logo Český telekomunikační úřad

Novela zákona o elektronických komunikacích přináší změny ve prospěch zákazníků

Změny právní úpravy, které přináší novela zákona o elektronických komunikacích, usnadní změnu operátora, sníží smluvní pokuty za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou a umožní nezávislé srovnání služeb z hlediska cen a kvality na českém trhu. Zákon č. 311/2019 Sb. jako celek nabývá účinnosti dnem 1. 4. 2020.

Přenositelnost telefonního čísla

V prvé řadě dochází k úpravě práv a povinností při zajišťování přenositelnosti telefonního čísla podle § 34 zákona o elektronických komunikacích. Zrušuje se dosavadní možnost poskytovatele služby uplatňovat vůči účastníkům úhradu ceny za přenesení telefonního čísla (§ 55 odst. 3 ve spojení s § 57 odst. 4 zákona o elektronických komunikací), přenesení telefonního čísla je tak nově přímo ze zákona pro účastníka bezplatné.

Dále se nově zavádí tzv. one stop shop. Jeho podstatou je možnost, aby se účastník obrátil přímo na nového (tzv. přejímajícího) poskytovatele, který za něj vyřídí vše potřebné, včetně nezbytné a často složité administrativy a komunikace s dosavadním (tzv. opouštěným) poskytovatelem služby el. komunikací.

V této souvislosti dochází ke zkrácení lhůty pro zánik smlouvy v případě přechodu mezi poskytovateli služby, a to z původních 10 dnů na 2, resp. 3 pracovní dny (§ 63 odst. 12 zákona o elektronických komunikacích).

Dále byl přímo do zákona zaveden tzv. ověřovací kód účastníka pro přenesení telefonního čísla. Tento kód je nově povinnou náležitostí smlouvy o poskytování služby elektronických komunikací (§ 63 odst. 1 písm. o) zákona o elektronických komunikacích), účastník tedy bude mít tento kód k dispozici již od okamžiku jejího uzavření a nebude o něj muset žádat či jej složitě získávat až v okamžiku, kdy bude chtít své telefonní číslo přenést k novému poskytovateli služby.

Protože ověřovací kód účastníka pro přenesení telefonního čísla dosud nebyl povinnou součástí základních smluvních ujednání, je povinností poskytovatelů služeb elektronických komunikací doplnit jej i do smluv uzavřených s jejich zákazníky před účinností zákona č. 311/2019 Sb.

Toto doplnění musí být provedeno standardním způsobem jako v jiných případech, kdy dochází k jednostranné změně uzavřené smlouvy. Operátor tedy má povinnost své zákazníky o změně informovat.

Je však třeba upozornit, že pokud byla jednostranná změna smlouvy vyvolána změnou právní úpravy, jako v tomto případě, nevzniká na straně účastníka právo ukončit smlouvu bez sankce (§ 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích).

Pro správné nastavení technických a organizačních podmínek pro realizaci přenositelnosti telefonních čísel ČTÚ příslušným způsobem upraví stávající opatření obecné povahy č. OOP/10/10.2012-12, kterým se stanoví technické a organizační podmínky pro realizaci přenositelnosti telefonních čísel a zásady pro účtování ceny mezi podnikateli v souvislosti s přenositelností telefonních čísel, a to tak, aby potřebné změny nabyly účinnosti společně s účinností zákona č. 311/2019 Sb.

S využitím práva na přenesení telefonního čísla souvisí i doplnění nového odstavce 9 do § 34 zákona o elektronických komunikacích, který nově ukládá opouštěnému poskytovateli služby na žádost spotřebitele využívajícího předplacené služby vrátit mu zbývající zůstatek předplatného (kreditu).

Vrácení zůstatku může být zpoplatněno, avšak pouze pokud je tak uvedeno ve smlouvě o poskytování služeb elektronických komunikací. Výše zpoplatnění pak musí odpovídat skutečným nákladům, které opouštěnému poskytovateli služby prokazatelně vznikly při vrácení zůstatku.

Smluvní pokuty v případě předčasného ukončení smlouvy na dobu určitou

Další výraznou změnou, kterou zákon č. 311/2019 Sb. přináší, je v pořadí další snížení výše úhrady (smluvní pokuty) v případě předčasného ukončení smlouvy na dobu určitou.

Podle nového znění § 63 odst. 1 písm. p) zákona o elektronických komunikacích může být vůči spotřebiteli požadována taková úhrada pouze, pokud smlouva skončí do tří měsíců od jejího uzavření, a nesmí být vyšší než jedna dvacetina součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy nebo jedna dvacetina součtu minimálních sjednaných měsíčních plnění zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, přičemž výše úhrady se počítá z částky placené v průběhu trvání smlouvy, a pokud je poskytována sleva oproti ceníkové ceně, nelze určit výši úhrady z ceníkové ceny.

