logo Český telekomunikační úřad

Rizika služeb od tzv. šedých operátorů

Takzvaní šedí operátoři často nabízejí atraktivní nabídky, které však nejsou vždy v souladu se zákonem a mohou zákazníky připravit o jejich zákonná práva. Český telekomunikační úřad proto varuje před neuváženým výběrem poskytovatele a doporučuje ověřit si jeho oprávnění k podnikání. Touha po nižší ceně za telekomunikační služby může vést k rizikovému rozhodnutí.

Je pochopitelné, že všichni zákazníci chtějí využívat služeb elektronických komunikací za co nejvýhodnější ceny. Ne vždy se ovšem snaha ušetřit vyplatí. Zdánlivě výhodnější nabídky poskytují tzv. šedí operátoři, tj. subjekty, které nejsou standardními poskytovateli služeb elektronických komunikací, jejichž podnikatelská činnost je podmíněna řádným oznámením doručeným ČTÚ.

Jedná se o zákazníky poskytovatelů služeb elektronických komunikací, kteří přeprodávají služby těchto poskytovatelů dalším zákazníkům, zpravidla ovšem nemají za tímto účelem uzavřenu potřebnou velkoobchodní smlouvu.

Jsou vázáni klasickou účastnickou smlouvou, jejíž součástí jsou všeobecné obchodní podmínky a další dokumenty, které ovšem ne vždy přeprodej či další poskytování služeb umožňují.

Tento přeprodej služeb obvykle cílí na specifický okruh zákazníků, např. na zaměstnance či klienty vybraných společností. Ti mohou využívat těchto služeb za podstatně nižší ceny, nežli jsou nabízeny oficiálně dle ceníku daného poskytovatele, nicméně tento vztah s sebou nese i nezanedbatelná rizika.

Zákazníci využívající těchto služeb nejsou v postavení účastníků ve smyslu zákona o elektronických komunikacích, neboť nemají přímý smluvní vztah s původním poskytovatelem, ale jsou pouhými uživateli jeho služeb.

Tato skutečnost může ztížit uplatnění některých práv, která dle zákona o elektronických komunikacích svědčí pouze účastníkům služeb elektronických komunikací. Příkladem lze zmínit pravidla týkající se jednostranné změny smlouvy a s tím související právo vypovědět závazek bez jakýchkoliv dalších sankcí, které, v případě splnění všech podmínek, zákon přiznává pouze účastníkům.

Problematická může být i reklamace takových služeb, ať už jejich vyúčtování či kvality. Zákon o elektronických komunikacích sice v tomto případě umožňuje také uživateli uplatnit reklamaci na vyúčtování ceny nebo na poskytovanou veřejně dostupnou službu elektronických komunikací.

V praxi však může být pro zákazníky poměrně matoucí, jakému subjektu adresovat zamýšlenou reklamaci a domáhat se tak svých zákonných práv, neboť vyúčtování jim fakticky předkládá tzv. šedý operátor.

V této souvislosti ČTÚ apeluje na všechny zákazníky, aby pečlivě zvážili, s jakým subjektem a za jakých podmínek uzavřou smlouvu o poskytování služeb elektronických komunikací.

Vhodné je ověřit si, zda je vybraný podnikatel zaevidován v databázi ČTÚ, a tedy jeho podnikání řádně oznámeno. Pro získání co nejvýhodnější cenové nabídky doporučujeme taktéž využít Srovnávací nástroj cen a kvality, který je provozován přímo ČTÚ.

Jedná se o souhrn aktuálních nabídek jednotlivých poskytovatelů, z nichž si zájemci mohou vybrat preferovanou službu dle svých individuálních potřeb.

Další články k tématům - přeprodej - reklamace - smlouva - vyúčtování - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 11. června 2025

Další články od Český telekomunikační úřad

Nařízení DSA chrání uživatele před neoprávněnými zásahy online platforem

Rizika služeb od tzv. šedých operátorů

Ověřte kvalitu pevného internetu

Poradní panel ČTÚ pro otázky související s nařízením DSA

Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit

Pravidla pro online reklamu podle DSA

Nový příděl rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro Vodafone

Marek Ebert zůstává předsedou Rady ČTÚ

Kontroly rozvojových kritérií potvrzují rychlý rozvoj DAB+

Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací

Přístup k údajům podle nařízení P2B

Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Nabídka zaměstnání