jaké dokumenty je potřeba k tomuto právnímu úkonu doložit.
ČTÚ zaznamenal, že pozůstalí si nejsou vždy vědomi toho, že musí tuto skutečnost poskytovateli neprodleně oznámit a především doložit zpravidla úmrtním listem či jiným úředním dokladem o úmrtí.
Poskytovatelé služeb elektronických komunikací totiž nejsou o této události automaticky informováni, kupříkladu matričním úřadem.
Zákon o elektronických komunikacích nevymezuje žádný konkrétní postup, který by bylo nutné dodržet v případě ukončení smlouvy z důvodu úmrtí účastníka. Záleží tedy na jednotlivých poskytovatelích, jaká konkrétní pravidla si pro tuto situaci stanoví.
V některých případech je vedle doložení úředního dokumentu vyžadováno také vyplnění příslušného formuláře či žádosti, kam je potřeba uvést údaje vztahující se ke smlouvě zemřelého účastníka. To platí jak pro ukončení dosavadních služeb, tak také pro jejich případný převod na jiného oprávněného účastníka.
ČTÚ proto doporučuje navštívit webové stránky konkrétního poskytovatele, kde bývají uvedeny podrobné informace, jak vyřešit ukončení či převedení služeb zemřelého účastníka, včetně uvedení dokumentů, které je potřeba předložit, a rovněž způsob, jak danému poskytovateli vzniklou situaci oznámit.
Veškeré náležitosti lze zpravidla vyřídit také osobně v kamenné prodejně poskytovatele.
Z právního hlediska zaniká účastnický vztah ke dni úmrtí daného účastníka. V praxi bohužel dochází k situacím, kdy tato smutná událost není poskytovateli daného účastníka oznámena včas, což s sebou přináší komplikace v podobě sankcí za včasné neuhrazení vyúčtování tohoto účastníka, s nimiž se následně musí vypořádat pozůstalé osoby, což pochopitelně neulehčuje jejich již tak složitou životní situaci. Platby uhrazené po doloženém datu úmrtí by však měly být pozůstalým navráceny.
ČTÚ doporučuje pozůstalým, aby se důsledně informovali o veškerých podrobnostech smluvního vztahu zemřelé osoby, neboť daný účastník si mohl v rámci své smlouvy sjednat další doplňkové služby či kupříkladu využívat koncové zařízení za zvýhodněnou cenu.
Vzhledem k tomu, že právní předpisy tuto situaci konkrétně neupravují, bude vždy potřeba se s poskytovatelem individuálně dohodnout na jejím vypořádání.
V případě jakýchkoliv problémů s ukončením či převodem služeb zemřelé osoby se lze pochopitelně obrátit na ČTÚ.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 6. srpna 2025
Jak ukončit smlouvu s operátorem v případě úmrtí účastníka
Online platformy musí uživatelům sdělit, jakým způsobem jim doporučují obsah
Novela zákona o elektronických komunikacích
Podomní prodej služeb elektronických komunikací a práva spotřebitele
Roaming 2025 v EU a dalších zemích - na co si dát pozor při cestách do zahraničí
TV spot ČTÚ edukuje veřejnost k využívání slev na internet či volání pro znevýhodněné občany
Nařízení DSA chrání uživatele před neoprávněnými zásahy online platforem
Rizika služeb od tzv. šedých operátorů
Ověřte kvalitu pevného internetu
Poradní panel ČTÚ pro otázky související s nařízením DSA
Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit
Pravidla pro online reklamu podle DSA
Nový příděl rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro Vodafone
Marek Ebert zůstává předsedou Rady ČTÚ
Kontroly rozvojových kritérií potvrzují rychlý rozvoj DAB+
Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací
Přístup k údajům podle nařízení P2B
Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách