logo GORDIC spol. s r. o.

Digitální služby portálových řešení ve veřejné správě

Využití portálů ve veřejné správě se již stává standardem a četnost jejich využití je důkazem, že digitalizace v této oblasti neprobíhá pouze za dveřmi jednotlivých úřadů, ale i směrem k veřejnosti - tedy občanům. Nyní se již ani neptáme, zda je o digitální dostupnost úřadů a jimi vedených informací zájem, ale daleko více hledáme možnosti dalšího rozšíření digitálních služeb a zlepšení těch stávajících s cílem maximálně usnadnit životy lidí.

"Při vývoji portálových řešení klademe velký důraz na bezpečnost, přehlednost a jednoduchost používání pro uživatele. Uvědomujeme si i fakt, že spousta lidí chce vše řešit z mobilního telefonu, Portál občana je tak jedním z produktů, u kterého se řídíme principem mobile first - tedy aby 100 % funkcionalit bylo dostupných i z mobilního zařízení, jako jsou telefony a tablety. Pole webových formulářů se tak automaticky přizpůsobuje místu na obrazovce, menu přepíná do rozbalovací podoby, dlaždice optimálně přeskupují a podobně. Dalším specifikem portálového GORDIC řešení je vyšší míra flexibility. Portál občana umíme poskytnout jako cloudovou službu (SaaS) nejen malým obcím, které tak za paušální poplatek v řádu nižších jednotek tisíc měsíčně zpřístupní svým občanům formuláře pro řešení životních situací, možnost platit poplatky elektronicky nebo hlásit závady jednoduchým umístěním špendlíku na mapě, ale i velkým organizačním složkám státu, které mohou prostřednictvím portálu plnit požadavky zákona o právu na digitální služby," říká Michal Tausch, ředitel podpory obchodu ve společnosti GORDIC.

Odlišnosti v rolích jednotlivých druhů portálů

Role portálů se mohou např. drobně lišit podle toho, zda jde o státní portál občana provozovaný Digitální a informační agenturou, jiné samoobslužné portály organizačních složek státu pro poskytování digitálních služeb v rámci jejich působnosti nebo portály občana měst a obcí.

Ve všech případech je však důležité, aby portály držely obdobnou logiku a soulad v základních prvcích - občan tak se znalostí základních principů vyřídí většinu záležitostí online, aniž by musel vědět, zda jde o agendy v působnosti státní správy, samosprávy či jiné specifické veřejné organizace.

Ukázkou takového přístupu je jednotná autentizace pro přístup ke službám veřejné správy prostřednictvím Identity občana, tzv. prvek single sign-on, se kterým lze mezi různými portály přepínat bez nutnosti se znovu autentizovat, nebo design systém gov.cz, tedy scénář, podle kterého Digitální a informační agentura navrhuje a vyvíjí weby, portálová řešení i aplikace a který má pomoci dalším týmům rychleji vytvářet digitální produkty konzistentní napříč veřejnou správou.

Městský portál pomáhá občanům

Možnost elektronického podání formulářových žádostí spolu s řešením plateb místních poplatků jsou často nejzásadnějším důvodem, proč města portály vůbec začnou poptávat. Platební brána portálu se tak stává jen drobným mezičlánek v digitalizaci celého procesu platby místních poplatků.

Z pohledu občana je na vstupu přihlášení s ověřením totožnosti přes Identitu občana, po kterém v úvodu vidí např. přehled poplatků se souhrnnou informací, kolik položek zbývá uhradit a kolik jich je po splatnosti.

Logika plateb je přitom podobná jako v e-shopu, takže poplatky lze uhradit najednou. Při integraci s platformou GINIS navíc systém umožňuje hromadně zaplatit poplatky i za ostatní členy domácnosti. A až v tento okamžik do příběhu vstupuje platební brána, která je jednou z variant (platba převodem nebo pomocí QR kódu) pro samotnou realizaci platby.

