logo

Digitální technologie, spotřebitelé a region CEE

Konference Consumer Technology Markets, která se konala v pátek 27. června 2008 v hotelu Hilton v Praze, se věnovala trendům v oblasti chování spotřebitelů v regionu střední a východní Evropy se zaměřením na internetové a digitální technologie.

Na konferenci vystoupil kromě odborníků z oddělení Retail and Technology v regionu CEE také Ondřej Tomas, generální ředitel GfK Praha. Ondřej Tomas se věnoval spotřebitelskému klimatu v ČR v porovnání s regionem střední a východní Evropy.

Prezentace byla zaměřena na výhledy občanů do blízké budoucnosti, spotřebitelské trendy, promítání těchto trendů do chování lidí a dostupnost luxusního zboží.V oblasti očekávání budoucnosti z výsledků průzkumu vyplývá, že pouze 31 % Čechů věří, že se v následujícím roce budou mít lépe (celosvětový průměr je oproti tomu plných 61 %). Tento trend má navíc v posledních letech sestupnou tendenci. Mezi největší obavy Čechů patří nárůst nákladů za zdravotnické služby, strach ze splácení půjček a účtů a také znepokojení nad budoucí finanční situací v penzi.Spotřebitelské klima prochází za poslední roky také významnými změnami. Podle průzkumů tráví lidé více času v práci, a to na úkor volného času.

Ve volném čase narůstá podíl času tráveného s rodinou a přáteli. Klesá čtenost tiskových médií, především časopisů, narůstá čas strávený u počítače, zejména u internetu. Stoupá obliba nakupování ve velkých obchodních centrech, a to jako forma zábavy.

Nejčastějším tématem vyhledávaným na internetu je úspora peněz a investování. Spotřebitelské chování je tedy zaměřeno především materialisticky. Tyto změny v trendech se promítají do chování spotřebitelů v jednotlivých částech Evropy. Zatímco západ je velmi otevřen moderním hodnotám založených na mezilidských vztazích, východ Evropy zůstává stále založen především na tradicionalismu. Česká společnost je v tomto směru ale odlišná od zbytku střední a východní Evropy a inklinuje spíše k západnímu modelu.

Češi jsou navíc obecně velmi otevření vůči cizím kulturám a zároveň cítí menší sounáležitost s vlastní národní kulturou než zbytek populace jak v Evropě, tak i celosvětově.Vzestupnou tendenci má v posledních letech poptávka po luxusním zboží. Stále více lidí je ochotno zaplatit vyšší částky za luxus. Specifickým trendem je poptávka po levném luxusním zboží, respektive po luxusním zboží ve výprodeji.

V celkovém růstu poptávky po luxusu se nejedná jen o klasické „značkové“ zboží, ale také o zboží a služby, které jsou součástí tzv. dostupného luxusu. Do této kategorie patří například poptávka po BIO produktech, po fair trade výrobcích, po kosmetice, při jejichž výrobě nedošlo k pokusům na zvířatech apod. Patří sem ale i přístup ke zdraví a ke způsobu trávení volného času.Další prezentace na konferenci se věnovaly zejména postojům zákazníků k internetu jako ke spotřebitelskému nástroji.

Článek ze dne 4. července 2008 - pátek

Další články od ITPOINT.CZ

Level 3 rozšiřuje platformu služeb Vyvx v Evropě

Trestní oznámení na organizátora soutěže Shop roku 2008

PCCW Global získala prestižní ocenění v soutěži World Communication Awards

Jednoduché řešení pro automatické zobrazování reklamy na internetu

ShopCentrik využívají dvě ze tří nejlepších firem roku 2008

Informační kampaň digitalizace startuje

Level 3 rozšiřuje svou nabídku online služeb pro NHL

Výroba elektronických pasů zahájena

Hotels.com spouští jazykově lokalizované webové stránky v šesti východoevropských zemích

Na nepřehlednost stránek si nejvíc stěžují uživatelé inernetu

STOP mezibankovním platebním transakcím s nesolventními bankami

Vladimír Mařík nastoupil na pozici Key Account Managera EMPIRE

NetDirect představuje inovovanou verzi systému ShopCentrik

MyHeritage a FamilyTreeDNA vytvářejí partnerství

Hurricane Electric představuje bezplatnou certifikaci pro internetový protokol verze IPv6

Internetový festival populární hudby spojí Evropu

PDLN je mezinárodních síť databází a licencí byla vytvořena v Bruselu

On-line slevy pro studenty a mládežníky na Chytrepalice.cz

Czech-American TV Czech Branch požádala o granty na nové projekty

Cobra mění komunikaci na moři s technologií Bluetooth

Nová generaci produktů pro standard IP-DECT

TV Banka od EMPIRE

Mphone a nové mobilní tarify

Dohoda o copyrightu zajistí dostupnost miliónů knih online

Level 3 rozšiřuje svou kapacitu sítí pro doručování obsahu v Asii

Univerzita Rowan ověřila nový převratný energetický zdroj společnosti BlackLight

Comfor hlásí další růst prodejní sítě v roce 2008

Ročenka českého a slovenského obchodu 2008

CCF zavedla jednotný postup certifikace zařízení CDMA po celém světě

T-Mobile využije technologii od VoiceObjects při integraci mobilních a hlasových samoobslužných kanálů

DataCore rozšiřuje virtualizační úsilí do České republiky

Visual Connection spojuje síly s KIT digital

Válka o ovládnutí českého televizního satelitního trhu ?

Nové e-commerce řešení Ingram Micro pro IT prodejce

Výhodné pronájmy tiskáren Lexmark

SATdsl-Connect

SMARAGD 4.0 je sofware pro potírání finanční kriminality

Spojení MyHeritage a Kindo vytvoří nejlepší místo na internetu pro rodiny

Konftel představila moderní přístroj pro telefonické konference přes internet

Poradní skupina pomoci chudým CGAP podpoří trh, který by měl do roku 2012 oslovit 25 milionů lidí

WebExpo 2008

Teledata Networks uzavřela přístupovou síť nové generace

Nejcennější evropskou značkou je Nokia

Nová náhlavní Bluetooth sada pro profesionály v pohybu

T-Mobile si pro svou mobilní televizní platformu zvolil SafeBSF od SafeNet

Více možností sázení pro mobilní uživatele

Global Payments koupila ZAO United Card Service

Mezinárodní konference o jazyku XBRL

Internetový obchod Overstock.com otevírá své brány zákazníkům ze zahraničí

iPhone 3G