logo Asociace za lepší ICT řešení, o.p.s.

Novinky ze světa AI, BI a RPA

Asociace za lepší ICT řešení přináší pravidelné shrnutí zajímavých článků z odborného tisku a specializovaných webů za druhé čtvrtletí roku 2021 z oblasti AI, BI a RPA, které se zabývají problematikou hyperautomatizace a uplatnění umělé inteligence v ČR.

Hyperautomatizace, neboli nástroj který propojuje RPA, ML a AI, se může stát jedním z nejvýznamnějších technologických trendů roku 2021. Hyperautomatizace může využívat událostmi řízenou softwarovou architekturu, nástroje pro inteligentní řízení podnikových procesů, zpracování přirozeného jazyka nebo další typy nástrojů pro automatizaci rozhodování.

Hyperautomatizace se využívá např. při zadávání nových zákazníků, u příjmu objednávek, u plateb nebo u aktualizace údajů o klientech. Dále ji lze uplatnit v oblasti compliance, v HR nebo pro sledování produktů v maloobchodních nebo průmyslových dodavatelských řetězcích a přepravě a logistice.

Hyperautomatizace je populární proto, že je schopná zajistit provozní odolnost podnikových procesů. Jak může být dále užitečná? Může zlepšit procesy efektivnější automatizací, která pomůže snížit náklady. Její zavedení také pomůže podnikům detailně zmapovat existující podnikové procesy.

Také pomáhá vytvářet digitální pomocníky, kteří přebírají repetitivní manuální úkony. Sem patří i vytvoření digitálního dvojčete (DTO), které umožňuje vizualizovat vztahy mezi funkcemi, procesy a klíčovými výkonnostními ukazateli.

Rozhodovací inteligence

Rozhodovací inteligence je nová podoba BI. Přidáním AI a ML dochází ve firmách k transformaci informačních a řídících panelů a firemní analytiky pro data do podoby komplexnějších platforem pro podporu rozhodování. Vzniká tzv. rozhodovací inteligence (DI, Decision Intelligence).

Tato inteligence obsahuje důmyslnou kombinaci nástrojů integrovanou do podnikových pracovních toků, které jsou k dispozici v situacích, kdy má docházet k rozhodování. DI je schopná zpracovat velké množství dat. Funguje jako Business Intelligence, ale je k dispozici pro celý podnik.

Přidání AI a strojového učení do Business Intelligence vytvoří platformu, která nabízí kontext, předpovědi a doporučení pro případy a okamžiky, kdy je lidé potřebují pro rozhodování.

V praxi to znamená, že DI používá analýzy k podpoře zaměstnanců, zákazníků nebo firemních partnerů při rozhodování tím, že jim nabízí data, analýzy a předpovědi v okamžiku a situaci kdy je to potřeba.

Díky DI lze dělat nejen lepší rozhodnutí, ale také pomáhá konat rychleji. Týká se to třeba zpracování dokumentů (např. žádostí, formulářů), kdy systém vyhodnotí chyby a obratem zažádá o opravu, takže žadatel nemusí zbytečně osobně vyrážet na místo instituce a trávit tam dlouhý čas opravou nesprávných údajů.

Zavedení chatbota také zrychluje proces jednání se zákazníky. Další oblastí, kde se DI uplatní je kybernetická bezpečnost.

Uplatnění umělá inteligence v ČR

Příkladem současného chatbotu používaného v ČR je Anežka, chatbot, který odpovídal na dotazy veřejnosti ohledně onemocnění covid-19. K poslednímu červnu 2020 obsloužila Anežka přes 220 tisíc dotazů.

V oblasti HR je nábor nových pracovníků rozhodujícím pilířem budování lidského kapitálu pro každou firmu. Ve Škoda Auto pomáhá s uchazeči, kteří každý měsíc prochází procesem náboru, cloudová verze Watson asistenta.

Ten pomáhá zefektivnit najímání nových zaměstnanců a udělat jej méně časově náročný nejen pro personalisty, ale také pro uchazeče. Velká výhoda tohoto nového způsobu náboru se ukázala v době pandemie.

Co se týče oblasti zákaznického servisu, je chatbot využíván v ČR bankami a pojišťovnami. Air Bank se potýkala s rostoucím objemem interakcí zákazníků s call centrem i online,a proto se rozhodla zapojit virtuální asistentku.

Aneta je k dispozici na webu a v aplikaci banky, a v písemné formě i verbálně je schopna vypořádat většinu zákaznických požadavků bez jakékoli lidské pomoci.

Řeší např. problémy pojené s přihlášením, limity karet, kódy PIN či založení nového produktu. Dotazů tohoto druhu odbavila již přes půl milionu. Chatboti jsou tedy využívaným pomocníkem i v českých firmách.

Článek Asociace za lepší ICT řešení, o.p.s. ze dne 23. srpna 2021 - pondělí

Další články od Asociace za lepší ICT řešení, o.p.s.