logo Spotřebitel net

Multilevel marketing telefonních operátorů počesku

Neúnavné týmy náhončích telefonních operátorů nás pronásledují na každém kroku. Kdyby byli jen otravní, jenže oni se nás - a zejména slabé, staré nebo nezkušené - často snaží podvést. Vymýšlejí si, kamuflují, mlží a hrají na city ...

Vzpomínáte si na příběh dealera - podvodníka z Live Telecom, o kterém jsme informovali v únoru 2011? Firma pokračuje v zajetých kolejích ...

"Naše 82letá babička byla klientkou O2, pak ji ale navštívila dealerka Live Telecom. Tvrdila, že pro ni má výhodnou nabídku a přiměla ji uzavřít novou smlouvu," vypráví Michal Krátký. Dealerka paní Čapkovou ujišťovala, že kromě paušálu za linku, telefonní přístroj a poplatků Live Telecom nebude platit už nic dalšího a významně ušetří. "Samozřejmě že babička nebyla schopna si prostudovat celou smlouvu, je zvyklá lidem věřit. Spolehla se na to, co jí řekli. Zvláště když se firma jmenuje telecom - to bude jistě solidní, myslela si," pokračuje pan Krátký.

Ale ukázalo se, že paní Čapková musí navíc platit za každé spojení jednorázový poplatek firmě O2, čímž se jí telekomunikační služby značně prodražily. Smlouvu sice může vypovědět, ale musí doplatit paušály za dva roky, byla totiž uzavřena na dobu určitou. Pan Krátký má jasno: "Je to podvod - dealerka úmyslně uvedla babičku v omyl."

Kdo je Live Telecom

Dříve se firma jmenovala Euphony. Je dceřinou společností britské Hive Telecom. V ČR působí od roku 2007, kdy koupila operátora Option One i s jeho 30000 klienty. Je zaměřena na poskytování telekomunikačních služeb jako alternativní operátor. Funguje na základě pronájmu sítě, vlastní síť nestaví. Služby prodává formou multilevel marketingu a podomního prodeje. Před jejími praktikami varují Černé ovce i internetové diskuse.

Právník sdružení Spotřebitel.net Ondřej Daněk orientaci dealerů na starší lidi potvrzuje: "Oslovují především starší lidi, kteří se neumí rychle zorientovat v nabízených službách a snadno podlehnou psychologickému nátlaku." O tom, kolik vlastně mají doopravdy zaplatit, se dozvídají až z měsíčního vyúčtování - a to bývá pozdě. "Když spotřebitel uzavře smlouvu mimo kamennou prodejnu, má právo od ní do čtrnácti dní odstoupit. Jestliže tato lhůta uběhla, smlouva je vymahatelná a paní Čapková ji plnit musí," říká Daněk.

Formálně má Live Telecom vše ošetřené, dealerka zvládla akci na výbornou - podpis paní Čapkové má černý (nebo modrý) na bílém. Jistě, paní Čapková si měla důkladně přečíst, co podepisuje. Ale opravdu můžeme naivity starého člověka beztrestně využívat? Důvěřivost znakem charakterové vady není. O metodách dealerky se totéž tvrdit nedá.

Miliardy sbírané na ulici

Televizní reklamy jsme se naučili pouštět jedním uchem tam, druhým ven. Na schránky si lepíme nekompromisní "STOP LETÁKŮM". Jeden marketingový nástroj ale zbývá - setkání tváří v tvář. Třicet lidí dealery otráveně odpálkuje, ale třicátý první podepíše.

A to je jejich člověk. Pro toho (lépe řečeno jeho podpis) by i dýchali, tak proč si k němu nedopomoct menší fintou, že? Ono jde totiž celkem o dost peněz. Podle Světové federace asociací přímého prodeje se jen v roce 2009 v Evropské unii v přímém prodeji protočilo přes 10 miliard eur. V České republice pak 161 milionů eur. Armáda "obchodních zástupců" v naší zemi čítá neuvěřitelných 223 tisíc mužů a žen. Těžko se pak můžeme divit, že nás pronásledují jak vlastní stín.

Nejčastější triky dealerů:

Sdružení Spotřebitel.net měsíčně řeší případy desítek lidí, kteří dealerovi naletěli. "Téměř výhradně se jedná o staré lidi a nezkušené mladé, kteří sotva dosáhli plnoletosti," říká Daněk. Dealeři zkrátka dobře vědí, na jaké skupiny se zaměřit. "Starým lidem navíc často neřeknou, že podpisem přejdou k jinému poskytovateli, a vydávají se za zástupce jejich původního operátora," varuje právník.

Nejvíc stížností prý do sdružení Spotřebitel.net přichází na T-mobile, v druhé řadě pak na O2. Hodně si lidé stěžují i na praktiky firmy Live Telecom.

Článek Spotřebitel net ze dne pátek 1. července 2011

Další články od Spotřebitel net