Jde o reakci ČTÚ na dlouhodobé průběžné monitorování situace na trhu při uplatňování pravidel síťové neutrality v ČR, na aktualizaci pokynů BEREC k uplatňování těchto pravidel z června 2020, i na zkušenosti z kontrolní činnosti.
Hlavní změnou jsou přesnější a konkrétnější požadavky na způsob stanovování jednotlivých rychlostních parametrů u služeb přístupu k internetu, poskytovaných jak v pevném místě, tak jako mobilní služby.
Jednotlivé parametry, které poskytovatelé musejí uvádět ve svých smlouvách, dosud nemusely být vzájemně provázány a hodnoty minimálních i běžně dostupných rychlostí tak mohly být stanovovány i jako podstatně nižší oproti rychlostem maximálním a inzerovaným.
Skutečný výkon služby pak mohl být i výrazně nižší, než jaký byl inzerován, a přesto nemusel být v rozporu s obsahem smlouvy. Uživatel pak neměl nárok reklamovat nedostatečnou kvalitu služby.
Nově budou muset být závazné rychlostní parametry povinně odvozovány od inzerované rychlosti.
U služby přístupu k internetu v pevném místě:
U služby mobilního přístupu k internetu:
Při rozlišování mezi službou mobilní a službou poskytovanou v pevném místě bude Úřad vycházet z toho, jaký charakter služby deklaruje její poskytovatel.
Službu, u které nebude poskytovatel omezovat možnost jejího využití za pohybu, bude chápat jako službu mobilní. Naopak v případě, že poskytovatel omezí dostupnost služby za pohybu, případně naváže její odběr na jedno či více konkrétních adresních míst, se bude z pohledu Úřadu jednat o službu poskytovanou v pevném místě.
Novelizované znění všeobecného oprávnění č. VO-S/1/08.2020-9, kterým se stanoví podmínky k poskytování služeb elektronických komunikací, vydal Český telekomunikační úřad vydal dne 20. 8. 2020.
Modelový příklad
Bude-li poskytovatel nabízet službu přístupu k internetu v pevném místě s inzerovanou rychlostí 100 Mb/s, pak hodnota běžně dostupné rychlosti bude muset být ve smlouvě stanovena na konkrétní hodnotu vyšší nebo rovnou 60 Mb/s, a minimální rychlost na hodnotu vyšší nebo rovnou 30 Mbit/s.
Jako příklad předpokládejme, že v konkrétní smlouvě (na službu s inzerovanou rychlostí 100 Mbit/s) je běžně dostupná rychlost stanovena na 80 Mbit/s a minimální rychlost na 50 Mbit/s.
Velkou trvající odchylkou, zakládající možnost reklamovat nedostatečnou kvalitu služby, by pak byl pokles skutečně dosahované rychlosti pod 80 Mbit/s souvisle po dobu delší než 70 minut.
Velkou opakující se odchylkou by byl pokles skutečně dosahované rychlosti pod 80 Mbit/s třikrát, vždy po dobu nejméně 3,5 minuty, v časovém úseku 90 minut.
Jakýkoli pokles skutečně dosahované rychlosti pod 50 Mbit/s (tj. pod stanovenou hodnotu minimální rychlosti) by pak byl výpadkem služby.
Článek ze dne 29. září 2020 - úterý
Automatizace motivuje poskytovatele IT bezpečnosti k přechodu na řízené služby
Automatizace pro patch management v řešení N-sight RMM zvyšuje úroveň ochrany
Poptávka po správě a monitoringu zákaznické IT infrastruktury stále roste
Prestižní ocenění ARC Awards RMM platformy N-able pro MSP
Platforma Cloud User Hub poskytuje jedno rozhraní pro poskytovatele cloudových služeb Microsoftu
Automatizace v RMM řešení pomáhá MSP vyrovnat se s aktuálními nároky na produktivitu
Vzdálená správa a monitoring s platformou N-able N-sight RMM
Integrované nástroje N-able pro řízení služeb pomáhají IT administrátorům
MSP nástroje pro automatizovaný patch management
Automatizace patch managementu a zálohování motivuje IT poskytovatele k přechodu na MSP
Navyšování IT rozpočtů firem představuje pro MSP poskytovatele zajímavou příležitost
Proaktivní IT bezpečnost s novým nástrojem N-able DNS Filtering
Tradiční poskytovatelé kybernetické bezpečnosti přecházejí na MSP model
Podnikový e-mail s dokonalou ochranou N-able Mail Assure
MSP poskytovatelé rozšiřují svou nabídku o služby kybernetické bezpečnosti
Ochrana koncových bodů vzdálených pracovníků
Dodržování pravidel pro správu hesel posiluje kyberbezpečnost firem
Eliminujte rizika mobilních hrozeb při využití osobních zařízení k práci
Slabá hesla jsou jedním z hlavních bezpečnostních problémů SMB firem
Praktické zkušenosti ze zásahů u firem napadených ransomware
Dopady trendů kybernetických útoků na MSP služby
Efektivní MSP řešení bezpečnosti zákaznické IT infrastruktury
Migrace na RMM řešení přináší zákazníkům řadu výhod
Automatizační skripty pro portfolio řešení SolarWinds MSP pomáhají poskytovatelům IT služeb
Integrace cloudových řešení Cisco Meraki do platformy N-central SolarWinds
Ochrana koncových bodů v řešení SolarWinds RMM
Dopady pandemie COVID-19 odhalují klíčovou hodnotu MSP firem pro podnikový sektor
Jednotná správa a ochrana zákaznických zařízení pro MSP uživatele
Podíl obratu prodejců z řízených IT služeb roste
Otevření přílohy v phishingovém e-mailu je rizikem nákazy pro celou firemní síť
Zákazníci preferují proaktivní přístup k provozu firemní IT infrastruktury