Asociace za lepší ICT řešení přináší pravidelné shrnutí zajímavých článků za druhé čtvrtletí roku 2023 z oblasti AI, BI a chatbotů - zaměřeno na BI pro malé a střední podniky, využití ChatGPT a GPT-3 v podnikovém prostředí a vývoj metaverza.
ChatGPT se v současné době nejčastěji využívá jako předem kompletně připravené řešení s textovým rozhraním webového chatu. K dispozici jsou i rozhraní API pro různé služby.
Generative Pre-trained Transformer jsou jazykové modely strojového učení, vytrénované výzkumnými laboratořemi společnosti OpenAI.
Rozdíl mezi oběma modely je jejich velikost a kapacita - ChatGPT má kapacitu kolem 117 milionů parametrů, GPT-3 má kapacitu 175 miliard parametrů.
ChatGPT je speciálně navržený pro využití jako chatbot, GPT-3 je obecnější a lze ho použít pro širokou škálu úkolů.
ChatGPT nelze přizpůsobit, protože jazykový model, na kterém je založen, není přístupný.
ChatGPT také není připojený k internetu.
Nejjednodušším způsobem využití ChatGPT je komunikace stylem otázek a odpovědí. Také umí vytvořit psaný obsah nebo rozšíří již napsaný obsah. Může vytvořit i marketingové texty, eseje, příručky, pokyny, školící materiály nebo příspěvky na sociální sítě.
ChatGPT i GPT-3 mohou vylepšit používané zákaznické chatboty. Prodej a marketing může modely využít pro potencionální zákazníky na webu nebo prostřednictvím chatbota.
Chatboty lze také využít jako osobního asistenta. Oba modely lze využít pro generování softwarového kódu nebo překladů.
Většina malých a středních podniků nezavedla business intelligence (BI) vůbec nebo jen do omezené míry. Uvádějí pro to různé důvody, jako je nedostatek odpovídající škálovatelné technologické infrastruktury nebo kvalifikovaných lidských zdrojů. S investicí do BI váhají také kvůli tomu, že mají rozpočtová a provozní omezení.
Při zkoumání trendů na trhu mohou manažeři a analytici využívat data shromážděná z různých zdrojů k identifikaci nově vznikající nebo zanikající poptávky po určitých produktech a měnících se vzorců chování spotřebitelů.
Při sledování výkonnosti firmy BI pomůže stanovit si cíle, zmapovat možné taktiky a to jak jich dosáhnout, pochopit, jak si podnik vede ve vztahu k těmto cílům a jaké změny je potřeba udělat, aby podnik udržel správný kurz.
Při porovnání dat s konkurencí je velkou pomocí konkurenční analýza, která pomáhá sledovat strategie a výkon konkurence v oblasti brandingu, marketingu, výroby nebo akciového trhu za určité období a porovnávat je s podnikovými strategiemi.
Při zvýšení ziskových marží pomáhá BI nástroj nalézt a odstranit nedostatky v různých oblastech činnosti podniku. Pomocí správné analýzy BI lze získat cenné informace o zákaznících, jako je demografické složení, nákupní zvyklosti nebo preferované komunikační kanály.
BI pomáhá pochopit cestu zákazníka od první interakce se značkou až po konverzi. Důležité poznatky může BI přinést i v oblasti řízení lidských zdrojů a sledovat výkon jednotlivce i celého týmu.
Pomocí BI lze také detailně sledovat marketingové kampaně, analyzovat jejich úspěšnost a upravovat je podle ukazatelů výkonnosti.
Díky lepší integraci a analýze dat mohou malé a střední podniky interně sdílet znalosti, udržovat konkurenceschopnost a podporovat inovace.
U metaverza se předpokládá, že potencionálně dokáže plnohodnotně v budoucnosti nahradit internet. Zatím mu v tom ale brání nízká interoperabilita technologií a nesoulad s požadavky fyzického světa. Internet lze konzumovat na jakémkoliv zařízení a má v podstatě jednotný standard, to metaverzum nemá.
Základní technologickou sadu metaverza lze rozdělit do čtyř stavebních bloků - jde o obsah, platformy, infrastrukturu a hardware a o autority.
Vždy jde o určitou technologickou vrstvu. Všechny technologické bloky musejí společně poskytnout uživatelům dostatečně kvalitní a atraktivní zkušenost.
Velké technologické společnosti i investiční fondy a start-upy nepodceňují potenciál metaverza a investují do něj. Je to tak, protože technologie potřebné pro vznik a provoz virtuálních světů už existují, dospívají a zlepšují se.
Globální demografický vývoj naznačuje, že mnozí obyvatelé planety alternativní světy uvítají. Navíc obchod a marketing se stále více digitalizuje a virtualizace je jejich dalším krokem.
Virtuální světy navíc již nyní zkoumají a testují různí poskytovatelé služeb. Hlavním motivem současného využití metaverza je sociální kontakt a interakce. Také zde hraje roli faktor zvědavosti.
Mnoho společností se domnívá, že jim metaverzum přinese trvalou konkurenční výhodu. Lídři ve firmách by se proto měli zaměřit na strategie využití a obsazení virtuálních světů.
Zároveň ale také musí počítat s problémy jako je bezpečnost, ochrana osobních údajů nebo etika.
Článek Asociace za lepší ICT řešení, o.p.s. ze dne pátek 11. srpna 2023
Novinky a zajímavosti ze světa AI, BI a chatbotů
Novinky ze světa CRM, DMS a ERP
Zajímavosti ze světa AI, BI a chatbotů
Novinky ze světa CRM, DMS a ERP
Novinky ze světa CRM, DMS a ERP
Novinky ze světa AI, BI a chatbotů
Novinky ze světa CRM, DMS a ERP
Novinky ze světa AI, BI a chatbotů
Novinky ze světa CRM, DMS a ERP
Novinky ze světa AI, BI a chatbotů
Novinky ze světa CRM, DMS a ERP
Novinky ze světa AI, BI a chatbotů
Hlavní trendy ERP systémů pro rok 2022
Novinky ze světa CRM, DMS a ERP
Novinky ze světa CRM, DMS a ERP
Proč neodkládat inovaci ERP systému
Novinky ze světa CRM, DMS a ERP
Novinky ze světa CRM, DMS a ERP
Zajímavé články ze světa podnikových informačních systémů
Recenze a hodnocení uživatelů ERP systémů 2019
Praktické využití chatbotů na berlínské konferenci Chatbot Summit
Jak se v praxi využívá chatbot
ERP systémy - aktuálně diskutovaná témata
Pro GDPR certifikaci dosud neexistue regulátorem oficiálně posvěcená autorita
Výsledky průzkumu připravenosti na GDPR mezi dodavateli podnikových informačních systémů
GDPR česky online s vysvětlivkami a komentáři
Jak zvýšit efektivitu provozu datového centra
Inovace podnikových systémů - pozvánka na seminář
Inspirujte se odborníky z nejlepších provozů v ČR na konferenci Lepší datová centra 2016
Asociace ICT přináší rešerši odborných časopisů
Jak najít lepší informační systém