Čeští zákazníci vnímají digitální inovace pozitivně, a dokonce je aktivně vyhledávají. Za vůbec nejužitečnější inovaci poslední doby považují jednoznačně možnost online sledování objednávky zboží nebo služby, kterou oceňují 2/3 lidí. Do budoucna se zajímají hlavně o online poradny a digitální asistenty.
Podle průzkumu společnosti Enehano Solutions na reprezentativním vzorku 1050 respondentů, za nejužitečnější Češi považují možnost online sledování objednávky, servisu či výroby produktu. Tuto funkci oceňuje 65 % dotázaných, což je jednoznačně nejvíce z nabízených inovací.
"Konečně můžeme říct, že digitalizace těchto procesů a jejich zpřístupnění zákazníkům je na dobré cestě a není už běžné jen u logistických firem, doručovacích služeb nebo e-shopů. Postupně začínají tuto možnost nabízet svým zákazníkům třeba i výrobní firmy nebo energetické společnosti. Téměř polovina zákazníků oceňuje také rychlejší vyřizování objednávek, které by bez digitalizace a automatizace procesů nebylo možné uskutečnit. 4 z 10 českých zákazníků pak kvitují, že mohou všechny potřebné úkony vyřídit online bez nutnosti navštívit kamennou pobočku, kancelář nebo úřad," říká Jiří Mach, spoluzakladatel a CEO společnosti Enehano Solutions.
Z inovací, které se k nám ve větší míře teprve chystají, pak patří mezi nejočekávanější různé formy digitálních rádců, pomocníků a průvodců. Vůbec největší je poptávka po online formě poradny, například lékařské, ale i jiným způsobem odborné. Takovou službu by uvítalo 47 % Čechů.
Právě za tímto účelem dnes často Češi využívají i konverzační umělou inteligenci typu ChatGPT, která jim v některých případech může suplovat jakousi poradnu pro oblasti, ve kterých se tolik nevyznají - např. v oblasti lékařské je však potřeba varovat, že konverzaci s AI nelze vnímat jako osobní konzultaci s lékařem.
Umělé inteligence se bezprostředně týkají i další vyhlížené inovace. 37 % Čechů by ocenilo chytré budovy nebo města, která umí např. automaticky optimalizovat využití energií nebo zajišťovat čerstvý vzduch.
Podobný počet lidí by pak uvítal různé digitální a AI asistenty a agenty, kteří mohou uživatele provádět např. používáním programů a nástrojů nebo jim pomoci při vyplňování formulářů, objednávek a podobně.
Právě na této oblasti dnes většina firem pracuje a snaží se potenciál AI přetavit do praktických a funkčních inovací, které pomohou zaměstnancům nebo právě zákazníkům. Typicky se jedná o různé AI agenty, kteří mohou např. pomáhat zákazníkům vyhledat produkty nebo provést objednávku.
Jedním z nejpokročilejších nástrojů je dnes tzv. Agentforce, který se specializuje na zlepšování produktivity AI agentů a lze jej využít napříč obory - např. i pro nepřetržitou zákaznickou podporu.
Agentforce je platforma postavená na Salesforce AI, která umožňuje vytvářet autonomní agenty schopné nepřetržitě řešit zákaznické dotazy, zpracovávat požadavky nebo automatizovat interní procesy bez nutnosti lidského zásahu.
Článek Enehano Solutions s.r.o. ze dne pátek 10. října 2025
Češi upřednostňují inovace v oblasti každodenních interakcí s dodavateli zboží a služeb
Jak data a AI mění budoucnost byznysu
Digitální transformace a využití AI v praxi
Nové možnosti automatizace firmy a digitální transformace
Kontaktní centrum v cloudu Salesforce za výhodnou cenu
Automatizace B2B obchodu na platformě CRM Salesforce
Enehano je partnerem konference Basecamp Prague o Salesforce
Jak se mění IT a lidé, kteří v něm pracují
Zuzana Maderová posiluje zahraniční obchod Enehano Solutions
Projekty na platformě Salesforce pomáhají firmám v podnikání
Enehano zajišťují druhou největší implementaci Salesforce v Česku
Campaign Management pomáhá se správou marketingových kampaní v bankovnictví