logo KASPERSKY LAB CZECH REPUBLIC

Sociální sítě během epidemie často nahrazují skutečné vztahy

Během opakovaných lockdownů museli mnozí lidé po celém světě trávit dlouhou dobu doma, a proto se ve snaze najít náhradu za narušený společenský život obracejí na virtuální společníky - influencery. Tento typ jednostranných vztahů má silný vliv na jejich životy.

"I když více než polovina (56%) lidí je na sociálních médiích aktivní již přes deset let, mnozí stále ještě řeší, jak vyvážit pozitiva a negativa tohoto on-line prostředí. Nyní jsme přešli do nové éry, kdy se virtuální vztahy stávají normou. Tyto jednostranné vazby však mohou eskalovat do nadměrného sdílení na sociálních médiích, když se lidé snaží tyto vztahy dále rozvíjet. To pak může vést k široké škále negativních a nepředvídatelných důsledků, např. k hackerským útokům a pokusům o phishing, doxing a šikanu, pomluvy a mnoha dalším útokům. Je pochopitelné, že vzhledem k lockdownům, které jsme v uplynulém roce zažili, lidi přitahuje on-line prostředí a parasociální vztahy, protože jimi zahání osamělost a nudu. Je však velmi důležité, aby si zároveň uvědomovali důsledky nadměrného sdílení na internetu a dokázali najít vyváženější přístup," říká David Emm, hlavní bezpečnostní výzkumník společnosti Kaspersky.

Více než sedm z deseti respondentů (71%) globální studie Kaspersky uvádí, že se od influencerů, které sledují, dozvídají různé zajímavosti např. v oblasti zdraví, zájmových činností, životního stylu a nových trendů.

Téměř čtvrtina (23%) říká, že je na obsahu influencerů závislá, a jeden z deseti (10%) dokonce tvrdí, že pociťuje prázdnotu, když není s influencery v kontaktu.

Více než každý pátý (21%) doufá, že by se mohl s takovým influencerem spřátelit a přibližně stejný počet (22%) zašel tak daleko, že zaslal svému oblíbenému influencerovi soukromou zprávu.

I když v drtivé většině případů jde výhradně o virtuální vztahy, více než třetina (34%) uživatelů sociálních sítí se s některými influencery, které sledují, setkala i v reálném životě. Ve Spojených státech podíl těchto uživatelů stoupl dokonce na 57%.

Téměř polovina (47%) uživatelů sociálních sítí si myslí, že influenceři, které sledují, jim poskytují únik z reality.

Každý desátý Čech se zúčastnil akce pořádané influencerem - mnozí z nich vyhledávají přímý kontakt s on-line influencery, nejčastěji prostřednictvím komentování jejich příspěvků (37%) nebo reakcí na jejich příspěvky či příběhy (37%).

Konkrétně v České republice pak 27% respondentů již někdy zaslalo soukromou zprávu influencerovi, kterého sledují a každý desátý (10%) se zúčastnil akce, kterou tento influencer pořádal. Češi ale nejčastěji reagují na příspěvky influencerů (36%) a píší pod ně komentáře (32%).

Sociální média byla pro mnoho lidí během pandemie velmi důležitá, jelikož téměř šest z deseti (59%) lidí na celém světě uvedlo, že jim během pandemie zprostředkovala potřebné kontakty.

Toto číslo bylo nejvyšší mezi mladšími lidmi ve věku 18 - 34 let (71%), kteří spoléhají na sociální média kvůli zajištění spojení se světem.

Tato média představují životně důležité spojení zejména pro obyvatele Vietnamu (94%) a Jihoafrické republiky (79%), ovšem třetina lidí na celém světě (33%) zase tvrdí, že během pandemie začala být k lidem na sociálních médiích méně tolerantní.

Další zajímavá zjištění z průzkumu Kaspersky:

Společnost Kaspersky také aktuálně spustila svůj ShareAware Hub, kde mohou lidé najít praktické rady, jak bezpečně využívat sociální média.

Společnost Kaspersky identifikovala těchto 5 typů osob na sociálních sítích:

Chcete-li zjistit, jaký typ uživatele sociálních médií jste, vyzkoušejte náš on-line Shareaware Quiz.

