Podle průzkumu služby Bot Doctor, která se specializuje na zlepšování kvality a výkonu chatbotů a voicebotů, má s těmito aplikacemi zkušenost již 72 % české populace, přičemž 28 % respondentů je využívá pravidelně - denně, týdně nebo alespoň jednou měsíčně. Naopak zhruba 3 z 10 lidí je buď nikdy nevyužili, nebo ani neví, co to chatbot je.
Více než polovina lidí se s chatboty setkala v posledním roce i při kontaktu s firmami a institucemi. Nejčastěji tak zjišťovali informace, ale řešili i stížnosti nebo reklamace. Chatbot nejčastěji lidem nahrazuje klasické vyhledávání nebo jim pomáhá pochopit složitější témata. Vyplývá to z nového průzkumu Bot Doctora mezi více než 1000 Čechy.
Více než polovina respondentů (52 %) chatboty využívá jako alternativu k běžnému vyhledávání, podobný podíl (51 %) s jejich pomocí získává srozumitelnější vysvětlení složitých témat. Praktické úkoly, jako překlady, psaní textů nebo generování nápadů, jsou rovněž časté. Zábavní nebo čistě konverzační použití zůstává naopak v menšině.
Jasným lídrem mezi nástroji je ChatGPT. Mezi lidmi, kteří mají za poslední tři měsíce zkušenost s nějakým botem, právě ChatGPT využily dvě třetiny respondentů (66 %). S odstupem následují další známí AI asistenti jako Google Gemini (28 %), Copilot (19 %) či Meta AI (12 %).
Téměř každý čtvrtý (26 %) pak potvrdil v posledních třech měsících zkušenost i s lokálním chatbotem, typicky od banky, operátora nebo jiné firmy či organizace.
Rostoucí trend botů ve firmách, institucích či organizacích dokládá i fakt, že osobní zkušenost s nimi má za poslední rok 54 % Čechů. Téměř polovina z nich tyto boty používá ke zjišťování informací o svých produktech, službách či objednávkách, čtvrtina pak prostřednictvím botů řešila i reklamaci nebo stížnost.
"Masivní rozšiřování botů i do firem nebo organizací si bohužel také vybírá svou daň. Zatímco vytvořit jednoduchého chatbota nebo voicebota je přímočaré, udržet kvalitu jeho odpovědí a reakcí s rostoucími nároky uživatelů na rozsah témat je výrazně složitější. Boti se pak začnou chovat nevyzpytatelně nebo poskytovat nesprávné a neúplné odpovědi, uživatelé jsou frustrovaní a viní pochopitelně danou firmu nebo organizaci. Například využívání botů pro reklamace a stížnosti ukazuje, že musí zvládat i emočně zabarvenou nebo krizovou komunikaci. Uživatele nezajímá, že jde stále o relativně nový typ technologie, očekávají výkon a funkčnost. První dojem přitom rozhoduje, jestli se k botovi vrátí. Pokud nefunguje hladce a hned napoprvé, ztrácí důvěru," říká Martin Franc, zakladatel Bot Doctora a spoluzakladatel společnosti Agnostix.
I přes většinově pozitivní nebo neutrální hodnocení zůstává část veřejnosti vůči technologii zdrženlivá. Celkem 70 % lidí, kteří mají s chatbotem osobní zkušenost, považuje používání konverzační AI za efektivní. 16 % uživatelů hodnotí tuto technologie většinou jako neefektivní, dalších 6 % k ní má vyloženě odmítavý postoj.
Bot Doctor se specializuje na zlepšování kvality a výkonu chatbotů a voicebotů. Nabízí unikátní analytiku, diagnostikuje problémy a navrhuje zlepšení, aby boti i digitální asistenti lépe rozuměli uživatelům a efektivněji komunikovali.
Bot Doctor pomáhá také s integrací, UX/UI designem nebo s optimalizací jazykových modelů.
Článek Agnostix, s.r.o. ze dne úterý 5. srpna 2025
Konverzační AI a chatboty se staly již běžnou součástí našeho života
AI analýza a optimalizace veškeré komunikace s klienty
AI pomáhá se zpracováním přirozeného jazyka v prostředí Salesforce