logo CCV, s.r.o.
David Reichel

David Reichel

Ředitel divize eBusiness společnosti CCV Informační systémy

LinkedIn

Řešení ORION EDI od CCV Informační systémy ale Nestlé Česko nevyužívá jenom na výměnu strukturovaných dat z objednávek, faktur a dalších dokladů. V roce 2015 se společnost zaměřila na vydané faktury a díky projektu elektronické fakturace archivuje nyní 100% těchto daňových dokladů elektronicky pomocí konsolidačního centra ORION.

Všechny podoby vydaných daňových dokladů - faktura, dobropis, vrubopis, aj. jsou zároveň zpracovány dle platné legislativy.

U všech tradičních obchodníků a také v nových segmentech byla a stále je cena jedním ze základních požadavků. Proto s ní naši klienti mohou v EDI komunikaci dokladů pracovat již od roku 2002. Dlouhodobě se nám však nedařilo toto prosadit plošně na česko-slovenském trhu. Potěšilo nás tedy, když se stejným požadavkem přišlo na půdu ECR také Makro C&C a za využití společných zkušeností členů ECR na našem trhu vzniklo rozšíření, založené na bázi mezinárodního standardu EDIFACT a lokální verze oborového subsetu.

Vznikla tak modifikovaná verze, kterou Makro C&C pod hlavičkou ECR uvolnilo pro celý trh. Jedná se tedy o unifikovaný technický popis ve světě běžného řešení, jež mohou nyní využívat všechny subjekty zasílající a přijímající objednávky v rámci elektronické výměny dat v obchodním styku EDI v České republice a na Slovensku.

Kombinace tradičního EDI u nadnárodního subjektu s proprietárním českým formátem elektronických faktur ISDOC, implementovaném do ERP od tuzemského dodavatele, je velmi pěknou ukázkou jednoduchosti a efektivity současné elektronické komunikace.

Česká pobočka společnosti Henkel se tak stala po segmentu retailu, lepidel, stavební techniky průkopníkem v zavádění EDI i v dalším oboru - profesionální vlasové kosmetiky.

EDI je pro svou jednoduchost a okamžité přínosy dnes již zcela jednoznačným trendem v celé řadě oblastí obchodu. Je proto logické, že ani tradiční maloobchod nemohl zůstat stranou.

Kromě společnosti ROSA market totiž evidujeme poptávku po zavedení EDI i od dalších nezávislých maloobchodních sítí.

Inspiraci jsme při vzniku ORION EDI 2016 čerpali v první řadě u našich zákazníků. Zejména díky jejich podnětům a přáním je v nové verzi tolik rozšiřujících funkcí a inovací. Práce s elektronickými doklady je navíc nyní nejen bezpečnější, ale také komplexnější a výrazně efektivnější.

Zejména velcí zákazníci nejenže požadují maximální úroveň zabezpečení přenášených informací, ale sami ji i pravidelně testují. Těší mě proto, že jsme v těchto testech vždy plně obstáli.

Naším cílem je postarat se nejen o precizní technické zpracování informací, ale poskytnout jim i nejvyšší možný stupeň ochrany a tuto jistotu předat dál i našim partnerům. Naši tvorbu, implementaci a provozování internetových služeb v oblasti elektronické výměny dokumentů (EDI), zpracování elektronických dokumentů a elektronické obchodování jsme proto nechali po důkladné přípravě certifikovat světově uznávanou akreditační společností TÜV SÜD.

ISO 27001 je vysoce respektovaný standard informační bezpečnosti a není bez zajímavosti, že jeho držitelé také plní zároveň veškeré bezpečnostní požadavky kybernetického zákona.

S rostoucím podílem obchodních a logistických dokladů zajišťovaných prostřednictvím elektronické výměny dat dochází k násobení výhod, které EDI přináší. Konkrétně v případě elektronického dodacího listu je jednoznačným přínosem odstranění manuálních zásahů v rámci příjmu zboží.

Výsledkem je pak rychlejší získání přesnějších a detailních informací o příjmu. To ovlivňuje nejen samotný příjem zboží. Umožňuje připravit si skladové pozice před samotným příjmem, ale pomáhá také při následném zpracování faktur a zefektivňuje kontrolu věcného plnění.

