logo SPSS CR, spol. s r.o.

K cestě do Bílého domu pomáhal Baraku Obamovi i analytický software

Pomocí micro-targetingu prezidentský kandidát směroval své projevy a výstupy na cílové skupiny voličů. Marketingové analytické nástroje z komerční sféry nyní prosakují i do volebních kampaní s cílem zjištění, jak budou kteří voliči reagovat na různá témata.

Letošní prezidentské volby v USA nemají pouze přívlastek, že jsou nejdelší v celé své historii, ale jsou také prediktivní. Oba dva kandidáti, jak Barack Obama, tak John McCain se během volební kampaně snažili využít všech dostupných informačních zdrojů pro získání co největšího počtu voličů na svou stranu.

Tým Baracka Obamy se zaměřil na nejmodernější analytické technologie v oblasti sociologického výzkumu, které jsou známé z komerční oblasti a používají se na průzkum trhu. Washingtonská společnost Strategic Telemetry, která se podílí na organizaci kampaně, v ní využívá analytický software od firmy SPSS. Pomocí něho jsou analyzována obrovská množství dat o občanech USA získaná například z amerického Úřadu pro statistiku práce, ale i ze soukromých výzkumných firem jako Experian nebo Acxiom. Cílem nasazení softwaru SPSS pro prediktivní analýzy je zjistit, jak budou kteří voliči reagovat na různá témata kampaně. Koho zajímá spíše terorismus, koho ekonomická krize a koho Irák ? Tyto informace Barack Obama účinně používá při tzv. micro-targetingu, tedy přesnému zacílení projevů a výstupů na cílové skupiny.

"Data využitá ze sčítání lidu, údajů z komerčně dostupných marketingových databází a jiná populační data byla kombinována a analyzována z mnoha různých hledisek - např. jaké časopisy lidé čtou, jaká auta vlastní a jak dlouho dojíždějí do práce. Tyto informace jsou zohledněny v modelech, které pomáhají zacílit volební hesla v kampaních," uvedl Jan Řehák, ředitel SPSS CR.

Kandidáti si vytipují specifické skupiny obyvatel s některými společnými znaky a snaží se tyto voliče přesvědčit, aby hlasovali v jejich prospěch. Výsledky nejsou nikdy zcela přesné, ale poskytují pravděpodobnosti budoucích událostí. "V České republice si na podobné využití prediktivních analýz asi ještě počkáme. Neexistují zde totiž podobně obsáhlé databáze informací jako v USA. Komerční sféra si v tomto ohledu zachovává jistý náskok, protože se zde například v marketingu detailní analýzy a předpovědi chování lidí již běžně používají," dodal Řehák.

Když před 40 lety začala společnost SPSS vyvíjet a prodávat svůj software, málokoho napadlo, že by mohl mít software vliv na řízení volebních kampaní. Hlavní cíl byl a zůstává předvídat chování a rozhodování lidí. Co se však změnilo, je objem a rozsah zpracovávaných dat a schopnost výpočetní techniky tato data analyzovat. Původně byl software využíván pro analyzování výsledků voleb a výzkumů. Dnes dokáže analyzovat texty, webové blogy i názory, které lidé vyjadřují na webových stránkách.

Článek SPSS CR, spol. s r.o. ze dne 5. listopadu 2008 - středa

Další články SPSS CR, spol. s r.o.

Všechna firemní zařízení Android pod kontrolou