V průběhu roku 2009 se Úřad zúčastnil série jednání, jehož předmětem byla otázka uchovávání telefonních čísel mobilních telefonů, ze kterých byla zakoupena SMS jízdenka.
Z důvodu rozšiřování této služby a značného počtu informací o klientech zpracovávaných příslušnými dopravními podniky, které službu SMS jízdného nabízejí, se Úřad na tuto problematiku zaměřil.
Celkem se v roce 2009 odehrála tři jednání, kterých se, kromě zástupců Úřadu, zúčastnili rovněž zástupci Sdružení dopravních podniků ČR a člen vedení společnosti, která službu SMS jízdného technicky zajišťuje. Pro tuto otázku byla rovněž vyžádána a využita vyjádření Ministerstva financí, Ústředního finančního a daňového ředitelství a několika soukromých společností, které se Sdružením dopravních podniků ČR, případně s jednotlivými dopravními podniky, i v této věci spolupracují.
Sdružení dopravních podniků ČR a technický provozovatel služby původně navrhoval, aby telefonní čísla klientů, kteří si zakoupili SMS jízdenku, byla uchovávána po dobu až deseti let. Úřad s odkazem na příslušné právní předpisy (zákon o elektronických komunikacích, zákon o ochraně osobních údajů) tuto lhůtu neakceptoval, protože neshledal její zákonné opodstatnění (ani např. v daňových předpisech, protože pro daňové potřeby postačí disponovat anonymními souhrnnými daty).
Výsledkem jednání je, že Sdružení dopravních podniků ČR přistoupilo na zkrácení lhůty pro uchování čísel mobilních telefonů, ze kterých byla zakoupena SMS jízdenka, a to z původně navrhovaných deseti let na tři měsíce.
Tato lhůta již byla Úřadem akceptována, protože odráží příslušnou úpravu zákona o elektronických komunikacích. Poskytovatel technického zabezpečení systému SMS jízdného k tomu uvedl, že všechny využívané aplikace budou k provozu s nastavením dojednané lhůty připraveny do 31.1. 2010.
Článek Úřad pro ochranu osobních údajů ze dne středa 23. prosince 2009
Seznamy majitelů datových schránek budou odstraněny ze systému otevřených dat
Pozor na phishing po telefonu jménem ÚOOÚ
Porušení nařízení GDPR po hackerském útoku
Mapování využití cloudových služeb ve veřejném sektoru
Jak se bránit nevyžádanému telemarketingu
Změna právní úpravy pro cookies
Výklad nových pravidel pro marketingové hovory
Při povinném testování se zaměstnavatel dostává do role správce osobních údajů
Pokuty za spam do soukromých datových schránek
Měření teploty zaměstnanců z pohledu ochrany osobních údajů
Stanovisko Evropského sboru pro ochranu osobních údajů
Zpracování osobních údajů a jejich ochrana v době pandemie koronaviru
Jak na zpracování osobních údajů získaných prostřednictvím kamer a videozařízení
Pokyny Evropského sboru ke kamerovým systémům
Nevyžádaný telemarketing - prevence a obrana
Reakce ÚOOÚ na podnět dTestu ke shromažďování dat o poloze uživatelů
Jak odstranit osobní údaje získané z veřejných rejstříků ze soukromých databází na internetu
Pokuta 1,5 milionu korun za nedostatečné zabezpečení osobních dat
Přímý elektronický marketing v éře GDPR
Cookies a jejich košer použití v éře GDPR
Priority ÚOOÚ v legislativním procesu návrhu zákona o zpracování osobních údajů
Pokuta 3,6 mil. Kč pro T-Mobile za nedostatečnou ochranu zákaznických dat
Zákaznické karty: veřejná diskuse na webu ÚOOÚ
Jarní konference evropských komisařů ochrany dat a soukromí
Moje soukromí, nekoukat, nešťourat
Lhůta uchování čísla mobilu při nákupu SMS jízdenky se zkracuje z 10 let na 3 měsíce
ÚOOÚ připomenul Den ochrany osobních údajů
ÚOOÚ připomenul Den lidských práv
Kamerový systém v boji proti zakázané pouliční prostituci v Chomutově
Úřad pro ochranu osobních údajů varuje
Evropská cena pro Úřad pro ochranu osobních údajů
Vyjádření ÚOOÚ k instalaci kamerového systému v prostorách nemocnice v Jihlavě