logo Český telekomunikační úřad

Zneužívání linek tísňového volání

Operátoři linky 112 a dalších čísel integrovaného záchranného systému se dennodenně potýkají s případy smyšlených oznámení, vulgárních výpadů či opakovaných hovorů lidí pod vlivem alkoholu nebo drog. Nová právní úprava umožňuje nejen postihnout pachatele vysokými pokutami, ale i dočasně jim zablokovat přístup na tísňové linky.

ČTÚ se v rámci své činnosti velmi často vypořádává i s případy nahlášených zlomyslných volání, a to na základě podnětů ze strany složek integrovaného záchranného systému.

Operátoři se na linkách tísňového volání 112, 150, 155, 156 a 158 často setkávají s opakujícími se případy, kdy dochází ke zneužívání těchto linek, a to zejména tím, že jsou uskutečňována oznámení, která nijak nesouvisejí s bezprostředním ohrožením života, zdraví, majetku ani veřejného pořádku, pro které jsou tyto linky určeny.

Není výjimkou, že dochází k nahlašování smyšlených či zveličených situací, kdy volající zneužívá linku tísňového volání opakovaně, např. v průběhu celé noci, přičemž značná část takových volajících je pod vlivem návykové či jiné omamné látky.

Častokrát rovněž dochází k situacím, kdy se volající obrací na linku tísňového volání v případech, kdy žádné bezprostřední nebezpečí nehrozí a kdy by měl své oznámení směřovat na příslušné obvodní oddělení Policie České republiky.

Operátoři tísňových linek navíc musí mnohdy čelit vulgaritě, urážkám či dokonce výhrůžkám ve chvílích, kdy volajícím řádně vysvětlují, že jejich oznámení nepatří na linku tísňového volání.

V ČR jsou pro tísňová volání vyhláškou stanovena tato čísla:

Zbytečné hovory ohrožují ty, kteří potřebují pomoc

ČTÚ upozorňuje, že volání a jiná zlomyslná komunikace (např. zasílání SMS zpráv) na tísňové linky bez zákonem stanoveného důvodu je přestupkem ve smyslu ustanovení § 119 odst. 1 písm. e) zákona o elektronických komunikacích, neboť zájem společnosti na tom, aby tísňové linky nebyly zneužívány a zůstaly dostupné, je značný.

Ve vážných situacích, kdy dochází k bezprostřednímu ohrožení života, zdraví, majetku či veřejného pořádku hraje hlavní roli čas, proto je velmi důležité, aby se osoby v nouzi ihned na linku tísňového volání dovolaly, dostalo se jim včasné pomoci, a nedocházelo tak k prodlevám se spojením kvůli těm, kteří volají na tísňovou linku rozebrat politickou situaci, vyjádřit nespokojenost s osobním životem, postěžovat si na hádku s manželkou, či oznamují události různého druhu, které se nezakládají na pravdě.

Další související rovinou zneužití linek tísňového volání jsou zbytečné výjezdy složek integrovaného záchranného systému. Při marném výjezdu na základě smyšlených oznámení mohou složky integrovaného záchranného systému chybět tam, kde je jejich včasná pomoc opravdu potřebná.

Zákon umožňuje postih a 200 tisíc korun

Aby byla zajištěna dostupnost tísňových linek a nedocházelo k jejich zneužívání, byla vydána vyhláška č. 85/2025 Sb., o kategorizaci uskutečňovaných zlomyslných volání nebo jiné zlomyslné komunikace, která nabyla účinnosti dne 1. 7. 2025.

Ta umožňuje dočasně zablokovat přístup k linkám tísňového volání osobám, které tyto linky opakovaně zneužívají. ČTÚ každé oznámení o zneužití linky tísňového volání pečlivě prověřuje a při potvrzení, že skutečně došlo k zneužití linky, přistupuje k uložení pokuty, která může činit až 200000 Kč.

ČTÚ důrazně upozorňuje, že zneužití linky tísňového volání může oddálit poskytnutí pomoci těm, kteří ji skutečně a akutně potřebují.

Další články k tématům - 112 - 150 - 155 - 156 - 158 - IZS - operátor - pokuta - pomoc - tísňové volání - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 4. listopadu 2025

Další články od Český telekomunikační úřad

Zneužívání linek tísňového volání

Podnikatelé si mohou ověřit své povinnosti podle DSA a P2B

Trh elektronických komunikací v číslech

DSA a volby

Začínají platit pravidla podle Data Act

ČTÚ vybral poskytovatele zvláštních cen v rámci univerzální služby

Sebeidentifikační kalkulačka pro digitální služby

Rozvojová kritéria pro celoplošné sítě DAB+ jsou splněna

Při výpadku služeb elektronických komunikací mají zákazníci právo na přiměřenou slevu

VoIP jako alternativa klasické pevné telefonní linky

Regulace umělé inteligence podle DSA a AI Actu

Spoofing pod kontrolou, SMS stále výzvou

Jak ukončit smlouvu s operátorem v případě úmrtí účastníka

Online platformy musí uživatelům sdělit, jakým způsobem jim doporučují obsah

Novela zákona o elektronických komunikacích

Podomní prodej služeb elektronických komunikací a práva spotřebitele

Roaming 2025 v EU a dalších zemích - na co si dát pozor při cestách do zahraničí

TV spot ČTÚ edukuje veřejnost k využívání slev na internet či volání pro znevýhodněné občany

Nařízení DSA chrání uživatele před neoprávněnými zásahy online platforem

Rizika služeb od tzv. šedých operátorů

Ověřte kvalitu pevného internetu

Poradní panel ČTÚ pro otázky související s nařízením DSA

Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit

Pravidla pro online reklamu podle DSA

Nový příděl rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro Vodafone

Marek Ebert zůstává předsedou Rady ČTÚ

Kontroly rozvojových kritérií potvrzují rychlý rozvoj DAB+

Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací

Přístup k údajům podle nařízení P2B

Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Nabídka zaměstnání