logo dTest, o.p.s.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Z možných rizik, která umělá inteligence představuje, je patrné, že spotřebitelé budou nuceni veškeré informace náležitě ověřovat z několika zdrojů a být více než kdy dříve obezřetní při sdílení osobních a citlivých údajů. Otázky ochrany osobních údajů, regulace zpracování osobních údajů a její vymahatelnost se tak stávají čím dál naléhavější.

Personalizované nabídky navíc mohou zneprůhlednit nabídky na trhu a ve svém důsledku působit diskriminačně vůči jiným spotřebitelům.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Výsledek dialogu je zklamáním. Úřady se nezabývaly hlavním bodem naší stížnosti, konkrétně agresivní povahou praktik, které společnost WhatsApp používala. Spotřebitelům, kteří byli pod tlakem společnosti WhatsApp nuceni přijmout nové podmínky, nebyla nabídnuta žádná náprava.

Práva spotřebitelů v digitální oblasti jsou obtížně vymahatelná. Pokud neuspěje ani koordinovaná akce spotřebitelských organizací, jak má v takovém případě uspět samotný poškozený spotřebitel.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Současné mobilní telefony totiž patří do kategorie věcí s digitálními vlastnostmi. Jedná se o věci, jejichž funkčnost zajišťuje právě digitální obsah či služba. Kromě mobilních telefonů se bude jednat např. o počítače, chytrou televizi či jiné zařízení (hardware), které pro zajištění své funkce disponuje programovou výbavou zajišťující jeho ovládání, komunikaci s jinými zařízeními, připojení k internetu či jiné funkce (software).

Aby byla zajištěna správná funkce těchto zařízení po určitou dobu, máte opět právo na poskytování aktualizací, a to po dobu, po kterou to můžete důvodně očekávat. Lze se tedy domnívat, že by tato doba měla kopírovat běžnou životnost zařízení, tedy v mnoha případech překračovat dvouletou zákonnou dobu odpovědnosti prodejce za vady.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Byli bychom rádi, kdyby byl Akt o datech doplněn o seznam zakázaných ustanovení do spotřebitelských smluv, jako je např. spojování nezbytných a nepotřebných účelů zpracování dat dohromady. Také je potřeba zpřísnit znění zákazu tmavých vzorů (dark patterns - chování výrobků a aplikací, která spotřebitele skrytě vedou k rozhodnutí, která by jinak neučinil) pro třetí strany a držitele údajů.

Nechceme, aby se Akt o datových službách stal zadními vrátky pro jinak protiprávní zakázaná jednání, a to zejména ve vztahu k osobním údajům uživatelů.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

S případy, kdy spotřebitelům přišla SMS s informací o provedené platbě, aniž by v danou chvíli nějakou objednávku činili, se spotřebitelská poradna dTestu setkává velmi často. Za velkou částí stížností na opakující se služby stojí objednávky staršího data, které byly zpoplatněny později. Typicky jsou to nabídky, kdy je první měsíc objednané služby zdarma a podobně.

Službou v takovém případě může být např. předplatné hry nebo přístup k placeným stránkám na internetu, ale někdy je touto službou také třeba lokalizace telefonu. Objednávka může v určitých případech vzniknout i kliknutím na odkaz v online hře. Početnou skupinu ale tvoří i spotřebitelé, kteří objednávku neučinili vůbec a jsou jim částky strhávány pravidelně.

V takových případech je vhodné neprodleně kontaktovat společnost, která neobjednanou službu poskytuje, nebo operátora, který spotřebiteli pomůže s dalším postupem a případně zablokuje další platby.