logo Atos Czech Republic s.r.o.

Elektromobily patří do města

Ve městech nám vadí smog, hluk a dopravní zácpy. V jakém městě bychom chtěli žít? V tichém, zeleném, kde je slyšet zpěv ptáků, voní kvetoucí stromy a trávníky lákají k posezení? Jednou z cest, jak tohoto ideálu dosáhnout, je rozvoj elektromobility.

První vůz, který pokořil v té době magickou hranici 100 km/h byl elektromobil Belgičana Camille Jenatzyho v roce 1899. S elektromobilem vlastní výroby nazvaným La Jamais Contente dokázal jet rychlostí 105,9 km/hod.

Elektrický vůz Charlese Bakera v roce 1902 dosáhl dokonce rychlosti 130 km/h, ale při této rekordní jízdě havaroval. Tentýž Charles Baker postavil v roce 1912 automobil, u něhož zdrojem proudu byly na střeše umístěné sluneční baterie.

U všech těchto vozů byl elektrický stejnosměrný motor napájen z olověných akumulátorů. Elektroautomobily byly v té době tiché, spolehlivé, bezpečné, se snadnou obsluhou a s jednoduchým řízením, dojezd se pohyboval mezi 30 až 50 km.

A takové jsou vlastně i dnes. Dlouho skomíraly na okraji zájmu, neschopné se prosadit v konkurenci klasických vozů se spalovacím motorem. Teprve poslední roky přinášejí rozmach elektromobility a její důležitost se bude stále zvyšovat. Důvodem je technologický pokrok v oblasti akumulátorů, díky kterému se stále zvyšuje dojezd těchto vozů a přitom se snižuje jejich cena.

Běžné elektromobily mají nyní dojezd kolem 150 km na jedno nabití, špičkové modely až 400 km. Doba nabití pomocí rychlodobíjecích stojanů je zhruba 15 minut, což je již srovnatelné se zastávkou u benzinové stanice a pauzou na kávu.

Cena elektromobilu se v zásadě skládá ze dvou položek, automobilu a akumulátoru. Cena automobilu je nižší než klasického vozu, protože odpadá potřeba převodového ústrojí, elektromotory jsou velmi jednoduché a pracují s vysokou účinností, která je u asynchronního elektromotoru 90%, zatímco u spalovacího motoru se pohybuje v rozmezí 30 - 40%.

Cena akumulátoru bohužel stále ještě činí asi třetinu ceny celého vozu, ale vědci intenzivně pracují na vývoji nových typů baterií, které umožní významně zvýšit dojezd a snížit jejich pořizovací cenu.

Velkou výhodou jsou ovšem provozní náklady. Náklady na 100 km jsou přibližně 2 €, což je o polovinu méně než u klasického vozu. A jelikož se dá předpokládat, že i další města budou následovat Londýn a velká německá města a budou omezovat nebo znevýhodňovat vjezd vozidel se spalovacími motory do center, bude nakonec elektromobil tím ideálním dopravním prostředkem pro cesty do práce, za nákupy a zábavou.

Budete jezdit vozidly, které nevydávají žádný hluk, nemají výfuky zplodin, během dobíjení si budete moci stáhnout do přehrávače novou muziku, vybrat si barvu osvětlení přístrojové desky, aktualizovat si mapy vaší navigace. Budete bez omezení moci vjet kamkoliv do centra města.

Elektromobil se stane integrální součástí moderních měst a bude symbolem moderního a zodpovědného člověka, kterého zajímá životní prostředí, je ohleduplný ke svým spoluobčanům a v neposlední ředě i ke své peněžence.

Další články k tématům - akumulátor - doprava - elektromobil - elektromotor - navigace

Článek Atos Czech Republic s.r.o. ze dne pátek 10. července 2015

Další články od Atos Czech Republic s.r.o.

Udržitelné digitální pracoviště

Nové technologie v praxi na Atos Hackathonu

Metrika Q-skóre měří a porovnává výkon kvantových systémů

Iniciativa Atos OneCloud umožní zrychlit migraci do cloudu

Moderní robotizace procesů je vhodná pro firmy všech oborů

Software myQLM zdarma pro kvantové programování na osobním počítači

Cloudové úložiště GAIA-X bude chránit evropská data

NATO a Atos společně pro kybernetickou bezpečnost

Satelitní monitorovací a geolokačních systém Atos SkyMon ILS VSAT

Je GDPR nějaká bublina nebo další nesmyslné nařízení z dílny EU?

Chytrá města jsou příležitostí pro inteligentní energetické sítě

Bezpečnostní modul TrustWay Proteccio má bezpečnostní prověrku NATO

Atos na Dnech NATO v Ostravě

Portál proti nelegálnímu obchodu v oblasti tabákových výrobků

Jednotný digitální trh - hrozba nebo příležitost?

Rio 2016 bylo skutečně první digitální olympiádou

Ceny Josepha Fouriera 2016 byly uděleny

Rio bude v cloudu

Cena Josepha Fouriera za počítačové vědy 2016

Chytré veřejné osvětlení spojuje město s internetem věcí

Prostor pro nástup budoucích kyberútoků se exponenciálně zvětšuje

Inteligentní energetické sítě

Elektromobily patří do města

Digitální škola je atraktivní pro žáky i učitele

Evropská energetická unie je šancí pro českou energetiku

Přenosové soustavy s využitím moderních technologií

Tvorba a poskytování vzdělávacího obsahu je prioritou Atosu v Čechách

Nabídka zaměstnání