logo dTest, o.p.s.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Mezi základní unijní zásady patří ochrana lidí a podpora demokracie zajištěním odpovědného a bezpečného chování všech aktérů. Ačkoliv zní tato zásada velmi obecně a nezáživně, můžeme z ní poté vycházet v rámci ochrany před nezákonným a škodlivým obsahem, neboť odpovědnost má v tomto případě nejen osoba, která tento obsah vytvořila, ale také za určitých okolností např. provozovatel sociální sítě a ve výjimečných případech i osoby, které obsah dále sdílí.

Další důležitou zásadou je zásada solidarity a začleňování, což zahrnuje přístup k internetu, digitálním veřejným službám a spravedlivým podmínkám. Opomenout nelze ani možnost kontroly nad vlastními údaji.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Stahujete si z internetu nebo prostřednictvím různých platforem knihy, hudbu, filmy, hry, programy nebo aplikace? Tak potom stahujete, popřípadě kupujete digitální obsah. Digitální služba zase mimo jiné umožňuje s tímto digitálním obsahem určitým způsobem zacházet, zpřístupňovat ho nebo jej sdílet bez ohledu na to, jestli tento obsah vytvořil poskytovatel digitální služby, vy nebo jiný uživatel.

Digitální službou tak může být např. sociální síť nebo internetové filmotéky. V souvislosti s užíváním digitálních služeb a pořizováním digitálního obsahu máte zejména právo jej získat v aktuální verzi a po dobu trvání závazku získávat vhodné aktualizace.

V případech, kdy zakoupíte digitální obsah jednorázově, máte právo, aby vám aktualizace byly poskytovány po dobu, po kterou to můžete rozumně očekávat.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Když se vám na webové stránce zobrazí cookie lišta, máte tak několik možností, jak se k použití souborů cookies vyjádřit. Můžete přijmout všechny cookies, tedy i ty, které slouží k analytice a marketingu, nebo naopak odmítnout nepovinné cookies, a povolit pouze ty nezbytné pro fungování webu.

Často je také možné si v rámci podrobného nastavení vybrat konkrétní typy cookies, se kterými souhlasíte, např. jen analytické, ale ne marketingové. Analytické cookies pomáhají měřit návštěvnost a zlepšovat fungování webu, zatímco marketingové sledují uživatele napříč weby za účelem zobrazování personalizované reklamy.

Pokud souhlasíte s použitím všech cookies, umožníte provozovateli webu sledovat vaše chování na stránkách, personalizovat obsah nebo vám zobrazovat cílenou reklamu.

Naopak, pokud přijmete pouze nezbytné cookies, web vám sice bude fungovat, ale bez některých doplňkových funkcí, takže si např. nezapamatuje vaše přihlášení nebo nezobrazí doporučený obsah na míru.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Z pohledu práva má dítě jako spotřebitel omezenou způsobilost k právním jednáním. Znamená to, že samo může uzavírat pouze takové smlouvy, které jsou svou povahou přiměřené rozumové a volní vyspělosti nezletilých jeho věku, a zároveň pro něj nejsou zjevně nevýhodné.

V praxi může jít např. o drobné běžné nákupy. U on-line her a aplikací je však situace složitější. V současné době je především na rodičích, aby sledovali, co jejich děti na internetu dělají a jaké aplikace nebo hry používají.

K tomu mohou využívat různé nástroje rodičovské kontroly, které umožňují nastavit limity pro stahování aplikací, sledovat čas strávený u obrazovky nebo omezit přístup k nevhodnému obsahu.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Ačkoliv se může zdát, že by prodejci mohli na rozmanitých výhodách, službách a slevách poskytovaných členům věrnostních programů a zákaznických klubů tratit, není tomu tak. Právě skrze tyto bonusy lákají prodejci spotřebitele, aby se do programů či klubů registrovali, a tím jim poskytli nejen své osobní údaje, ale také možnost monitorovat jejich chování spojené s nákupy.

Pokud si totiž spotřebitel při nákupu např. aktivuje zákaznickou kartičku, prodejce je schopen přesně identifikovat daného spotřebitele a sledovat jeho nákupní historii. Prodejce tím získá přesná data o tom, co, kdy, kde a za kolik spotřebitel nakupuje.

Z těchto informací lze posléze odhadnout třeba i to, zda a kolik má spotřebitel dětí či domácích mazlíčků, popřípadě pro kolik členů domácnosti nakupuje.

Stránka 1/8 Další >