logo dTest, o.p.s.

Hana Hoffmannová

Šéfredaktorka spotřebitelského časopisu dTest

Hana Hoffmannová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

V našem nezávislém testování jsme se snažili vytvořit zkušební podmínky s širokou škálou simulací, které velmi dobře odkryjí, jaký přístroj fotí lépe a jaký hůře.

Zkoušeli jsme, jak si poradí se slabým světlem, barevností obličejů a různých předmětů, ostrostí, geometrickými vzory i s barevnými bodovými světly v pozadí.

Lukáš Zelený

Vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest

Lukáš Zelený - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Nikdo vám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web nenapsal sám nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Řada recenzí se navíc bude týkat třeba jen otázky rychlosti nákupu, doručení a toho, zda zboží bylo v pořádku. Často chybí zkušenosti zákazníků s tím, jak obchod vyřizuje reklamace poté, co ho kladně ohodnotili ve srovnávači.

Databázi spotřebitelských zkušeností i to, jestli jednotliví obchodníci dobrovolně řeší stížnosti spotřebitelů, nebo radši dělají mrtvé brouky, můžete zjistit na vasestiznosti.cz.

Lukáš Zelený

Vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest

Lukáš Zelený - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Zatímco zahraniční operátoři mají spíše tendence své služby zlevňovat nebo alespoň nabízet za podobné ceny více dat, u nás takové změny nejspíš nehrozí. Do aktuálního průzkumu jsme zahrnuli takzvané neomezené tarify, tedy tarify s neomezeným voláním, SMS a vyšším objemem dat. Čeští operátoři drží své ceny stále nad evropským průměrem. Argumentují sice tím, že většina zákazníků neplatí za mobilní služby oficiálně nabízené ceny, ale využívají takzvaných podpultových nabídek.

Toto tvrzení nás však příliš neuspokojilo. Průzkum dokazuje, že i země s menší hustotou zalidnění či hornatější země, jako je Itálie či Rakousko, poskytují tarify za výrazně výhodnější ceny.

Lukáš Zelený

Vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest

Lukáš Zelený - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

GDPR posílilo práva spotřebitelů, ale nenaučilo je správnému chování a ostražitosti. Lidé často nevědí, jak mít své údaje pod kontrolou a jak jednat, když jsou jejich práva porušena. S online hrou si hravou formou osvojíte pravidla bezpečného chování na internetu, abyste se nestali oběťmi vydírání nebo zneužití osobních dat. Ve hře na sebe berete role snoubenců, kteří plánují svatbu a řeší řadu běžných situací.

Práva spotřebitelů se díky hře přesunou z teoretické roviny GDPR do praxe a vyzkouší si, jak využít právo na odstranění online obsahu, který je poškozuje. Dále se dozví, jak odhalit podvodný e-mail nebo jak se nenechat okrást kyberzločinci.

Lukáš Zelený

Vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest

Lukáš Zelený - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Z výše uvedených důvodů se dTest rozhodl podat stížnost na společnost Google k Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Spolu s námi bude stížnost v následujících dnech podávat dalších šest spotřebitelských organizací z různých částí Evropy. Všechny zapojené subjekty jsou členskými organizacemi Evropské spotřebitelské organizace BEUC. Díky GDPR mají mít uživatelé kontrolu nad svými osobními údaji, což klamavé praktiky Googlu znemožňují.

Pravidla GDPR je potřeba jednoznačně a efektivně vymáhat. Není možné, aby se korporace tvářily, že vše dodržují, a přitom obcházely závazné právní předpisy. A to nehledě na význam nebo globální rozsah dané společnosti.

Lukáš Zelený

Vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest

Lukáš Zelený - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Podstatně bezpečnějším způsobem platby kartou na internetu je využití zabezpečení 3D Secure, při kterém se obchodník pouze dozvídá, zda platba byla, či nebyla provedena. Před zahájením platby bohužel nemá uživatel možnost toto zabezpečení poznat a to, že jej obchodník proklamuje, nemusí nic znamenat.

Některé banky zvyšují ochranu zasíláním autorizačních SMS nebo e-mailů s kódem, bez kterého není možné platbu provést.

