logo

Digitální technologie, spotřebitelé a region CEE

Konference Consumer Technology Markets, která se konala v pátek 27. června 2008 v hotelu Hilton v Praze, se věnovala trendům v oblasti chování spotřebitelů v regionu střední a východní Evropy se zaměřením na internetové a digitální technologie.

Na konferenci vystoupil kromě odborníků z oddělení Retail and Technology v regionu CEE také Ondřej Tomas, generální ředitel GfK Praha. Ondřej Tomas se věnoval spotřebitelskému klimatu v ČR v porovnání s regionem střední a východní Evropy.

Prezentace byla zaměřena na výhledy občanů do blízké budoucnosti, spotřebitelské trendy, promítání těchto trendů do chování lidí a dostupnost luxusního zboží.V oblasti očekávání budoucnosti z výsledků průzkumu vyplývá, že pouze 31 % Čechů věří, že se v následujícím roce budou mít lépe (celosvětový průměr je oproti tomu plných 61 %). Tento trend má navíc v posledních letech sestupnou tendenci. Mezi největší obavy Čechů patří nárůst nákladů za zdravotnické služby, strach ze splácení půjček a účtů a také znepokojení nad budoucí finanční situací v penzi.Spotřebitelské klima prochází za poslední roky také významnými změnami. Podle průzkumů tráví lidé více času v práci, a to na úkor volného času.

Ve volném čase narůstá podíl času tráveného s rodinou a přáteli. Klesá čtenost tiskových médií, především časopisů, narůstá čas strávený u počítače, zejména u internetu. Stoupá obliba nakupování ve velkých obchodních centrech, a to jako forma zábavy.

Nejčastějším tématem vyhledávaným na internetu je úspora peněz a investování. Spotřebitelské chování je tedy zaměřeno především materialisticky. Tyto změny v trendech se promítají do chování spotřebitelů v jednotlivých částech Evropy. Zatímco západ je velmi otevřen moderním hodnotám založených na mezilidských vztazích, východ Evropy zůstává stále založen především na tradicionalismu. Česká společnost je v tomto směru ale odlišná od zbytku střední a východní Evropy a inklinuje spíše k západnímu modelu.

Češi jsou navíc obecně velmi otevření vůči cizím kulturám a zároveň cítí menší sounáležitost s vlastní národní kulturou než zbytek populace jak v Evropě, tak i celosvětově.Vzestupnou tendenci má v posledních letech poptávka po luxusním zboží. Stále více lidí je ochotno zaplatit vyšší částky za luxus. Specifickým trendem je poptávka po levném luxusním zboží, respektive po luxusním zboží ve výprodeji.

V celkovém růstu poptávky po luxusu se nejedná jen o klasické „značkové“ zboží, ale také o zboží a služby, které jsou součástí tzv. dostupného luxusu. Do této kategorie patří například poptávka po BIO produktech, po fair trade výrobcích, po kosmetice, při jejichž výrobě nedošlo k pokusům na zvířatech apod. Patří sem ale i přístup ke zdraví a ke způsobu trávení volného času.Další prezentace na konferenci se věnovaly zejména postojům zákazníků k internetu jako ke spotřebitelskému nástroji.

Článek ze dne 4. července 2008 - pátek

Další články od ITPOINT.CZ

Vstup na konferenci ISI 2022 1 + 1 zdarma

O práci s daty a datové analytice na KPMG Data Festivalu

Datové schránky bez žádosti automaticky pro OSVČ i fyzické osoby

Darovaná IT technika pomáhá ve vzdělávání potřebných dětí

Český rozhlas rozšiřuje pokrytí DAB+ vysílání

Ransomware ve zdravotnictví - MZ radí jak na prevenci i co dělat při napadeni

Digitální navigace pomáhá cestujícím v orientaci na Letišti Praha

Bez cestovky na Kubě s českým průvodcem

John Mattone v Praze - TOP událost roku v oblasti Leadership Development

Tvořivé myšlení zaměstnanců ovlivnilo návrh nových prostor pro IT HUB skupiny NN v Praze

Úniky citlivých dat z EET ohrožují malé firmy i velké řetězce

Volební program Pirátů ve virtuální realitě

Vliv technologií na společnost a myšlení - co všechno snese náš mozek?

Jen zálohovat dnes už nestačí, využití dat vyžaduje moderní řešení

Projekt SenseNet pomůže se zlepšením ovzduší na Ostravsku

eM Client - e-mailový klient pro efektivní komunikaci s moderním a intuitivním rozhraním

Babišova účtenková loterie odstartuje v polovině roku 2017

Doručování pomocí dronů je možné - ověřeno v praktickém testu

Mall.cz otestuje doručování zásilek dronem

Mobilní aplikace pro vzdělávání českých zdravotníků

Mediestetik jako první v ČR zavádí mobilní aplikaci pro klinickou medicínu

Samoobslužná firemní telefonie

Zajímavé gastro mobilní aplikace

Tonery a inkoustové náplně do tiskáren lze nakoupit online

Víte, kde pořídit levné a kvalitní tonery?

Moderní mobilní telefony a jejich výtečné vlastnosti

Pronájem e-shopu - Prodávejte ostošest

Vánoční hity v elektronice

Prohlášení MV k vypovězení memoranda o spolupráci na rozvoji elektronizace veřejné správy

Virtuální prohlídka Mezinárodní kosmické stanice ISS

O2 má podle průzkumu Ipsos nejlepší mobilní internet

ICT zakázky v hledáčku NKÚ pro rok 2015

WiFi zdarma na prodejnách Hornbach

Implementace strategie digitálního vzdělávání pomůže vytvořit nová pracovní místa

Radioteka.cz - internetový obchod Českého rozhlasu

Globální inovativní IT centrum MSD v Praze

Nezávislý kalkulátor cen energií

Outsourcing Solution nabízí pomoc firmám postiženým povodněmi

Oprava zdarma výpočetní techniky lidem postiženým záplavami

Likvidace následků povodní s podporou ZmapujTo.cz

Cryptosmart pro šifrované mobilní volání, data i SMS

Stavební vyhláška magistrátu omezuje rozvoj rychlého internetu v Praze

TV Noe zařazena do pražské regionální sítě Prague Digital TV

eCall zajistí tísňové volání v nouzi na linku 112

Robot NAO pomáhá dětem s autismem

Superúředníci a nový systém registru vozidel spolu nesouvisí

Performics: výkonnostní marketingová agentura vstupuje na český trh

Nuance aplikace pro přepis mluvené řeči do textového formátu s podporou češiny

Mobilní řešení: sekce itpoint.cz zaměřená na M2M služby hledá dodavatelského partnera

Spotřebitel.net podá hromadné trestní oznámení na Livemobil.cz