Průzkum společnosti Epson odhaluje potenciálně nebezpečný rozdíl mezi skutečnou klimatickou situací a tím, jak lidé její katastrofické následky vnímají. Zachycuje globální zkušenosti a názory na klimatické změny od 15264 spotřebitelů v Asii, Evropě, Severní a Jižní Americe.
Cílem průzkumu s názvem Climate Reality Barometer, který může být užitečný během diskuzí v rámci konference COP 26 ve Velké Británii, je zvýšit informovanost veřejnosti o dopadech klimatických změn, ovlivnit zásadní obchodní rozhodnutí a lépe informovat ty, kdo mají rozhodovací pravomoci.
"Náš průzkum poukázal na nedostatečné povědomí o klimatické situaci. Ukazuje se, že informovanost, společně s náležitým jednáním, budou pro řešení krize nezbytně důležité aspekty. Cílem společnosti Epson je poskytnout potřebné informace a technologie - ze strany naší společnosti, dalších podniků a spotřebitelů - a jejích pomocí dosáhnout výrazných změn. Udržitelnost je pro náš obchodní plán zásadní a podporují ji významné zdroje. Víme, že nás čeká dlouhá cesta. Věříme však, že můžeme úspěšně budovat lepší budoucnost," říká Yasunori Ogava, globální prezident společnosti Epson.
Průzkumu se zúčastnili respondenti z Austrálie, Brazílie, Číny, Francie, Německa, Indie, Indonésie, Itálie, Japonska, Singapuru, Jižní Koreje, Španělska, Tchaj-wanu, Velké Británie a USA.
Když byli dotázáni, zda je podle nich možné klimatickou krizi během jejich života odvrátit, téměř polovina respondentů (46%) uvedla, že jsou v tomto ohledu velmi nebo poměrně optimističtí. To je výrazně více než pouhých 27% respondentů, kteří jsou velmi nebo poměrně pesimističtí.
Mezi nejčastější důvody pro zmiňovaný optimismus patří rostoucí informovanost veřejnosti o změně klimatu (32%), vědecká a technologická řešení (28%) a posun směrem k obnovitelným energiím (19%).
Celosvětově 5% respondentů nevěří, že klimatická krize vůbec existuje. Na seznamu respondentů, kteří krizi popírají, vede USA (11%), Německo (7%) a Velká Británie (6%).
Mezivládní panel pro změnu klimatu (IPCC) uvádí, že odvrácení některých člověkem způsobených změn klimatu muže trvat i několik tisíciletí, a vzhledem k množství globálních jevů - včetně nejteplejšího července, který byl kdy zaznamenán, divokých požárů v Evropě, Severní Americe a Asii a záplav v Číně, Kolumbii a Německu - zjištění průzkumu společnosti Epson naznačují, že optimismus vítězí nad důkazy a informovaností o alarmující klimatické krizi.
"Současná klimatická krize se zhoršuje před našima očima. Značnou obavou je, že mnoho lidí její existenci nerozpoznává nebo dokonce aktivně popírá. Jedná se o výzvu pro všechny - vlády, firmy i jednotlivce - aby v tomto ohledu spolupracovali, aby v rámci konference COP 26 došlo k novým rozhodnutím a aby konference byla inspirací k dalším krokům s cílem zmírnit klimatické změny," říká Henning Ohlsson, ředitel pro udržitelnost, Epson Europe.
Střet s realitou - porozumění versus akce
Průzkum naznačuje, že důvodem k optimismu může být to, že lidé s klimatickou změnou nejsou zcela seznámeni, a neuvědomují si proto její rozsah.
Zhruba tři čtvrtiny respondentů si uvědomuje souvislost mezi klimatickou změnou a rostoucími globálními teplotami (77%), extrémním počasím (74%) a ničivými požáry (73%).
Oproti tomu v souvislosti s jevy, jako je hladomor (57%), hromadná migrace (55%) a nadměrný výskyt hmyzu (51%), klesá informovanost na polovinu.
Můžeme zaznamenat výrazné rozdíly mezi jednotlivými regiony - napří. informovanost týkající se hladomoru je nejvyšší v Tchaj-wanu (72%) a nejhorší v USA (44%).
Podle mnoha respondentů by za boj s klimatickou krizí měl být odpovědný stát a průmyslové podniky. Více než jeden ze čtyř (27%) respondentů považuje za nejvíce odpovědnou vládu a 18% respondentů odpovědnost přisuzuje podnikům.
Téměř 18% respondentů si uvědomuje svou vlastní osobní odpovědnost - Indonésie zaznamenává nejvyšší (30%), zatímco Čína a Německo nejnižší úroveň osobní odpovědnosti (obě země 11%). Pozitivní však je, že největší počet respondentů se domnívá, že by tato odpovědnost měla být kolektivní (31%).
Zatímco lidé jsou v rámci boje proti klimatické krizi ochotni přivítat změny životního stylu, někteří z nich reagují příliš pomalu. Na základě průzkumu je 65% respondentů připraveno (již tak činí, nebo plánuje) omezit soukromé i služební cesty - ale pouze 40% tak prozatím učinilo.
68% respondentů souhlasí s kompletním přechodem na elektromobily - ale pouze 16% si elektromobil pořídilo. A 58% respondentů je připraveno přejít na rostlinnou stravu - ale pouze 27% jsou vegani.
