Pro technologické firmy to znamená jasná pravidla namísto nahodilé regulace. Nařízení má podpořit inovace, růst podnikání a rozvoj moderních AI řešení, z nichž těží nejen firmy samotné, ale i celá společnost. A jaké systémy AI jsou zakázané?
Akt o umělé inteligenci zajišťuje uživatelům ochranu před manipulací, diskriminací, nadměrným sledováním nebo neetickým zpracováním dat. Posiluje také schopnost lidí rozeznat realitu od uměle vytvořeného obsahu a chrání jejich práva i důstojnost v digitálním prostoru.
Jednotlivé části aktu o umělé inteligenci začínají platit postupně. Od 2. února 2025 již je platný zákaz některých konkrétních praktik, např. zneužívání zranitelnosti lidí či používání manipulačních technik. Od 2. 8. 2025 se přidala pravidla pro obecné modely AI a členské státy určují své dozorové orgány.
Nařízení začne v plném rozsahu platit od 2. 8. 2026 a o rok později, od 2. 8. 2027, se přidají specifická pravidla pro vysoce rizikové AI systémy.
Český telekomunikační úřad bude sehrávat klíčovou roli v dohledu nad umělou inteligencí v tuzemsku. Stává se partnerem veřejnosti v oblasti informování a ochrany uživatelských práv a zároveň dozorovým orgánem pro vysoce rizikové AI systémy.
ČTÚ bude kontrolovat, zda firmy a organizace dodržují povinnosti plynoucí z aktu o umělé inteligenci, a zajišťovat, aby systémy využívané v Česku byly bezpečné, transparentní a spravedlivé.
Agendu Aktu o umělé inteligenci si v České republice mezi sebou rozděluje několik odborných institucí.
Úplný přehled zakázaných AI systémů je uveden v čl. 5 AI Act - zakázané postupy v oblasti AI.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 23. prosince 2025
AI Act přináší jistější prostředí pro firmy i uživatele
Rekordní rok Telekomunikační akademie ČTÚ
Slevy na volání či internet pro handicapované pokračují i v novém roce
Identifikační kalkulačka EU AI Act
Zneužívání linek tísňového volání
Podnikatelé si mohou ověřit své povinnosti podle DSA a P2B
Trh elektronických komunikací v číslech
Začínají platit pravidla podle Data Act
ČTÚ vybral poskytovatele zvláštních cen v rámci univerzální služby
Sebeidentifikační kalkulačka pro digitální služby
Rozvojová kritéria pro celoplošné sítě DAB+ jsou splněna
Při výpadku služeb elektronických komunikací mají zákazníci právo na přiměřenou slevu
VoIP jako alternativa klasické pevné telefonní linky
Regulace umělé inteligence podle DSA a AI Actu
Spoofing pod kontrolou, SMS stále výzvou
Jak ukončit smlouvu s operátorem v případě úmrtí účastníka
Online platformy musí uživatelům sdělit, jakým způsobem jim doporučují obsah
Novela zákona o elektronických komunikacích
Podomní prodej služeb elektronických komunikací a práva spotřebitele
Roaming 2025 v EU a dalších zemích - na co si dát pozor při cestách do zahraničí
TV spot ČTÚ edukuje veřejnost k využívání slev na internet či volání pro znevýhodněné občany
Nařízení DSA chrání uživatele před neoprávněnými zásahy online platforem
Rizika služeb od tzv. šedých operátorů
Ověřte kvalitu pevného internetu
Poradní panel ČTÚ pro otázky související s nařízením DSA
Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit
Pravidla pro online reklamu podle DSA
Nový příděl rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro Vodafone
Marek Ebert zůstává předsedou Rady ČTÚ
Kontroly rozvojových kritérií potvrzují rychlý rozvoj DAB+
Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací
Přístup k údajům podle nařízení P2B
Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra