"Většina moderních automobilů je vybavena internetovým připojením, které umožňuje cestujícím a řidiči snadný přístup k zábavě, navigaci a informacím. Připojení auta k internetu ho ale vystavuje většímu nebezpečí vzdálených útoků. Na letošní konferenci Black Hat tak např. ukázali odborníci z týmu Sky-Go další úspěšný hack automobilu. Konkrétně se jednalo o Mercedes-Benz třídy E, v jehož softwaru byl nalezen více než tucet zranitelností. Ty umožnily útočníkům třeba vzdáleně otevřít dveře nebo nastartovat motor. Stále více zařízení obsahuje čipy, které shromažďují a odesílají informace nebo jsou dokonce zapojené do firemních sítí a cloudových řešení, a jejich zabezpečení je velkou výzvou pro odborníky na kybernetickou bezpečnost," říká Ondřej Ševeček, odborník na kyberbezpečnost z Počítačové školy GOPAS.
Lze zneužít např. senzory, které monitorují tlak v pneumatikách, ovládnout lze dokonce celý infotainment automobilu, jak tomu bylo např. při nejznámějším simulovaném hackingu Jeepu Cherokee, který útočníci v rámci demonstrace donutili při jízdě na dálnici zrychlovat a zpomalovat, při pomalé jízdě paralyzovali brzdy, a posléze auto zcela odstavili z provozu.
V podstatě jakákoliv vozidla, která v dnešní době opustí výrobní linku, obsahují integrované obvody, které řídí různé funkce. Mezi kritické funkce patří např. brzdy, airbagy, bezpečnostní pásy, apod. Dále se může jednat o řízení spalování či efektivní spotřeby, informace o poloze vozidla, ale i služby, které zlepšují komfort řidiče během jízdy.
Výrobci aut v poslední dekádě investovali prostředky do vývoje elektroniky, která dělá vozidla efektivnější, pohodlnější a v rámci možností i ekologičtější. Ovšem s nárůstem objemu elektroniky a obslužného SW se přímo úměrně rozrůstají možnosti útočníka, který se může pokusit danou funkčnost zneužít ve svůj prospěch.
Nejprve sloužil hacking automobilových systémů k vniknutí do vozidla a jeho krádeži. S rostoucím množstvím elektronických prvků ale stoupá i jejich zranitelnost. Luxusnější moderní automobil v sobě skrývá stovky elektronických prvků, více než 4 km kabelů a drátů a miliony řádků softwarového kódu.
Hackeři se v první řadě zaměřují na to, z čeho mohou mít přímý užitek. Proto se hlavní zájem soustřeďuje ještě stále na to, jak vozidlo odcizit. U bezklíčkových systémů odemykání se většinou zloději snaží odposlechnout a napodobit sekvenci signálů, které majitel vozidla vyšle.
Pokud chtějí být hackeři úspěšní, musejí být vždy krok před výrobci. Jakmile výrobci automobilů zareagovali tím, že pevnou sekvenci signálů vysílaných ovladačem nahradili variabilní plovoucí sekvencí, útočníci nasadili dlouhodobější odposlouchávání a prediktivní metody odhadu potřebného sledu signálů.
Rizikem jsou i dobíjecí stanice
Přes auta se dají napadat i další systémy - např. dobíjení elektromobilu u veřejné dobíjecí stanice může být rizikové a dává možnost průniku do domácích a firemních sítí. Mezi automobilem a technologií dobíjení dochází totiž k přímému datovému spojení. A proto je zde reálné riziko napadení - nezvaní hosté se pak mohou volně pohybovat v řídícím i bezpečnostním systému vozidla, což má svá velká nebezpečí.
V nedávno zveřejněném testu odborníci prověřili nabíječky několika značek a ukázalo se, že u některých z nich by sofistikovanější útok umožnil hackerovi přístup do WiFi sítě. Následně by pak bylo možné sledovat provoz v síti nebo dokonce ovládnout zařízení, která jsou do ní připojená.
Navíc získání vzdáleného přístupu k nabíječce do auta znamená, že útočník nad ním získá plnou kontrolu, tedy i zablokuje přístup majiteli.
Článek ze dne 9. ledna 2023 - pondělí
O Python programování je velký zájem nejen mezi IT profesionály
Elektronika chytrých aut láká hackery
Trendy IT vzdělávání v roce 2022
Jak na výběr kurzu počítačové grafiky
JavaDays 2022 - hybridní konference
Aktuální trendy v IT vzdělávání
GOPAS slaví 30 let na trhu IT vzdělávání
Zajímavá témata konference HackerFest 2022
Investice do IT vzdělávání jsou sázkou na jistotu
Praktiky hackingu dnešní doby na konferenci HackerFest 2022
Nový studijní portál pro přípravu na zkoušky Microsoft Fundamentals
IT Security a Hacking konference HackerFest 2022
Umělé inteligenci se v Česku daří
Technologické novinky na IT konferenci TechEd 2022
TechEd 2022 IT hybridní konference
Válka na Ukrajině vyexponovala hrozby kybernetické bezpečnosti
Datová analýza firemních dat hlavním tématem Power BI Day konference
JSDays 2022 - první letošní odborná konference Gopasu
Hybridní režim odborných konferencí GOPAS
JSDays 2022 - online konference pro JavaScript vývojáře
Spyware - vykrádání uživatelského prostředí správců - webinář
JavaDays 2021 ONLINE - největší česká konference zaměřená na Java platformu
Java kraluje vývoji podnikových i mobilních aplikací
JavaDays 2021 ONLINE konference
Co čekat od Windows 11 v podnikovém prostředí
Správa cloudu a zranitelnost webových aplikací na HackerFest 2021
Aktuální metody hackerů v kyberprostoru
Hackeři a obránci společně za bezpečnější kyberprostor
Bezpečnostní rizika home office
Manažerská konference ManDayIT
Dobře zvládnutá firemní IT infrastruktura je v současnosti podmínkou úspěchu
Přihlašovací údaje jsou stále v popředí zájmu hackerů
Jaké jsou aktuální požadavky na firemní IT prostředí?
Power BI Day ONLINE konference
Konference Python Day 2021 ONLINE
JavaScript Days 2021 - dvoudenní online konference pro JavaScript vývojáře
Návrat zaměstnanců z home office bude často i s hacknutým zařízením
IT vzdělávání 2021 - jak to vidí v Gopasu
Práce z domova zvyšuje riziko ztráty firemních dat
Sada zranitelností Ripple 20 ohrožuje koncová zařízení
Frekvence kybernetických útoků na koncové uživatele roste