Využití portálů ve veřejné správě se již stává standardem a četnost jejich využití je důkazem, že digitalizace v této oblasti neprobíhá pouze za dveřmi jednotlivých úřadů, ale i směrem k veřejnosti - tedy občanům. Nyní se již ani neptáme, zda je o digitální dostupnost úřadů a jimi vedených informací zájem, ale daleko více hledáme možnosti dalšího rozšíření digitálních služeb a zlepšení těch stávajících s cílem maximálně usnadnit životy lidí.
"Při vývoji portálových řešení klademe velký důraz na bezpečnost, přehlednost a jednoduchost používání pro uživatele. Uvědomujeme si i fakt, že spousta lidí chce vše řešit z mobilního telefonu, Portál občana je tak jedním z produktů, u kterého se řídíme principem mobile first - tedy aby 100 % funkcionalit bylo dostupných i z mobilního zařízení, jako jsou telefony a tablety. Pole webových formulářů se tak automaticky přizpůsobuje místu na obrazovce, menu přepíná do rozbalovací podoby, dlaždice optimálně přeskupují a podobně. Dalším specifikem portálového GORDIC řešení je vyšší míra flexibility. Portál občana umíme poskytnout jako cloudovou službu (SaaS) nejen malým obcím, které tak za paušální poplatek v řádu nižších jednotek tisíc měsíčně zpřístupní svým občanům formuláře pro řešení životních situací, možnost platit poplatky elektronicky nebo hlásit závady jednoduchým umístěním špendlíku na mapě, ale i velkým organizačním složkám státu, které mohou prostřednictvím portálu plnit požadavky zákona o právu na digitální služby," říká Michal Tausch, ředitel podpory obchodu ve společnosti GORDIC.
Role portálů se mohou např. drobně lišit podle toho, zda jde o státní portál občana provozovaný Digitální a informační agenturou, jiné samoobslužné portály organizačních složek státu pro poskytování digitálních služeb v rámci jejich působnosti nebo portály občana měst a obcí.
Ve všech případech je však důležité, aby portály držely obdobnou logiku a soulad v základních prvcích - občan tak se znalostí základních principů vyřídí většinu záležitostí online, aniž by musel vědět, zda jde o agendy v působnosti státní správy, samosprávy či jiné specifické veřejné organizace.
Ukázkou takového přístupu je jednotná autentizace pro přístup ke službám veřejné správy prostřednictvím Identity občana, tzv. prvek single sign-on, se kterým lze mezi různými portály přepínat bez nutnosti se znovu autentizovat, nebo design systém gov.cz, tedy scénář, podle kterého Digitální a informační agentura navrhuje a vyvíjí weby, portálová řešení i aplikace a který má pomoci dalším týmům rychleji vytvářet digitální produkty konzistentní napříč veřejnou správou.
Možnost elektronického podání formulářových žádostí spolu s řešením plateb místních poplatků jsou často nejzásadnějším důvodem, proč města portály vůbec začnou poptávat. Platební brána portálu se tak stává jen drobným mezičlánek v digitalizaci celého procesu platby místních poplatků.
Z pohledu občana je na vstupu přihlášení s ověřením totožnosti přes Identitu občana, po kterém v úvodu vidí např. přehled poplatků se souhrnnou informací, kolik položek zbývá uhradit a kolik jich je po splatnosti.
Logika plateb je přitom podobná jako v e-shopu, takže poplatky lze uhradit najednou. Při integraci s platformou GINIS navíc systém umožňuje hromadně zaplatit poplatky i za ostatní členy domácnosti. A až v tento okamžik do příběhu vstupuje platební brána, která je jednou z variant (platba převodem nebo pomocí QR kódu) pro samotnou realizaci platby.
Při integraci na poplatkovou část platformy GINIS celé řešení velmi usnadňuje provoz i samotného úřadu, kdy jeho administrativní pracovník jediným tlačítkem načte údaje o všech poplatcích do ekonomického systému úřadu k dalšímu zpracování.
Výčet digitálních služeb Portálu občana, které mohou města i kraje jeho prostřednictvím poskytovat, je velmi dlouhý. Patří mezi ně např. digitalizace dotačního procesu, nahlížení do spisu správního řízení nebo rezervace času úředníka.
Obdobně důležitá je i možnost integrace na další systémy a řešení. S portálem, na který je možné se napojit, tak organizace získávají často možnosti, které se naplno projeví až v budoucnu.
Článek GORDIC spol. s r. o. ze dne čtvrtek 3. července 2025
Digitální služby portálových řešení ve veřejné správě
NIS2 jako příležitost pro lepší bezpečnost podnikání
Osobní portál občana představuje nová vylepšení
GORDIC je Společností roku 2024 v oblasti kybernetické bezpečnosti
Jak úspěšně spustit a provozovat portál občana
Osobní portál občana se stává klíčovým nástrojem digitálních služeb na úrovni měst a obcí
GORDIC projekty elektronizace veřejné správy získaly ocenění Egovernment The Best 2024
Certifikovaný komerční GORDIC cloud s bezpečnostní úrovní BÚ 3
Roadshow pro školy 2024 - největší česká konference o technologiích ve vzdělávání
Signalizace rizik u podepisovaných elektronických dokumentů
GORDIC je strategickým partnerem Vysoké školy polytechnické Jihlava
Audit kybernetické bezpečnosti s aplikací CSA
Digitalizace agend a řízení oběhu dokumentů VŠPJ
Organizace a úřady stále častěji používají ePodpis a ePečeť
Bezpečná autentizace uživatelů ISDS v rámci digitalizace státu
CSA aplikace pomáhá s řešením požadavků ZoKB, ISO 27000 a NIS2
Elektronický systém spisové služby pro školy
Nová řešení a služby kybernetické ochrany reagují na směrnici NIS2
Osobní kybernetická hygiena pomáhá čelit bezpečnostním hrozbám
Pomůžeme se zavedením směrnice NIS2
Praktické využití blockchainu při ověřování pravosti dokumentů
O2 IT Services vstupuje do partnerského programu GORDIC
Nepozorný zaměstnanec jako riziko kybernetického útoku
Chytré zodolnění v podmínkách českých organizací - zapojte se do výzkumu
Integrace portfolia produktů BBM do platformy pro veřejnou správu GINIS
Management často podceňuje kyberzpečnost firemního IT
Digitální služby veřejné správy musí být snadno dosažitelné a uživatelsky přívětivé
GORDIC pomáhá se zajištěním chodu služeb veřejné správy
Platforma GINIS se otevírá širokému okruhu vývojářů
Jaromír Řezáč získal ocenění Řád Vavřínu za modernizaci veřejné správy
Koncept chytrých měst a regionů s podporou spolupráce GORDIC a České spořitelny
GORDIC Partner Program pomáhá rozvoji projektů informačních systémů pro veřejnou správu
Žádosti o kotlíkové dotace v Karlovarském kraji bez front
Bezpečná, spolehlivá a efektivní řešení informačních systémů na platformě Microsoft Azure
GORDIC je vítězem soutěže Ocenění českých lídrů pro Kraj Vysočina
Průzkum o chování českých uživatelů internetu
Agendu a finance Prahy 1 pomáhá řídit informační systém GINIS
Smlouvy elektronicky od A po Z - vítězný projekt v egovernment soutěži
Koncept Smart Cities je krokem k trvale udržitelnému rozvoji měst
Vím, kam klikám - nový projekt pro bezpečnost dětí na internetu