Dokonce i při relativně jednoduchých rozhodnutích, jako je bojkotování neudržitelných značek, s čímž souhlasí 63% respondentů, ale pouze 29% už své nákupní návyky změnilo.
Realita pro firmy - je na čase jednat
Průzkum Climate Reality Barometer naznačuje, že pro mnoho lidí zůstává klimatická krize něčím, co se jich netýká.
Průzkum totiž poukazuje na to, že pouze 14% respondentů považuje velké podniky za nejvíce odpovědné za řešení klimatické krize. V případě malých podniků jsou to pouze 3% (méně než 5% odpůrců změny klimatu). Průzkum také napovídá o tom, že nyní je čas, aby se společnosti všech velikostí ujaly větší odpovědnosti.
Společnosti mohou podpořit další podniky a spotřebitele prostřednictvím inovativních řešení podporujících udržitelnost. Ve společnosti Epson se například jedná o iniciativy ke snížení dopadu zákazníka pomocí energeticky účinné technologie tisku Heat-Free a výzkum a vývoj v oblasti environmentálních technologií, jako jsou (neplastové) materiály na přírodní bázi.
Kromě poskytování inovativních produktů a materiálů mohou mít podniky výrazný vliv prostřednictvím propagace a klimatické odpovědnosti a odpovídajícího obchodního chování.
Společnost Epson takové jednání prosazuje tím, že přechází na 100% obnovitelnou elektřinu a zapojuje se do iniciativ, jako je projekt obnovitelných energií RE100.
Zároveň pracuje na udržitelném cyklu zdrojů tím, že podporuje recyklaci a opětovné použití produktů a zapojuje se do vysoce efektivních partnerství, jako je spolupráce s organizací National Geographic s cílem chránit permafrost.
Článek Epson Europe ze dne čtvrtek 16. září 2021
Iniciativa SBTi schválila cíl nulových čistých emisí společnosti Epson
Moderní vzdělávání v interaktivním výukovém prostředí
Multifunkční tiskárny a skenery Epson s technologií Umango pro inteligentní zpracování dokumentů
Kolaborativní robot Epson AX6-A901S napomáhá interakcím mezi člověkem a strojem
Integrace rozhraní Apple AirPlay 2 a Apple HomeKit do projektorů Epson
Ocenění tiskáren Epson WorkForce laboratoří DataMaster Lab
Epson SC-S8100 - velkoformátová signage tiskárna nové generace
Nové tiskárny SureColor řady P pro tisk fotografiií a kontrolní tisk s vysokou kvalitou obrazu
Firemní černobílý tisk formátu A3 s výhodami inkoustové technologie Epson Heat-Free
Epson na veletrhu FESPA 2025 předvede pestrou škálu tiskových produktů na míru
Ocenění Keypoint Intelligence 2025 Awards pro podnikové tiskárny a skenery Epson
Epson je lídrem v udržitelnosti na evropském trhu kancelářských tiskáren
Produktové tipy Epson na dárky ke svátku Valentýna
Epson je lídrem v hodnocení udržitelnosti dodavatelů
Nové profesionální domácí laserové projektory Epson s 4K PRO-UHD rozlišením
Konec prodeje laserových tiskáren Epson v Evropě
Tradiční výuka používající papír je často tou nejlepší volbou
Epson dominuje na trhu s velkokapacitními inkoustovými tiskárnami
Nadměrné používání technologií narušuje vzdělávání
Ocenění TIPA 2024 za nejlepší profesionální fototiskárnu pro Epson SC-P5300
Co je udržitelnější - laserový nebo inkoustový tisk?
Platinová certifikace EcoVadis odráží neustálý pokrok v úsilí Epsonu o udržitelnost
Zpráva Epson o udržitelném rozvoji v letech 2023/24
Nové stylové laserové televizní miniprojektory Epson
Tiskárna Epson SureColor-S9100 pro profesionální signmaking
Nová řada vysokorychlostních dokumentových A4 skenerů Epson
Nové A4 tiskárny Epson s technologií RIPS
Nová řada EH-Q laserových domácích projektorů Epson
Nové sublimační tiskárny SureColor SC-F9500 a SC-F9500H
Nové průmyslové sublimační tiskárny Epson pro potřeby výrobců textilu
Nová kompaktní průmyslová barevná tiskárna štítků ColorWorks C8000e
SureColor P20500 - nová velkoformátová tiskárna Epson
Nové unikátní technologie projekční techniky Epson
Heat-Free Line Inkjet technologie v tiskárnách A4
Technologie Epson pro mikrovýrobu v oblasti digitálního tisku
Skenery Epson kombinují vysokou kvalitu skenů se zmenšenými soubory
Epson se připojuje k Hodině Země 2024
Epson je na seznamu nejlepších firem CDP
Boris Manev - nový ředitel pro udržitelnost Epson Europe
Bezpečný tisk zaměstnanců při práci z domova
Tiskárny EcoTank pomáhají měnit návyky lidí ohledně domácího tisku
Vzdělávací jádro - projektory, tiskárny, interaktivní obrazovky a skenery
Valentýnské produktové tipy Epson
SC-F1000 - DTG tiskárna Epson s bílým inkoustem pro potisk textilu
Malá UV signage tiskárna SureColor V1000 umí tisknout na téměř jakýkoli pevný povrch
Epson globálně přechází na 100% obnovitelné zdroje elektrické energie
Epson projektory a technologie pro vizuální komunikaci na veletrhu ISE 2024
Když si lidé své cíle vytisknou, snáze se pak na ně soustředí