O průzkumu Kaspersky

Průzkum pro Kaspersky provedla společnost Opinium Research ve dnech 18. - 31. 5. 2021 a zúčastnilo se ho 15682 dospělých osob ve 25 zemích - Velké Británii, Francii, Itálii, Německu, Španělsku, Dánsku, Nizozemsku, Chile, Mexiku, Argentině, Brazílii, Kolumbii, Peru, Japonsku, Rusku, Turecku, USA, České republice, Maďarsku, Jihoafrické republice, Rakousku, Singapuru, Vietnamu, Austrálii a Spojených arabských emirátech.

Konkrétně v České republice se průzkumu zúčastnilo 503 respondentů.

Článek KASPERSKY LAB CZECH REPUBLIC ze dne 21. září 2021 - úterý

Další články od KASPERSKY LAB CZECH REPUBLIC

Bankovní trojan Trickbot se překotně vyvíjí

Nový zero-day exploit MysterySnail napadá servery s Microsoft Windows

Sdílení dat s dodavateli představuje riziko kybernetického útoku

Absolutní ochrana před ransomware

Nový backdoor Tomiris se podezřele podobá malwaru Sunshuttle

Spyware FinFisher se snaží obcházet bezpečnostních řešení

Trojan BloodyStealer ohrožuje on-line herní platformy

Cybersecurity platforma pomáhá v rozvoji nových produktů a služeb

Sociální sítě během epidemie často nahrazují skutečné vztahy

Kaspersky Smart Home Security pro ochranu IoT zařízení chytrých domácností

Kaspersky Security Day

Pravidelné aktualizace a silná hesla snižují rizika kybernetického napadení firem

SAS 2021 - Summit bezpečnostních analytiků

Microsoft Exchange Server čelí nárůstu kybernetických útoků

Bezpečnostní řešení Kaspersky spolehlivě chrání před bankovním trojanem QakBot

Dopady pandemie na malé firmy

Vliv pandemie na výskyt kybernetických hrozeb souvisejících s hrami

Malware v modifikovaném WhatsAppu dokáže zneužít napadený telefon

Podvodné nástroje ohrožují investory do kryptoměn

Filmový dokument o likvidaci hackerské skupiny Emotet

Hlavním nástrojem podvodů na internetu v době pandemie je phishing

Nové triky internetových podvodníků

Pokles DDos útoků

Pozor na falešné instalace Windows 11

Iniciativa No More Ransom pomáhá s obnovou zašifrovaných dat

Jak na ochranu organizace před APT a jinými pokročilými útoky

Nové možnosti hlasovacího systému Polys

Messengery jsou nejvíce zneužívány phishingovými podvodníky

Kyberstalking a doxing na online seznamkách

Budoucnost kybernetické bezpečnosti propojených IoT systémů

Placené stáže v programu SafeBoard od Kaspersky

Mapa ochrany osobních údajů evropských zemí

Bezpečnější VPN připojení s podporou Kill Switch pro iOS

Nový správce hesel Kaspersky Password Manager

Jak zaměstnanci řeší aktualizace firemních zařízení

Cílené zero-day útoky na Windows a Chrome prohlížeče

Podvodné herní doplňky pro Minecraft kradou hesla k účtům na sociálních sítích

YouTube určuje zájmové trendy dětí na internetu

Modifikovaný miner krade kryptoměny z napadených zařízení

Výzva inovačního programu iHub Kaspersky

Aktualizace softwaru jako výmluva zaměstnanců

Je nezbytné vybudovat jednotný mechanismu mezinárodní reakce na globální kybernetické útoky

Situace v oblasti DDoS útoků se stabilizuje

Přístup uživatelů k aktualizacím softwaru jejich zařízení

Ekosystém ransomware jako promyšlený vyděračský průmysl

Rootkit dokáže mít pod kontrolou celou napadenou síť

Školení IT bezpečnosti zaměstnanců online

Bezplatný on-line kurz prevence proti doxingu

I bez aktualizací a bezpečnostních záplat Windows 7 stále žijí

Ransomware útoky cílí na lukrativní cíle