logo

Manažeři velkých firem vnímají sociální sítě jako riziko

Nadpoloviční většina firem žebříčku Fortune 500 neuvádí na svém kontaktním webu možnost komunikace přes Facebook, Twitter nebo e-mail - manažeři vnímají sociální sítě jako riziko, nikoli příležitost.

Firmy tak místo péče a naslouchání zákazníkům využívají sociální sítě pro klasickou marketingovou masáž - spotřebitele to frustruje, a tak od takových firem často odcházejí.

Velké mezinárodní firmy se obávají komunikovat se zákazníky prostřednictvím sociálních médií. Více než polovina z pěti set nejvýznamnějších firem světa uvedených v žebříčku Fortune 500 nenabízí možnost komunikace prostřednictvím sítí Twitter (55 % firem) a Facebook.

Významné společnosti přehlížejí tyto komunikační nástroje, přestože například Facebook využívá 900 milionů uživatelů z celého světa. Fortune 500 je každoroční žebříček pětiset nejvýznamnějších firem sestavený časopisem Fortune.

Vyplývá to z průzkumu společnosti Genesys, která patří mezi přední světové dodavatele technologií pro péči o zákazníky. Společnost analyzovala webové stránky pěti set významných firem uvedených v žebříčku Fortune 500. Zaměřovala se na webové stránky, které by zákazník navštívil v okamžiku, kdyby potřeboval poradit, získat informace či vyřídit svůj požadavek.

"Je zarážející, že čtvrtina (27 %) hodnocených firem neuvádí na svých webových stránkách žádné kontakty sociálních sítí, a 13 procent dokonce neuvádí ani telefonický kontakt", komentuje výsledky průzkumu Martin Veselka, viceprezident společnosti Genesys.

Firmy se bojí také e-mailu a ztrácejí tak zákazníky

Průzkum rovněž odhalil, že zmiňované korporace mají averzi také vůči e-mailu: 9 z 10 firem (89 %) neuvádí v kontaktních údajích svoji e-mailovou adresu. Místo toho 83 % firem dává k dispozici jen kontaktní formulář, který je často zákazníky vnímán jako "černá díra" na dotazy, jež je od další komunikace s jejich dodavatelem odrazuje.

Výsledky průzkumu dokazují, že sociální média a on-line komunikace jsou i pro významné firmy stále těžko uchopitelné. "Neumějí je využívat, byť jsou hojně využívány zejména mladší generací, dvacátníky a třicátníky, kteří disponují značnou kupní silou. Riskují tak, že řadu důležitých zákazníků ztratí", varuje Martin Veselka.

Internetová generace spotřebitelů uvažuje jinak než starší ročníky a více než cena je zajímá styl, názor a doporučení vrstevníků, pohodlí při nákupu či získání služby, cena a záruka nejsou tak důležité. Firmy, které si to uvědomí, tak mohou získat řadu nových věrných zákazníků bez toho, aby konkurovaly cenou.

Manažeři vnímají sociální sítě jako zdroj rizika, nikoli jako příležitost

Když už firmy do komunikace přes sociální sítě investují, tak je to ze strachu, že nebudou moci reagovat na možné kritické reakce zákazníků. Téměř polovina hodnocených firem (40 %) uvažuje o sociálních sítích v kontextu rizika špatné pověsti, nikoli jako příležitost pro poskytování personalizovaných služeb.

"Jen čtvrtina (26 %) z nich bere sociální sítě jako příležitost, jak se zákazníky navázat lepší vztah a utužit jejich loajalitu. Být na sociálních sítích jen z obavy, co se o dané společnosti říká, je naprosté neporozumění jejich funkci", dodává Martin Veselka. Vyplývá to z dalšího letošního průzkumu společnosti Genesys, který vyhotovila analytická společnost Economist Intelligence Unit.

Na nepochopení nové generace zákazníků poukazují argumenty manažerů, kterými zdůvodňují investice do nových komunikačních kanálů. "Hlavním motivem takřka poloviny manažerů (44 %) je snaha marketingovou masáží více prodat, pouze 6 procent v nich vidí příležitost zlepšit služby zákazníkům", dodává Martin Veselka.

Sociální sítě jsou přitom pro klasickou marketingovou "masáž" naprosto nevhodné. Lidé chtějí prostřednictvím internetu komunikovat, sdílet a vyjadřovat své pocity, přání i obavy. Proto jsou sociální sítě vhodné hlavně k utužování loajality a k získávání zpětné vazby, která se využije při zlepšování zákaznického servisu. Klasická neosobní prodejní "masírka" přes Facebook zákazníky jen odradí.

Další články k tématům - analýza - Facebook - marketing - průzkum - Twitter - Martin Veselka

Článek ze dne 27. listopadu 2012 - úterý

Další články od Genesys Telecommunications Laboratories s.r.o.

Digitalizace zákaznické péče s podporou kontaktního centra v cloudu

Manažeři velkých firem vnímají sociální sítě jako riziko

Genesys Social Engagement: řešení pro firemní sociální komunikaci

Genesys Compact Edition je nové řešení pro péči o zákazníky

Genesys patří mezi lídry trhu v oblasti systémů pro řízení call center

Nekvalitní péče o zákazníky vede k miliardovým ztrátám

Češi jsou frustrováni samoobslužnými centry péče o zákazníky

Nejvíce jsou zákazníci spokojeni s péčí firem z oblasti spotřebního zboží, finančních služeb a telekomunikací

Naštvaní zákazníci ročně připraví firmy o 19,3 miliardy korun

Genesys je lídrem v oblasti samoobslužných IVR call center

Iniciativa Genesys zabraňuje chaosu v komunikaci se zákazníky

Datamonitor zařadil Genesys mezi doporučované dodavatele IP řešení pro kontaktní centra

LivePerson a Genesys představují nové řešení pro vytipování a oslovení perspektivních on-line zákazníků

Genesys a IBM nabízejí společné řešení pro kontaktní centra

Nové aplikace Genesys zdokonalují možnosti řídit kvalitu a výkon systému péče o zákazníky

Software od Genesys a InQuira pozná úmysly zákazníků

Genesys posiluje prostřednictvím dvou akvizicí

Gartner zařadil Genesys do kvadrantu lídrů v oblasti infrastruktury kontaktních center

Genesys rozšířuje partnerský program Gvalidated

Řešení GETS sníží telekomunikační poplatky až o 25 procent

Genesys představuje Genesys Voice Platform 8

Genesys je lídrem v oblasti samoobslužných systémů call center

Většina firem neumí komunikovat se zákazníky

Čechy frustrují zastaralé mluvící automaty

Genesys koupila analytickou firmu Informiam

Společnost Genesys se umístila v kvadrantu lídrů v oblasti poskytování infrastruktury pro kontaktní centra

Loajalita zákazníků závisí na úrovni služeb call center