Nástup nového prohlížeče Google Chrome a jeho zásah do statistik měřící služby NAVRCHOLU.cz během prvního týdne od jeho uvedení na trh proběhl ve dvou vlnách. K prvnímu nárůstu došlo okamžitě poté, co Google svoji novinku dne 2. září 2008 představil. Nárůst byl velmi rychlý, prakticky z nuly na 0,64 %. V následujících dnech zaznamenal nový prohlížeč mírný pokles zájmu, aby koncem prvního zářijového týdne došlo k opětovnému zvýšení podílu.
Za touto druhou vlnou pravděpodobně stojí skutečnost, že několik dnů po představení se novým prohlížečem začala zabývat také méně technicky zaměřená média a představila tak Google Chrome širšímu okruhu uživatelů. Tedy těm, kteří existenci nového prohlížeče nezaznamenali, případně pro které představení nového prohlížeče společností Google samo o sobě nebylo dostatečným impulsem k jeho vyzkoušení. Určitou roli zde také hraje fakt, že 6. a 7. září, kdy vrcholila druhá vlna zájmu o nový prohlížeč, byly víkendové dny, které se tradičně vyznačují odlišným rozložením podílu prohlížečů.
V polovině září pak došlo k prozatímnímu ustálení podílu tohoto prohlížeče kolem 0,5 %, přičemž o víkendech zpravidla dochází k mírnému nárůstu. Nejpoužívanějším internetovým prohlížečem zůstává i nadále se svými přibližně 32 % (verze 7), respektive 23 % (verze 6) Microsoft Internet Explorer. Druhé místo pak stabilně zaujímá prohlížeč Mozilla Firefox s více než 22 % (verze 3), respektive s necelými 9 % (verze 2).
Z nejnovějších statistik lze vyvodit, že nejvíce uživatelů, kteří během sledovaného období přešli na prohlížeč Google Chrome, do té doby používalo prohlížeč Mozilla Firefox verze 2, jehož podíl se ve zkoumaném období snížil z původních téměř 12 % až na necelých 9 %.
"Nelze s jistotou tvrdit, že představení nového prohlížeče bylo jediným důvodem odlivu uživatelů od prohlížeče Mozilla Firefox verze 2. Tento prohlížeč již delší dobu zaznamenává odliv uživatelů a příchod Google Chrome tak možná tento proces pouze urychlil," komentuje výsledná data vedoucí služby NAVRCHOLU.cz Daniel Gogela.
Zajímavý pohled nabízí také srovnání podílů jednotlivých prohlížečů za poslední říjnový týden, ovšem pouze z pohledu návštěvníků serveru o českém Internetu Lupa.cz.
Podíly jednotlivých prohlížečů / Lupa.cz :
"Je pravděpodobné, že u odborných serverů, jako je třeba Lupa.cz, bude podíl nového prohlížeče Google Chrome vyšší než u reprezentativního vzorku webů měřených službou NAVRCHOLU.cz. Důvodem je skutečnost, že technicky zaměření uživatelé obecně projevují aktivnější přístup k nejrůznějším novinkám. Statistika serveru Lupa.cz za poslední říjnový týden tento předpoklad jednoznačně potvrzuje," uzavírá výsledky měření Daniel Gogela.
Metodika
Data vycházejí z počtů návštěv uskutečněných na webech monitorovaných službou NAVRCHOLU.cz. Návštěvou se rozumí sled přístupů na měřený web z jednoho prohlížeče provedených tak, že každý přístup následoval maximálně za 30 minut od přístupu předchozího. Pokud mezi dvěma přístupy uplynulo více než 30 minut, jde již o novou návštěvu. Uvedená metodika odpovídá doporučení IFABC. Prohlížeče jsou rozpoznávány dle hlavičky User-Agent v přístupech na měřené weby a následným porovnáváním získané hodnoty s databází známých prohlížečů, která obsahuje k tomuto dni 2 005 položek, rozčleněných do 410 skupin a 94 rodin.
Pro analýzu byla použita metodika založená na vytvoření vzorku webů, který vykazuje vysokou stabilitu v čase a je odolný proti působení extrémních hodnot webů se specifickými vlastnostmi. To znamená, že pokud v určité době dojde ke změně naměřených hodnot, je minimální pravděpodobnost, že by to bylo způsobeno změnou ve struktuře měřených webů, a naopak lze vyvozovat, že se jedná o skutečnou změnu v chování uživatelů.
Proto vzorek, z něhož byla naměřena výše uvedená čísla, obsahuje pouze takové weby, jejichž význam nepostačuje k tomu, aby celkové hodnoty nepřirozeně vychýlil směrem ke svým individuálním vlastnostem.
Na tvorbě metodiky se podílela společnost Factum Invenio, jedna z předních agentur marketingového výzkumu na českém trhu.
Článek Internet Info s.r.o. ze dne 13. listopadu 2008 - čtvrtek
Adobe Flash Player kraluje mezi grafickými programy
Balíček vánočních programů na Slunečnice.cz
Internet Info a TUESDAY Business Network ohlašují spojení
Windows XP stále vedou mezi českými uživateli
Nová podoba serveru Slunečnice.cz vznikla i za přispění uživatelů
Digitálně.tv poradí, jak na digitální televizní vysílání
LEGO u dětí boduje i virtuálně
Google v Česku roste na úkor ostatních vyhledávačů
Internet Info zajistí provoz státního informačního webu k digitalizaci
Patrick Zandl je novým šéfredaktorem Lupa.cz
Google Chrome si získal své první příznivce
Zájem diváků o informace o digitalizaci enormně roste
Nejlepší firemní web má společnost ČEZ
Google Earth nejoblíbenějším vzdělávacím programem
Konference Czech Internet Forum 2008
Soutěž serveru DigiZone.cz o set-top-boxy zná vítěze
Zdroják je nová sekce serveru Root.cz pro vývojáře
Vyfoťte výměnu antény na vysílači Žižkov a vyhrajte
Nový speciál o HDTV v České republice
Televize Prima přechází do multiplexu 2
Uživatelé rádi vylepšují vzhled svých obrazovek
Anketa Křišťálová Lupa 2008 začíná
Kulatý stůl o digitalizaci se bude věnovat vysílacím platformám
Stahovanost komunikačních programů v červenci prudce vzrostla
Třetí ročník ankety Křišťálová Lupa 2008 právě startuje
České servery převážně využívají operační systém Linux
Nero mezi vypalovačkami suverénně vede
Spojení Atlasu s Centrem pozici Seznamu ve vyhledávání neohrozilo
Vedoucím redakcí vydavatelství Internet Info se stal Aleš Miklík
Společnost Internet Info koupila službu Weblogy.cz
Bomba.cz přináší to nejlepší z videa na internetu
Vysoké rozlišení obrazovek je již standardem
Nejstahovanějším antivirovým programem je avast 4
V čele poroty soutěže WebTop100 opět Dana Bérová
Nejvyšší ocenění v anketě Czech Open Source 2008 získal projekt LinuxExpo
Windows Vista velká očekávání Microsoftu nepotvrdil
K prohlížení obrázků je nejčastěji používán IrfanView
Mediální trh očekává další silný postup internetu
Projekt Přístupnost.cz radí, jak zpřístupnit informace zdravotně postiženým
Konference o internetovém marketingu proběhne již za dva týdny
V březnu nejvíce zaujaly programy pro správu faktur
Internetovému marketingu patří budoucnost