Miloš Borovička

Právní poradce spotřebitelské organizace dTest

Miloš Borovička - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Vodafone mi má tedy vrátit 98 korun za internet a 134 korun za náklady řízení. Výše částky zní asi komicky, ale důležité je, že ČTÚ dal za pravdu naší argumentaci a potvrdil, že se operátor choval nezákonně. Je to důležitý precedens i pro další spory s operátory.

Pro běžného spotřebitele se tu otvírá možnost vymáhat od operátora zpět poplatky za internet, které kvůli nezákonné změně účtování uhradil. Platba za službu, kterou si spotřebitel neobjednal, je bezdůvodným obohacením operátora. Zákazník ji tudíž může vymáhat od operátora zpět, dokud není promlčená.

To je i cesta pro klienty O2, kteří nesouhlasí se změnou obchodních podmínek, které proběhly před měsícem. Reklamovat a následně u ČTÚ napadat lze jak neoprávněně účtované pokuty, tak poplatky za data, která si zákazník musí koupit kvůli nefungujícímu internetu a nezákonně změněným podmínkám.

Miloš Borovička

Právní poradce spotřebitelské organizace dTest

Miloš Borovička - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Z našeho pohledu jde o podstatnou změnu uzavřené smlouvy. Zákazníci měli být informováni, že smlouvu mohou k datu účinnosti změny ukončit. To se však nestalo. Podle nás jde o protiprávní jednání, proti kterému jsme podali žalobu Obvodnímu soudu pro Prahu 4. Zákon o ochraně spotřebitele umožňuje spotřebitelským organizacím podobné žaloby podávat. Skrze ně se mohou domáhat, aby soud podnikateli zakázal určitou činnost, kterou poškozuje práva spotřebitelů. Soud by tak vlastně vrátil ceník do stavu před 15. 7. 2016.

Celá situace by se bývala mohla vyřešit, kdyby operátor informoval své zákazníky o možnosti ukončit smlouvu a nechal odejít bez sankcí ty, kterým se změna nelíbí. Právníci O2 mají jiný pohled na věc a omezené čerpání dat nepovažují za závazek operátora a ukončení služby za změnu smlouvy. Právě postup operátora a otázka, k čemu se operátor zavazuje a k čemu ne, bude předmětem soudního sporu.

Pravomocný rozsudek může sloužit jako podklad všem spotřebitelům pro reklamace a námitkové řízení nebo proti vymáhání pokut, které by po zákazníkovi operátor chtěl za předčasné ukončení smlouvy. Riziko soudního sporu tak na sebe bereme my. Dopadne-li podle našeho návrhu, může pomoci každému, kdo se změnou nesouhlasil.

Miloš Borovička

Právní poradce spotřebitelské organizace dTest

Miloš Borovička - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Když jsme minulý rok zahájili kampaň Stop drahým osmičkám, chtěli jsme přimět především operátory, aby linky se sdílenými náklady a univerzální přístupová čísla nebyla pro spotřebitele dražší než běžný hovor. Návrh, kterým se měnil zákon o ochraně spotřebitele, byl však upraven tak, aby šel na ruku operátorům. Odpovědnost přenesl na obchodníky, kteří linky používají.

Pokud operátoři ceny nesrovnají, sami se připraví o zákazníky. Obchodník situaci jednoduše vyřeší tím, že začne používat běžné mobilní číslo či číslo pevné linky. Pak má zaručeno, že spotřebitel nezaplatí za hovor víc, než je běžné.

Hana Hoffmannová

Šéfredaktorka spotřebitelského časopisu dTest

Hana Hoffmannová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Nabídka televizorů s ultra vysokým rozlišením se stále rozrůstá a kromě drahých top modelů čím dál častěji zahrnuje i dostupnější přístroje střední třídy. Většině spotřebitelů ale i v následujících letech plně postačí klasické Full HD televize. Pro běžného spotřebitele však příliš důvodů pořizovat nový televizor s vyšším rozlišením zatím neexistuje.

Navíc rozdíl mezi UHD a Full HD je patrný jen při bližším pohledu a spíše na větších obrazovkách. V obvyklých sledovacích vzdálenostech je pro lidské oko přínos ultra vysokého rozlišení obtížněji rozpoznatelný a od určité, do jisté míry individuální, hranice pak nepostřehnutelný.

Acronis True Image 2020 - 300x415