Zde je třeba upozornit, že vedle této úhrady může být požadována úhrada nákladů spojených s telekomunikačním koncovým zařízením, které bylo účastníkovi poskytnuto za zvýhodněných podmínek, popřípadě úhrada nákladů spojených s vybudováním přístupového bodu, když tyto náhrady tvoří samostatný právní nárok. Toto je však současný stav, na kterém se předmětnou novelou nic nemění.

Zákon č. 311/2019 Sb. tímto modifikuje obsah smluv o poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací a nové omezení úhrady za předčasné ukončení smlouvy se tedy aplikuje i na účastnické smlouvy uzavřené před jeho účinností, tedy před datem 1. 4. 2020.

Závěry Ústavního soudu formulované v jeho nálezu IV. ÚS 2989/16 ze dne 22. 11. 2016 jsou na danou situaci plně aplikovatelné, a to i když v zákoně není konkrétní úprava přechodných ustanovení (bod 24 nálezu Ústavního soudu).

Nezávislé srovnání služeb z hlediska cen a kvality

Další změnou ve prospěch zákazníků je doplnění nového ustanovení § 66a do zákona o elektronických komunikacích. Toto ustanovení ukládá ČTÚ zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup bezplatný nezávislý srovnávací nástroj, který umožní porovnávat a posuzovat různé veřejně dostupné služby elektronických komunikací z hlediska jejich cen a kvality.

Do tohoto srovnávacího nástroje mají podnikatelé poskytující veřejně dostupné služby elektronických komunikací povinnost předávat potřebné informace. Rozsah, formu a způsob předávání informací stanoví ČTÚ prováděcím právním předpisem (vyhláškou).

Zveřejnění informací týkajících se kvality poskytované služby je v rámci přechodných ustanovení (článek II zákona č. 311/2019 Sb.) odloženo a ČTÚ je povinen toto zveřejnění zajistit do devíti měsíců ode dne účinnosti zákona č. 311/2019 Sb., tj. do 1. 1. 2021.

Možnost vyvlastnění staveb

Pro úplnost je do výčtu změn zákona o elektronických komunikacích třeba zařadit i změnu § 104 odst. 4 zákona o elektronických komunikacích. Podle odůvodnění pozměňovacího návrhu, kterým byla tato změna do zákona zařazena, je danou právní úpravou reagováno na skutečnost, že dosud nebyla dána právní možnost, aby se vlastník veřejné komunikační sítě mohl domáhat zřízení služebnosti v případech, kdy zanikl původně existující právní titul k užívání nemovitosti pro umístění jeho veřejné komunikační sítě.

Provedené doplnění § 104 odst. 4 zákona o elektronických komunikacích tak má, po vzoru právní úpravy pro energetické sítě, umožnit vyvlastnění (zřízení služebnosti) pro takové případy již existujících staveb i v oblasti elektronických komunikací, avšak za předpokladu, že síť elektronických komunikací byla legálně zřízená a vlastník veřejné komunikační sítě nezmařil svým jednáním zřízení služebnosti zákonem předpokládaným způsobem.

Sankční ustanovení

Poslední změnou, kterou zákon č. 311/2019 Sb. přináší, je stanovení, resp. úprava sankčních ustanovení (§ 118 zákona o elektronických komunikacích) za porušení výše uvedených povinností a dále zavedení nových sankcí za porušení povinností stanovených nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2120 ze dne 25. 11. 2015, kterým se stanoví opatření týkající se přístupu k otevřenému internetu a maloobchodní ceny za regulovanou komunikaci v rámci Unie a mění směrnice 2002/22/ES a nařízení (EU) č. 531/2012, v platném znění.

V části sankcí za porušování evropského nařízení 2015/2120 týkajících se maloobchodních cen za regulovanou komunikaci v rámci Unie (povinnost poskytovat regulované ceny za volání a SMS do zahraničí v rámci Unie s tím, že cena bez DPH nepřekročí částku 0,19 EUR za minutu volání a 0,06 EUR za SMS) nabývá zákon č. 311/2019 Sb. účinnosti již dnem jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů, tj. 28. 11. 2019.

Plnění této povinnosti je však samotným evropským nařízením časově omezeno do 14. 5. 2024, a proto je omezena i účinnost příslušných sankčních ustanovení přímo zákonem č. 311/2019 Sb. (zrušovací body 15 a 16 novely, které nabývají účinnosti dnem 15. 5. 2024).

Nabytí platnosti zákona

Zákon č. 311/2019 Sb. jako celek nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2020, s výjimkou čl. I bodů 12 až 14, které nabývají účinnosti dnem vyhlášení, a bodů 15 a 16, které nabývají účinnosti dnem 15. května 2024.

Zákon č. 311/2019 Sb., kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů byl v částce 133 Sbírky zákonů uveřejněn 28. 11. 2019.

Další články k tématům - ceny - pokuta - operátor - přenesení čísla - sankce - smlouva - SMS - vyvlastnění - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pondělí 13. ledna 2020

Další články od Český telekomunikační úřad

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Nabídka zaměstnání