logo dTest, o.p.s.
Eduarda Hekšová

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

LinkedIn

Současné mobilní telefony totiž patří do kategorie věcí s digitálními vlastnostmi. Jedná se o věci, jejichž funkčnost zajišťuje právě digitální obsah či služba. Kromě mobilních telefonů se bude jednat např. o počítače, chytrou televizi či jiné zařízení (hardware), které pro zajištění své funkce disponuje programovou výbavou zajišťující jeho ovládání, komunikaci s jinými zařízeními, připojení k internetu či jiné funkce (software).

Aby byla zajištěna správná funkce těchto zařízení po určitou dobu, máte opět právo na poskytování aktualizací, a to po dobu, po kterou to můžete důvodně očekávat. Lze se tedy domnívat, že by tato doba měla kopírovat běžnou životnost zařízení, tedy v mnoha případech překračovat dvouletou zákonnou dobu odpovědnosti prodejce za vady.

Byli bychom rádi, kdyby byl Akt o datech doplněn o seznam zakázaných ustanovení do spotřebitelských smluv, jako je např. spojování nezbytných a nepotřebných účelů zpracování dat dohromady. Také je potřeba zpřísnit znění zákazu tmavých vzorů (dark patterns - chování výrobků a aplikací, která spotřebitele skrytě vedou k rozhodnutí, která by jinak neučinil) pro třetí strany a držitele údajů.

Nechceme, aby se Akt o datových službách stal zadními vrátky pro jinak protiprávní zakázaná jednání, a to zejména ve vztahu k osobním údajům uživatelů.

S případy, kdy spotřebitelům přišla SMS s informací o provedené platbě, aniž by v danou chvíli nějakou objednávku činili, se spotřebitelská poradna dTestu setkává velmi často. Za velkou částí stížností na opakující se služby stojí objednávky staršího data, které byly zpoplatněny později. Typicky jsou to nabídky, kdy je první měsíc objednané služby zdarma a podobně.

Službou v takovém případě může být např. předplatné hry nebo přístup k placeným stránkám na internetu, ale někdy je touto službou také třeba lokalizace telefonu. Objednávka může v určitých případech vzniknout i kliknutím na odkaz v online hře. Početnou skupinu ale tvoří i spotřebitelé, kteří objednávku neučinili vůbec a jsou jim částky strhávány pravidelně.

V takových případech je vhodné neprodleně kontaktovat společnost, která neobjednanou službu poskytuje, nebo operátora, který spotřebiteli pomůže s dalším postupem a případně zablokuje další platby.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání je od středy 15. 9. 2022 dozorovým orgánem i pro poskytovatele audiovizuální mediální služby na vyžádání. To se týká ale pouze poskytovatelů s provozovnou v České republice. Není nám známo, že by zde TikTok takovou provozovnu měl.

Podnikatelé v oblasti sdílení videonahrávek usazení nebo považovaní za usazené na území České republiky se budou muset u Rady registrovat a Rada povede jejich seznam, který bude zpřístupněn v centralizované databázi prostřednictvím Evropské komise.

Pokud vám kupující či prodávající zasílá odkaz na provedení platby, vždy pečlivě zvažte, zda se nejedná o podezřelé chování. Napovědět může lámaná čeština se spoustu gramatických či stylistických chyb, které poukazují na strojový překlad.

Nejlepší obranou je podezřelou komunikaci, kdy jste vyzváni k platbě přes odkaz, mazat, případně nahlásit či blokovat.