logo Český telekomunikační úřad

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Poskytovatelé jsou před samotným uzavřením smlouvy povinni poskytnout spotřebitelům stručné a snadno čitelné shrnutí smlouvy, přičemž údaje v něm obsažené se stávají taktéž obsahem smlouvy, pokud se smluvní strany nedohodnou jinak. Shrnutí smlouvy je specifickým dokumentem, jehož formální i obsahové náležitosti jsou striktně dány příslušnými právními předpisy.

Uzavírají-li zákazníci s jednotlivými poskytovateli služeb elektronických komunikací účastnickou smlouvu, nemyslí se tím pouze smluvní formulář s podpisem smluvních stran. V oblasti elektronických komunikací bývá součástí účastnické smlouvy zpravidla více dokumentů, mezi které patří všeobecné smluvní podmínky, ceník poskytovaných služeb, reklamační řád, smluvní podmínky konkrétních služeb apod.

Všechny tyto dokumenty, o nichž by měl být spotřebitel řádně informovaný, tvoří součást smlouvy a jejich obsah je pro smluvní strany závazný.

Nedílnou součástí smlouvy jsou také informace sdělené spotřebiteli před samotným uzavřením smlouvy. Ty se týkají např. identifikace poskytovatele, s nímž zamýšlí uzavřít smlouvu, hlavních znaků požadované služby, ceny za tuto službu, kvality poskytované služby, způsobu platby za tuto službu, doby trvání závazku či podmínek pro obnovení a zánik závazku ze smlouvy.

Tyto skutečnosti musí být spotřebitelům poskytnuty jasně a srozumitelně v textové podobě, ať už na papíře či ve snadno dostupné elektronické verzi dokumentu.

ČTÚ již také na svém webu vydal manuál, jakým způsobem má být vyplněna šablona pro shrnutí smlouvy, včetně modelového příkladu takového shrnutí.

K čemu slouží shrnutí smlouvy

Shrnutí smlouvy slouží k tomu, aby spotřebitelé získali jednoduchou a srozumitelnou formou dostatečný přehled mimo jiné o tom, jaká konkrétní služba jim je nabízena, v jaké kvalitě, jaké prostředky nápravy mají v případě, nebude-li služba poskytována v avizované kvalitě, jakou cenu budou hradit za nabízenou službu, včetně případných dalších účtovaných poplatků, a také informace o podmínkách trvání, obnovení a ukončení požadované služby či informace o službách a produktech pro zákazníky se zdravotním postižením.

Obsahem tohoto dokumentu musí být rovněž identifikační údaje příslušného poskytovatele, včetně kontaktních údajů.

Shrnutí smlouvy je poskytováno i v případě smluv uzavíraných na dálku. Pokud nelze shrnutí smlouvy poskytnout ihned, je poskytovatel povinen poskytnout jej spotřebiteli neprodleně poté. Smlouva v takovém případě nabyde účinnosti v okamžiku, kdy spotřebitel po obdržení shrnutí smlouvy potvrdí svůj souhlas s touto smlouvou.

Na poskytnutí předsmluvních informací a shrnutí smlouvy mají nárok rovněž koncoví uživatelé, kteří nejsou spotřebiteli - např. mikropodnik, malý podnik či nezisková organizace, pokud se výslovně nevzdali tohoto práva.

Další články k tématům - manuál - smlouva - spotřebitel

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 29. listopadu 2024

Další články od Český telekomunikační úřad

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Nabídka zaměstnání