Poskytovatelé služeb elektronických komunikací mají při splnění všech požadavků daných zákonem právo jednostranně měnit své smluvní podmínky. Jedním z nich je zajistit informovanost zákazníků o chystaných úpravách jejich účastnických smluv.
Podle aktuální právní úpravy účinné ode dne 1. 1. 2022 jsou poskytovatelé oprávněni změnit smluvní podmínky v případě, je-li tak ujednáno. Jsou zároveň povinni o veškerých provedených změnách informovat účastníky v textové podobě jasným a srozumitelným způsobem nejpozději jeden měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy a zároveň je informovat o jejich právu vypovědět závazek ze smlouvy, aniž by jim vznikly jakékoli další náklady, pokud s novými podmínkami nesouhlasí.
Dotčení účastníci mají právo uplatnit výpověď závazku ze smlouvy do jednoho měsíce po doručení oznámení.
Do konce roku 2021 platila pro jednostrannou změnu smlouvy obdobná pravidla, nicméně odlišoval se způsob oznámení této informace. Poskytovatelé byli povinni alespoň jeden měsíc před realizací takové změny uveřejnit tuto informaci v každé své provozovně a také způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zároveň byli povinni informovat své účastníky o uveřejnění.
Pokud docházelo ke změně určitých náležitostí smlouvy dle zákona o elektronických komunikacích, bylo v takovém případě nezbytné informovat účastníka rovněž o jeho právu bezplatně ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti této změny, pokud by s danou změnou nesouhlasil.
Poskytovatelé byli povinni tuto informaci poskytnout účastníkům takovým způsobem, který si zvolili pro zasílání svého vyúčtování služeb.
V souvislosti s nově vymezenými podmínkami sdělení změny smluvních podmínek ČTÚ vítá především skutečnost, že je nově kladen důraz na transparentnější formu takového oznámení, neboť zákon výslovně vymezuje požadavek na jasné a srozumitelné sdělení této informace účastníkům.
V rámci kontroly plnění povinností stanovených předchozí právní úpravou totiž ČTÚ zaznamenal případy, kdy účastníci sice byli o zamýšlených změnách informováni, avšak informace byly sděleny značně netransparentním způsobem.
Typicky se jednalo o situace, kdy účastníci byli informováni prostřednictvím svého vyúčtování služeb, nicméně dané informace byly umístěny na nejzazších stranách tohoto vyúčtování, a to bez jakéhokoliv grafického zvýraznění, označení viditelným nadpisem, apod.
Tento postup je v rozporu s pojetím ČTÚ, který má za to, že pro splnění výše uvedených zákonných podmínek je nezbytné, aby informace o změně smluvních podmínek uvedené ve vyúčtování byly podány přehledně a transparentně, ideálně na první straně vyúčtování, tak, aby byly tyto podstatné údaje zákazníkům již na první pohled zřetelné.
Nová pravidla upřesňující notifikační povinnost poskytovatelů tedy odráží dlouhodobě zastávaný výklad ČTÚ.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 24. března 2022
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami
Komerční digitální rozhlasové vysílání
Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu
K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu
Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu
Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně
ČTÚ navrhuje dočasnou regulaci velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám
Telekomunikační akademie stále rozšiřuje své aktivity
Podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího
Úmrtím účastníka jeho smlouva s operátorem automaticky nezaniká
Jak správně měřit rychlost internetu s nástrojem NetTest
Klidné volání a datování v EU pokračuje
Změny v oblasti správy čísel posílí ochranu spotřebitele
NetTest pomáhá zlepšovat kvalitu služby přístupu k internetu v ČR
Výsledky měření pokrytí železničních koridorů a dálnic signálem mobilních sítí
Co přináší novela zákona o elektronických komunikacích pro podnikatele
Telemarketing podle nových pravidel
Co se mění v oblasti elektronických komunikací od 1. ledna 2022