Operátoři linky 112 a dalších čísel integrovaného záchranného systému se dennodenně potýkají s případy smyšlených oznámení, vulgárních výpadů či opakovaných hovorů lidí pod vlivem alkoholu nebo drog. Nová právní úprava umožňuje nejen postihnout pachatele vysokými pokutami, ale i dočasně jim zablokovat přístup na tísňové linky.
ČTÚ se v rámci své činnosti velmi často vypořádává i s případy nahlášených zlomyslných volání, a to na základě podnětů ze strany složek integrovaného záchranného systému.
Operátoři se na linkách tísňového volání 112, 150, 155, 156 a 158 často setkávají s opakujícími se případy, kdy dochází ke zneužívání těchto linek, a to zejména tím, že jsou uskutečňována oznámení, která nijak nesouvisejí s bezprostředním ohrožením života, zdraví, majetku ani veřejného pořádku, pro které jsou tyto linky určeny.
Není výjimkou, že dochází k nahlašování smyšlených či zveličených situací, kdy volající zneužívá linku tísňového volání opakovaně, např. v průběhu celé noci, přičemž značná část takových volajících je pod vlivem návykové či jiné omamné látky.
Častokrát rovněž dochází k situacím, kdy se volající obrací na linku tísňového volání v případech, kdy žádné bezprostřední nebezpečí nehrozí a kdy by měl své oznámení směřovat na příslušné obvodní oddělení Policie České republiky.
Operátoři tísňových linek navíc musí mnohdy čelit vulgaritě, urážkám či dokonce výhrůžkám ve chvílích, kdy volajícím řádně vysvětlují, že jejich oznámení nepatří na linku tísňového volání.
V ČR jsou pro tísňová volání vyhláškou stanovena tato čísla:
ČTÚ upozorňuje, že volání a jiná zlomyslná komunikace (např. zasílání SMS zpráv) na tísňové linky bez zákonem stanoveného důvodu je přestupkem ve smyslu ustanovení § 119 odst. 1 písm. e) zákona o elektronických komunikacích, neboť zájem společnosti na tom, aby tísňové linky nebyly zneužívány a zůstaly dostupné, je značný.
Ve vážných situacích, kdy dochází k bezprostřednímu ohrožení života, zdraví, majetku či veřejného pořádku hraje hlavní roli čas, proto je velmi důležité, aby se osoby v nouzi ihned na linku tísňového volání dovolaly, dostalo se jim včasné pomoci, a nedocházelo tak k prodlevám se spojením kvůli těm, kteří volají na tísňovou linku rozebrat politickou situaci, vyjádřit nespokojenost s osobním životem, postěžovat si na hádku s manželkou, či oznamují události různého druhu, které se nezakládají na pravdě.
Další související rovinou zneužití linek tísňového volání jsou zbytečné výjezdy složek integrovaného záchranného systému. Při marném výjezdu na základě smyšlených oznámení mohou složky integrovaného záchranného systému chybět tam, kde je jejich včasná pomoc opravdu potřebná.
Aby byla zajištěna dostupnost tísňových linek a nedocházelo k jejich zneužívání, byla vydána vyhláška č. 85/2025 Sb., o kategorizaci uskutečňovaných zlomyslných volání nebo jiné zlomyslné komunikace, která nabyla účinnosti dne 1. 7. 2025.
Ta umožňuje dočasně zablokovat přístup k linkám tísňového volání osobám, které tyto linky opakovaně zneužívají. ČTÚ každé oznámení o zneužití linky tísňového volání pečlivě prověřuje a při potvrzení, že skutečně došlo k zneužití linky, přistupuje k uložení pokuty, která může činit až 200000 Kč.
ČTÚ důrazně upozorňuje, že zneužití linky tísňového volání může oddálit poskytnutí pomoci těm, kteří ji skutečně a akutně potřebují.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 4. listopadu 2025
Zneužívání linek tísňového volání
Podnikatelé si mohou ověřit své povinnosti podle DSA a P2B
Trh elektronických komunikací v číslech
Začínají platit pravidla podle Data Act
ČTÚ vybral poskytovatele zvláštních cen v rámci univerzální služby
Sebeidentifikační kalkulačka pro digitální služby
Rozvojová kritéria pro celoplošné sítě DAB+ jsou splněna
Při výpadku služeb elektronických komunikací mají zákazníci právo na přiměřenou slevu
VoIP jako alternativa klasické pevné telefonní linky
Regulace umělé inteligence podle DSA a AI Actu
Spoofing pod kontrolou, SMS stále výzvou
Jak ukončit smlouvu s operátorem v případě úmrtí účastníka
Online platformy musí uživatelům sdělit, jakým způsobem jim doporučují obsah
Novela zákona o elektronických komunikacích
Podomní prodej služeb elektronických komunikací a práva spotřebitele
Roaming 2025 v EU a dalších zemích - na co si dát pozor při cestách do zahraničí
TV spot ČTÚ edukuje veřejnost k využívání slev na internet či volání pro znevýhodněné občany
Nařízení DSA chrání uživatele před neoprávněnými zásahy online platforem
Rizika služeb od tzv. šedých operátorů
Ověřte kvalitu pevného internetu
Poradní panel ČTÚ pro otázky související s nařízením DSA
Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit
Pravidla pro online reklamu podle DSA
Nový příděl rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro Vodafone
Marek Ebert zůstává předsedou Rady ČTÚ
Kontroly rozvojových kritérií potvrzují rychlý rozvoj DAB+
Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací
Přístup k údajům podle nařízení P2B
Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let