logo GOPAS, a.s.

Umělá inteligence ve školách

Důležité je, aby studenti pochopili i etické a společenské dopady používání AI - např. jak může být ovlivněna originalita práce, jak rozpoznat zkreslení nebo jak předejít spoléhání se na nesprávné informace. Školy by měly otevřeně diskutovat o tom, kde končí pomoc a začíná podvádění, a vytvářet pravidla, která reflektují realitu digitálního světa. A jaké dovednosti by studenti v oblasti využívání AI měli zvládat?

Nová německá studie Harz University of Applied Sciences se snaží odpovědět na otázku, jak generativní umělá inteligence (např. Claude, Copilot a ChatGPT) mění způsob, jak lidé pracují, tvoří i učí se. Přináší také konkrétní přehled dovedností, které by studenti měli ovládat, i návrh na to, jak se má přístup pedagogů změnit, neboť vzdělávací instituce často tápou, jak tuto technologii správně zapojit do výuky.

"Výzkum upozorňuje, že většina studentů dnes s AI nějakým způsobem pracuje - ale jen málo z nich to dělá efektivně. Autoři proto definují klíčové dovednosti, které pomáhají studentům využít AI opravdu smysluplně. Jde například o schopnost zadávat promyšlené otázky, porozumět tomu, jak AI ke svým odpovědím dochází, a umět výstupy upravit, kombinovat nebo ověřit. Zároveň se ukazuje, že vedle technických znalostí jsou zásadní i měkké dovednosti jako kritické myšlení, kreativita a schopnost spolupráce. Zkušenosti studentů s AI se přitom velmi liší. Někteří mají výhodu - třeba díky předchozímu vzdělání nebo osobnímu zájmu - zatímco jiní se v prostředí AI orientují jen minimálně. Studie varuje, že bez cílené podpory hrozí, že se rozdíly mezi studenty ještě prohloubí. Školy by proto měly aktivně pomáhat všem studentům osvojit si základní dovednosti při práci s AI, například formou workshopů, ukázkových úkolů nebo podpůrných konzultací," říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy Gopas.

Podle studie nestačí změnit jen to, co se učí - je nutné změnit i způsob výuky. Role učitele se posouvá - už by neměl být pouze přednášejícím, ale spíše partnerem, který studenty vede, učí je klást správné otázky, vyhodnocovat výstupy AI a nacházet jejich praktické využití.

Studie upozorňuje, že mnoho pedagogů na tuto změnu není připraveno - často AI nevyužívají, nebo ji dokonce v hodinách zakazují, což ale v konečném důsledku studentům škodí.

Studie uzavírá, že vzdělávání v době AI musí být více zaměřené na samostatnost, kreativitu a schopnost kombinovat různé zdroje. Namísto klasických testů mohou školy pracovat s portfolii, zadávat otevřené projekty nebo hodnotit nejen výsledek, ale i samotný proces práce. Klíčem k úspěchu bude úzká spolupráce mezi učiteli, odborníky na technologie i samotnými studenty.

Jaké dovednosti by studenti v oblasti využívání AI měli zvládat

Další články k tématům - Claude - Copilot - ChatGPT - škola - umělá inteligence - vzdělávání - Jan Dvořák

Článek GOPAS, a.s. ze dne čtvrtek 14. srpna 2025

Další články od GOPAS, a.s.

Umělá inteligence ve školách

Česká verze zkoušky PRINCE2 Foundation

Využijte dotované letní IT kurzy k rozvoji a vzdělávání

IT konference TechEd 2025 představuje další řečníky a témata

Alpha School demonstruje v praxi transformační potenciál umělé inteligence ve vzdělávání

GOPAS poskytuje nejkvalitnější výuku Microsoft technologií

TechEd 2025 přinese aktuální přehled nejdůležitějších novinek ze světa IT

Novinky a trendy v práci s daty na konferenci Power BI Day 2025

DeepSeek je pro firmy hodně rizikový

OSINT kurzy pro širokou veřejnost

Rok 2025 bude pro GOPAS rokem další expanze a inovací v oblasti IT školení

ChatGPT s funkcemi pro internetové vyhledávání

Nejnovější techniky a nástroje etického hackingu v kurzu Certified Ethical Hacker v13

GOPAS je partnerem soutěže IT SPY 2024

JavaDays 2024

Nové kurzy Microsoft Fabric

Copilot jako chytrý pomocník v kanceláři

Kompletní program konference HackerFest 2024

Sofistikované útoky hackerů s využitím AI

Workshop AI Azure Independent Response v rámci konference HackerFest 2024

HackerFest 2024 představí nejnovější trendy v oblasti hackingu

Dotované IT kurzy pro zaměstnance a OSVČ

IT konference TechEd 2024 představí žhavé novinky včetně platformy M5Stack

IT konference TechEd 2024

OSINT postupy se může naučit každý

JSDays 2024 konference představí hlavní novinky v JavaScriptu

Power BI Day 2024 představí nejnovější trendy v oblasti práce s daty

Kybernetická bezpečnost nových automobilů je velkou výzvou

Trend nedostatku kvalifikovaných pracovníků v IT pokračuje

Nový kurz NIS2 a Zákon o kybernetické bezpečnosti

Zásady time managementu pomohou zvládnout i předvánoční období

Zájem o Scrum profesionály poroste

HackerFest 2023 - konference o nejnebezpečnějších praktikách hackingu dnešní doby

JavaDays 2023 konference

Konference Python Day 2023

Kybernetická rizika při práci z dovolené

Letní IT vzdělávání s dotovanými kurzy

Python Day 2023 online konference

Dotované IT kurzy s finanční podporou MPSV

Program IT konference TechEd 2023

Odborná IT konference TechEd 2023

Firmy počítají s odborným vzděláním zaměstnanců

Hybridní konference Power BI Day 2023

Kritické provozní technologie velkých firem jsou v popředí zájmu hackerů

GOPAS IT konference v roce 2023

SAP kurzy GOPAS

Hybridní konference JSDays 2023 pro JavaScript vývojáře

O Python programování je velký zájem nejen mezi IT profesionály

Elektronika chytrých aut láká hackery

Trendy IT vzdělávání v roce 2022

Nabídka zaměstnání