logo

Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně

Poskytovatelé služeb elektronických komunikací mají při splnění všech požadavků daných zákonem právo jednostranně měnit své smluvní podmínky. Jedním z nich je zajistit informovanost zákazníků o chystaných úpravách jejich účastnických smluv.

Podle aktuální právní úpravy účinné ode dne 1. 1. 2022 jsou poskytovatelé oprávněni změnit smluvní podmínky v případě, je-li tak ujednáno. Jsou zároveň povinni o veškerých provedených změnách informovat účastníky v textové podobě jasným a srozumitelným způsobem nejpozději jeden měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy a zároveň je informovat o jejich právu vypovědět závazek ze smlouvy, aniž by jim vznikly jakékoli další náklady, pokud s novými podmínkami nesouhlasí.

Dotčení účastníci mají právo uplatnit výpověď závazku ze smlouvy do jednoho měsíce po doručení oznámení.

Do konce roku 2021 platila pro jednostrannou změnu smlouvy obdobná pravidla, nicméně odlišoval se způsob oznámení této informace. Poskytovatelé byli povinni alespoň jeden měsíc před realizací takové změny uveřejnit tuto informaci v každé své provozovně a také způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zároveň byli povinni informovat své účastníky o uveřejnění.

Pokud docházelo ke změně určitých náležitostí smlouvy dle zákona o elektronických komunikacích, bylo v takovém případě nezbytné informovat účastníka rovněž o jeho právu bezplatně ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti této změny, pokud by s danou změnou nesouhlasil.

Poskytovatelé byli povinni tuto informaci poskytnout účastníkům takovým způsobem, který si zvolili pro zasílání svého vyúčtování služeb.

V souvislosti s nově vymezenými podmínkami sdělení změny smluvních podmínek ČTÚ vítá především skutečnost, že je nově kladen důraz na transparentnější formu takového oznámení, neboť zákon výslovně vymezuje požadavek na jasné a srozumitelné sdělení této informace účastníkům.

V rámci kontroly plnění povinností stanovených předchozí právní úpravou totiž ČTÚ zaznamenal případy, kdy účastníci sice byli o zamýšlených změnách informováni, avšak informace byly sděleny značně netransparentním způsobem.

Typicky se jednalo o situace, kdy účastníci byli informováni prostřednictvím svého vyúčtování služeb, nicméně dané informace byly umístěny na nejzazších stranách tohoto vyúčtování, a to bez jakéhokoliv grafického zvýraznění, označení viditelným nadpisem, apod.

Tento postup je v rozporu s pojetím ČTÚ, který má za to, že pro splnění výše uvedených zákonných podmínek je nezbytné, aby informace o změně smluvních podmínek uvedené ve vyúčtování byly podány přehledně a transparentně, ideálně na první straně vyúčtování, tak, aby byly tyto podstatné údaje zákazníkům již na první pohled zřetelné.

Nová pravidla upřesňující notifikační povinnost poskytovatelů tedy odráží dlouhodobě zastávaný výklad ČTÚ.

Další články k tématům - smlouva - vyúčtování - zákazník - zákon

Článek ze dne 24. března 2022 - čtvrtek

Další články od Český telekomunikační úřad

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání

Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu

K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu

Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu

Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně

ČTÚ navrhuje dočasnou regulaci velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám

Telekomunikační akademie stále rozšiřuje své aktivity

Podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího

Úmrtím účastníka jeho smlouva s operátorem automaticky nezaniká

Jak správně měřit rychlost internetu s nástrojem NetTest

Klidné volání a datování v EU pokračuje

Změny v oblasti správy čísel posílí ochranu spotřebitele

NetTest pomáhá zlepšovat kvalitu služby přístupu k internetu v ČR

Výsledky měření pokrytí železničních koridorů a dálnic signálem mobilních sítí

Co přináší novela zákona o elektronických komunikacích pro podnikatele

Telemarketing podle nových pravidel

Co je a není neomezený tarif

Co se mění v oblasti elektronických komunikací od 1. ledna 2022

Kontrola plnění závazků z aukce 4G

Vysoké pokuty za zneužívání tísňových linek

Měřicí nástroj NetTest má za sebou první měsíc provozu

Nenechte se zpomalit a plaťte jen za skutečnou rychlost internetu

NetTest - certifikované měření kvality přístupu k internetu

Nová edukativní videa Telekomunikační akademie ČTÚ

Schválení novely zákona o elektronických komunikacích posiluje ochranu spotřebitele

ČTÚ podporuje schválení novely Zákona o elektronických komunikacích v původní verzi

Nekvalitní antény způsobují problémy s příjmem DVB-T2

Přísnější pravidla pro telemarketing nelikvidují byznys

Senát neschválil transpoziční novelu zákona o elektronických komunikacích

Nevyžádané marketingové hovory

Jak je to se zpolatněním při volání na covid informační linku 1221

Obnova telekomunikační infrastruktury v oblastech postižených tornádem

Telefony a speciální zařízení za dostupnou cenu pro osoby se zdravotním postižením

Pozor na podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího

Nástroje detekce ve veřejných komunikačních sítích pro potřeby Vojenského zpravodajství

Pokuty za neplnění podmínek všeobecného oprávnění

Blokace nepovolených internetových her

Srovnávací nástroj cen a kvality služeb

Sankce za nedodržení úpravy smluv přístupu k internetu

ČTÚ spustil srovnávací nástroj cen a kvality služeb

Jak mít dokonalý přehled o vyúčtování operátora

Pozor na zavádějící obchodní označení 5G

Výsledky kontroly smluv operátorů ke službě přístupu k internetu

Hlavní úkoly a priority ČTÚ v roce 2021

Kmitočty z aukce 5G byly přiděleny vítězným operátorům

Rychlost připojení k internetu musí být nově součástí smluvních podmínek

ČTÚ zahajuje sběr dat pro srovnávací nástroj

Při přenesení čísla nelze účtovat cenu za celé období

Sběr dat pro účely provozu srovnávače cen a kvality služeb

Nabídka zaměstnání