logo SOITRON s.r.o.

Co dělat v případě ransomware napadení

Do online práce je zapojeno stále více zaměstnanců, kteří s kyberprostorem nemají moc velké zkušenosti. Jak by se měla firma či jakýkoliv jiný subjekt před ransomware útokem chránit a čeho se vyvarovat?

V IT systémech firem a státních institucí se stále vyskytují hluchá místa. Útočníci v online prostoru úspěšně využívají pokračující pandemie COVID-19 a s ní spojených problémů. Hackerům nahrává mnohem větší aktivita zaměstnanců a firem v online prostoru.

Atraktivním cílem ransomware útoků se díky důležitosti stále více stávají hlavně nemocnice, distributoři vakcín a další komunikační zdroje včetně škol, které musely přejít na distanční online výuku.

Proto je nutné věnovat zvýšenou pozornost tomu, co a komu o sobě sdílíme. Zejména proto, že je to obsahem povinné přípravy každého hackera před útokem - zjištění co největšího množství informací.

Je velmi důležité, abychom identifikovali kanály, kterými proudí naše informace. Je nutné určit i jejich rozsah.

"Za všech okolností je důležitá důvěryhodnost. V informacích, které sdílíte interně i externě, buďte jasní a přesní. Nepouštějte se do žádných spekulací. Pokud tak neučiníte, může dojít k poškození vaší reputace. Uvědomte si, že interní informace a dokumenty se prostřednictvím ransomwarového útoku mohou dostat do nepovolaných rukou. Nezapomínejte ani na monitorování toho, jaké informace se ve veřejném prostoru o vás objevují," říká IT specialista David Dvořák, manažer IT poradenství ve společnosti Soitron.

Výkupné - platit či neplatit

V této oblasti bohužel nejlepší rada neexistuje. Pokud se firma rozhodne platit, tak si musí být vědoma, že je to bez záruky dalších následků v podobě podobného scénáře v budoucnosti. Pokud se rozhodne neplatit, tak na to musí být perfektně připravena. Musí drilovat scénáře obnovy při stavu zásadního narušením provozu.

Rozhodování má v tomto případě i morální rozměr - platíme hackerům a podporujeme tak velmi pravděpodobně jejich další nelegální činnost.

Útoku čelte profesionálně

Ať už se jedná o informace směřované k zaměstnancům či oznámení pro regulační orgány, rozhodnutí, která učiníte v počáteční fázi útoku, mohou mít značné následky. Aby společnosti útok zvládly, je důležitá součinnost právního poradce a podnikové komunikace. Myslete i na kybernetické pojištění a forenzní IT. Podstatné je omezit potencionální riziko poškození dobré pověsti.

Společnosti by rovněž měly co nejrychleji informovat orgány činné v trestním řízení, aby potvrdily legitimitu útoku. Určily, zda mají platby důsledky v trestním řízení, a vytvořily prostředí, ve kterém může probíhat transparentní rozhodování.

Navíc mohou donucovací nebo forenzní experti poskytnout další kontext - poznatky o útoku, pokud znají aktéra hrozby nebo nedávno pracovali na podobných krizových situacích.

Nezapomeňte na riziko sporu

I když oznámení jsou primárně záležitostí právního týmu, je důležité, aby se vedení společnosti v rané fázi procesu při komunikaci sladilo. Jazyk používaný v těchto sděleních by měl být profesionální a plně pod kontrolou společnosti. To se netýká jen dnů bezprostředně po útoku. Je to otázka měsíců i let.

Společnosti by také měly zvážit nastavení peer-to-peer konverzací mezi bezpečnostními týmy, místo toho, aby se spoléhaly na písemnou komunikaci.

Co by si měla každá firma zodpovědět před útokem:

Základní otázky, které by si firma měla zodpovědět, pokud je již obětí útoku:

Článek SOITRON s.r.o. ze dne středa 20. ledna 2021

Další články od SOITRON s.r.o.

Experti na kybernetickou bezpečnost zůstávají klíčoví i v éře AI

S náběhem očkování proti covid-19 poroste i agresivita hackerů

Co dělat v případě ransomware napadení

Ripple 20 představuje kritickou zranitelnost infrastruktury podniků

SMishing = SMS + phishing

Trendy a budoucnost firemního IT v době po COVID-19

Průměrná doba odhalení hackerského útoku je až 214 dnů

Interaktivní webináře pomáhají s online výukou na školách

Automatizační RPA nástroje pro nemocnice a úřady veřejné správy zdarma

Digitalizace a využití IoT pomáhá snižovat ztrátovost zemědělské výroby

Průmyslové firmy podceňuji svou bezpečnost v prostředí internetu

HCI řešení pro firemní IT pomůže rozhýbat váš business

Firemní sítě s podporou technologie Cisco HyperFlex

Softwarový robot - přesný a neúnavný pomocník pro celou řadu oborů

Stálý přehled nad hybridním prostředím se službou Soitron Cloud Monitoring

Oborové trendy, kvalita a efektivita práce v kontaktních centrech

Jak na správu a zabezpečení mobilních zařízení zaměstnanců

Videokonference: klíčová forma firemní komunikace budoucnosti

SOITRON kupuje ClarioNet a dokončil fúzi se společností Caiacom

Soitron je v Česku jediným expertem na IP telefonii od Cisco

SOITRON koupil českou společnost Caiacom

Chytré technologie pro řízení lidí šetří call centrům až třetinu mzdových nákladů

Soitron nabízí systém pro nahrávání hovorů CallREC

Soitron nabízí Teleopti CCC

Soitron doposud utržil 664 milionů korun