Jsem velmi rád, že Alza svým přístupem k elektronizaci dokladů ukazuje cestu také dalším partnerům na trhu, kteří široké možnosti a výhody využití EDI teprve objevují. Krok správným směrem jsou pak také úvahy o zavedení dalších EDI zpráv jako například ORDRSP, tedy potvrzení objednávky, ve které dodavatel zákazníkovi v odpovědi na jeho objednávku sděluje, jaké zboží dodá, jaké nikoli, případně zda došlo k nějakým změnám.

EDI je společná řeč mezi systémy. Nenapadá mě jediný obchodní či logistický proces, který by standard EDI nedokázal pokrýt, a to jich evidujeme více než sto. Počínaje výměnou dat o obchodních protistranách přes informace o zboží, nabídky a poptávky, nákup a prodej, logistiku, přepravu, opravné daňové doklady nebo vratky až po platební informace.

Záleží čistě na tom, které konkrétní procesy potřebuje daná firma řešit a elektronicky provázat.

Trendem současnosti je mnohem silnější zaměření odběratelů na kmenová data než dříve. Pokud jsou tato data vadná či neúplná, přenášejí se následně chyby i do veškerých dalších logistických či účetních operací. Platí přitom, že většina chyb vzniká na základě manuálního předávání údajů vzniklých v oddělených systémech dodavatele a odběratele.

Správný elektronický přenos údajů o zboží mezi subjekty nákupního řetězce je proto považován za významný pozitivní krok k odstranění chybovosti, časovým a finančním úsporám. A v neposlední řadě představuje efektivní podporu k plnému elektronickému oběhu obchodních dokladů.

ORION Instantní platba je zcela novou doplňkovou službou řešení ORION EDI. Využívá skutečnosti, že naše konsolidační centrum ORION každý měsíc přenese více než dva miliony dokladů tisícům obchodujících protistran.

Po aktivaci této služby stačí kliknout na vybranou pohledávku a zajistit si tak příslušné finanční prostředky až o několik měsíců dříve, což může být například pro další růst mladé a rychle se rozvíjející firmy zcela klíčové.

Takové firmy přitom v drtivé většině případů na klasický bankovní faktoring s celou řadou překážek a omezení nedosáhnou.

Elektronická výměna obchodních dokladů EDI zažívá v poslední době takový rozvoj, že se o ní začínají zajímat i společnosti z dosud méně penetrovaných oborů. Jako tuzemský lídr mezi poskytovateli EDI služeb si uvědomujeme vyšší potřebu vzdělávat tyto nové uživatele k efektivním způsobům nakládání s elektronickými dokumenty, proto jsme se rozhodli dále posílit i náš marketingový tým.

Pevně věřím, že se Ladislav Chovítek zasadí o další růst služeb našeho konsolidačního centra Orion pro elektronickou výměnu dokladů, které každodenně slouží tisícům obchodujících protistran.

Mám velkou radost, že poptávka po elektronické komunikaci EDI roste nejen v tradičních oblastech, jako je moderní maloobchod, ale rozšiřuje se také do nových segmentů. Není tedy náhoda, že personálně posilujeme na manažerských postech, ale rozšířili jsme tým konzultantů, softwarových inženýrů i centrum služeb.

Celkově jsme naši divizi rozšířili o téměř desítku nových kolegů tak, abychom mohli i nadále zajišťovat odpovídající úroveň služeb.

Za rozšířením EDI je možno vidět více faktorů. Vzhledem k momentální ekonomické situaci jsou hmatatelné zejména efekty při zrychlení dodavatelsko odběratelských procesů. Kromě již běžné objednávky a faktury se odběratelé snaží motivovat partnery k zavádění dalších zpráv, jako je právě avízo o dodání zboží. U odběratelů jsou to pak nejčastěji zprávy avízo o příjmu zboží nebo vratka, které jsou stále častěji využívány.

Obdobně je to s notifikačními zprávami, které jsou často zásadní. Jsou to právě notifikační zprávy, které upozorňují na možné problémy při dodávkách zboží nebo fakturaci. Stále častěji se pak firmy mohou setkat také s obchodní námitkou prostřednictvím zprávy COMDIS. Evidujeme však rovněž takové zprávy, které zatím svůj potenciál ještě plně nevyužily, ale jejich přínos uživatelům může ukázat už rok 2014. Zmínit mohu katalog zboží a cen (PRICAT) nebo zprávu o stavu zásob (INVRPT).