Při integraci na poplatkovou část platformy GINIS celé řešení velmi usnadňuje provoz i samotného úřadu, kdy jeho administrativní pracovník jediným tlačítkem načte údaje o všech poplatcích do ekonomického systému úřadu k dalšímu zpracování.

Digitální služby Portálu občana

Výčet digitálních služeb Portálu občana, které mohou města i kraje jeho prostřednictvím poskytovat, je velmi dlouhý. Patří mezi ně např. digitalizace dotačního procesu, nahlížení do spisu správního řízení nebo rezervace času úředníka.

Obdobně důležitá je i možnost integrace na další systémy a řešení. S portálem, na který je možné se napojit, tak organizace získávají často možnosti, které se naplno projeví až v budoucnu.

Článek GORDIC spol. s r. o. ze dne čtvrtek 3. července 2025

Další články od GORDIC spol. s r. o.

Digitální služby portálových řešení ve veřejné správě

Příprava na NIS2 v praxi

NIS2 jako příležitost pro lepší bezpečnost podnikání

Osobní portál občana představuje nová vylepšení

GORDIC je Společností roku 2024 v oblasti kybernetické bezpečnosti

Jak úspěšně spustit a provozovat portál občana

Osobní portál občana se stává klíčovým nástrojem digitálních služeb na úrovni měst a obcí

GORDIC projekty elektronizace veřejné správy získaly ocenění Egovernment The Best 2024

Certifikovaný komerční GORDIC cloud s bezpečnostní úrovní BÚ 3

Roadshow pro školy 2024 - největší česká konference o technologiích ve vzdělávání

Signalizace rizik u podepisovaných elektronických dokumentů

GORDIC je strategickým partnerem Vysoké školy polytechnické Jihlava

Audit kybernetické bezpečnosti s aplikací CSA

Digitalizace agend a řízení oběhu dokumentů VŠPJ

Organizace a úřady stále častěji používají ePodpis a ePečeť

Bezpečná autentizace uživatelů ISDS v rámci digitalizace státu

CSA aplikace pomáhá s řešením požadavků ZoKB, ISO 27000 a NIS2

Elektronický systém spisové služby pro školy

Nová řešení a služby kybernetické ochrany reagují na směrnici NIS2

Osobní kybernetická hygiena pomáhá čelit bezpečnostním hrozbám

Infrastruktura jako kód

Nové sídlo GORDIC Praha

Pomůžeme se zavedením směrnice NIS2

Praktické využití blockchainu při ověřování pravosti dokumentů

O2 IT Services vstupuje do partnerského programu GORDIC

Nepozorný zaměstnanec jako riziko kybernetického útoku

Chytré zodolnění v podmínkách českých organizací - zapojte se do výzkumu

Integrace portfolia produktů BBM do platformy pro veřejnou správu GINIS

Management často podceňuje kyberzpečnost firemního IT

Digitální služby veřejné správy musí být snadno dosažitelné a uživatelsky přívětivé

GORDIC pomáhá se zajištěním chodu služeb veřejné správy

Platforma GINIS se otevírá širokému okruhu vývojářů

Jaromír Řezáč získal ocenění Řád Vavřínu za modernizaci veřejné správy

Koncept chytrých měst a regionů s podporou spolupráce GORDIC a České spořitelny

GORDIC Partner Program pomáhá rozvoji projektů informačních systémů pro veřejnou správu

Žádosti o kotlíkové dotace v Karlovarském kraji bez front

Bezpečná, spolehlivá a efektivní řešení informačních systémů na platformě Microsoft Azure

GORDIC je vítězem soutěže Ocenění českých lídrů pro Kraj Vysočina

Průzkum o chování českých uživatelů internetu

Agendu a finance Prahy 1 pomáhá řídit informační systém GINIS

Smlouvy elektronicky od A po Z - vítězný projekt v egovernment soutěži

Koncept Smart Cities je krokem k trvale udržitelnému rozvoji měst

Vím, kam klikám - nový projekt pro bezpečnost dětí na internetu

Jednoduché prověření podnikatele ve veřejných rejstřících

Transparentní úřad a jeho otevřená data