logo GRiT, s.r.o.
David Reichel

David Reichel

Ředitel divize eBusiness společnosti GRiT

LinkedIn

EDI je pro svou jednoduchost a okamžité přínosy dnes již zcela jednoznačným trendem v celé řadě oblastí obchodu. Je proto logické, že ani tradiční maloobchod nemohl zůstat stranou.

Kromě společnosti ROSA market totiž evidujeme poptávku po zavedení EDI i od dalších nezávislých maloobchodních sítí.

Inspiraci jsme při vzniku ORION EDI 2016 čerpali v první řadě u našich zákazníků. Zejména díky jejich podnětům a přáním je v nové verzi tolik rozšiřujících funkcí a inovací. Práce s elektronickými doklady je navíc nyní nejen bezpečnější, ale také komplexnější a výrazně efektivnější.

Zejména velcí zákazníci nejenže požadují maximální úroveň zabezpečení přenášených informací, ale sami ji i pravidelně testují. Těší mě proto, že jsme v těchto testech vždy plně obstáli.

Naším cílem je postarat se nejen o precizní technické zpracování informací, ale poskytnout jim i nejvyšší možný stupeň ochrany a tuto jistotu předat dál i našim partnerům. Naši tvorbu, implementaci a provozování internetových služeb v oblasti elektronické výměny dokumentů (EDI), zpracování elektronických dokumentů a elektronické obchodování jsme proto nechali po důkladné přípravě certifikovat světově uznávanou akreditační společností TÜV SÜD.

ISO 27001 je vysoce respektovaný standard informační bezpečnosti a není bez zajímavosti, že jeho držitelé také plní zároveň veškeré bezpečnostní požadavky kybernetického zákona.

S rostoucím podílem obchodních a logistických dokladů zajišťovaných prostřednictvím elektronické výměny dat dochází k násobení výhod, které EDI přináší. Konkrétně v případě elektronického dodacího listu je jednoznačným přínosem odstranění manuálních zásahů v rámci příjmu zboží.

Výsledkem je pak rychlejší získání přesnějších a detailních informací o příjmu. To ovlivňuje nejen samotný příjem zboží. Umožňuje připravit si skladové pozice před samotným příjmem, ale pomáhá také při následném zpracování faktur a zefektivňuje kontrolu věcného plnění.

Jsem velmi rád, že Alza svým přístupem k elektronizaci dokladů ukazuje cestu také dalším partnerům na trhu, kteří široké možnosti a výhody využití EDI teprve objevují. Krok správným směrem jsou pak také úvahy o zavedení dalších EDI zpráv jako například ORDRSP, tedy potvrzení objednávky, ve které dodavatel zákazníkovi v odpovědi na jeho objednávku sděluje, jaké zboží dodá, jaké nikoli, případně zda došlo k nějakým změnám.

EDI je společná řeč mezi systémy. Nenapadá mě jediný obchodní či logistický proces, který by standard EDI nedokázal pokrýt, a to jich evidujeme více než sto. Počínaje výměnou dat o obchodních protistranách přes informace o zboží, nabídky a poptávky, nákup a prodej, logistiku, přepravu, opravné daňové doklady nebo vratky až po platební informace.

Záleží čistě na tom, které konkrétní procesy potřebuje daná firma řešit a elektronicky provázat.