logo KASPERSKY LAB CZECH REPUBLIC

YouTube určuje zájmové trendy dětí na internetu

Ze studie Kaspersky Safe Kids zaměřené na bezpečnost dětí vyplývá, že mezi jejich nejoblíbenější aplikace během pandemického období od května 2020 do dubna 2021 patřily YouTube, WhatsApp a TikTok, který dosáhl takřka dvojnásobné oblíbenosti než dosud hojně preferovaný Instagram.

"Současné děti už od útlého věku vyrůstají s počítačovými hračkami v ruce, takže se mnohem rychleji sžijí s digitálním prostorem a zvládají nové technologie. Jsme svědky, jak se síť TikTok během krátké doby stala jednou z hlavních, jež určuje u dětí trendy, a stále si udržuje jejich zájem. Vedle toho neubyly síly ani YouTube a zůstává mezi dětmi na špičce oblíbenosti, částečně díky obrovské rozmanitosti videí - od návodných klipů, které je provedou celou hrou, po vzdělávací lekce a videa. Když porozumíme a dokážeme analyzovat, o co se děti na internetu zajímají, pomůže nám to v tom, jak se zaměřit na bezpečnostní aspekty jejich chování. Budou-li rodiče vědět, jaké druhy hudby jejich dítě poslouchá, jaké má oblíbené bloggery, nebo jaké hry hraje, můžou posílit vzájemnou důvěru a vztahy. Můžou třeba natočit video pro TikTok společně. Navíc díky tomu můžou rodiče dětem víc pomoc, aby se samy chránily před případnými hrozbami, které na ně číhají v online světě," říká Anna Larkina, odbornice na analýzu webového obsahu ve společnosti Kaspersky.

Mezi nejoblíbenější kategorie aplikací, které děti během pandemie používaly nejčastěji, patřily software, audio, video (44,38%), internetová komunikační média (22,08%) a počítačové hry (13,67%).

Nejoblíbenější aplikací byl s obrovským náskokem před ostatními YouTube - u dětí po celém světě je stále nejpopulárnější službou pro streamování videa.

Na druhém místě je komunikační nástroj WhatsApp a jako třetí se umístila oblíbená sociální síť TikTok.

Do žebříčku Top 10 se dostaly i čtyři hry - Brawl Stars, Roblox, Among Us a Minecraft.

Děti podle studie velmi aktivně poslouchají a sledují hudbu a videoklipy na YouTube - podíl tohoto serveru na vyhledávání v oblasti hudby a videa je 17,35%. Do statistik se rovněž promítají trendová videa - např. pop it spolu se simple dimple a ASMR tvoří celkem 4,43% vyhledávání.

V letošním roce se do čela žebříčku podle dětí z celého světa dostávalo vyhledávání odkazů souvisejících s videohrou Gacha Life, jež dosáhlo podílu 4%.

Pokud se jedná o preference v oblasti hudby, populárním se stal - vedle tradičních oblíbenců, jako jsou skupiny BTS a BLACKPINK ve stylu K-POP, zpěvaček Ariany Grande a Billie Eilish nebo rappera Travise Scotta - i další hudební žánr zvaný phonk.

Objevil se také trend takzvaných kreativních videí - na čelních příčkách seznamu vyhledávaných položek se začalo objevovat stále víc žádostí o beaty, samply a návody, jak tvořit hudbu v různých programech.

Současně platí, že síť TikTok je i nadále hlavním zdrojem, podle kterého se mezi dětmi určují hudební trendy.

Na komiksy připadala celá polovina (50,21%) všech dotazů ve vyhledávání.

Mezi nejoblíbenější dětské aplikace z tohoto segmantu patří:

Na druhém místě byly nejrůznější televizní pořady - nejčastějším v angličtině vyhledávaným pořadem byla reality show talentů The Voice Kids.

V kategorii filmů a televizních seriálů byly tahouny:

Zájmu stále většího počtu dětí se i nadále těší Netflix - nejčastěji poptávané tituly na této platformě byly akční seriál Cobra Kai a nyní již ikonická série Stranger Things.

TikTok už není jen o náhodných krátkých videích

Ze sociálních sítí mezi dětmi vede nesporně TikTok, nicméně je patrné, že jeho vnímání se začíná měnit. Už to není pouze prostor ke sdílení klipů, neboť se na této platformě začalo objevovat stále více vzdělávacího a kreativního obsahu.

K tomu se přidává i fakt, že chce-li někdo vytvořit video k umístění na TikTok, musí zvládnout spoustu úloh - být kameramanem, aktérem, režisérem a obecně kýmkoli, kdo se na tvorbě filmů nebo videí podílí.

To rozvíjí nejen dovednosti, které můžou být dětem užitečné v budoucím životě, ale může je to přivést i k rozhodnutí, že si některou z těchto rolí zvolí jako svou profesi.

Pokud jde o počítačové hry, mezi ty, které děti vyhledávaly nejvíc, patřil Minecraft (22,84%), Fortnite (6,73%), Among Us (3,80%), Brawl Stars (6,34%) - která nedávno děti zaujala a je nyní velmi populární - a obzvláště oblíbená hra Roblox (3,82%).

Stále přitom platí, že nejvíc hraným titulem v první desítce her je v téměř všech zemích Roblox.

Při zkoumání podílu jednotlivých regionů jsou na první příčce v návštěvnosti herních serverů děti z Kazachstánu - 26%. Druhé místo patřilo dětem ze Spojeného království (19,40%). Ale velmi odlišnou situaci vidíme v Indii, kde děti weby nabízející počítačové hry nenavštívily téměř vůbec (5,08%).

Pokud chcete, aby si vaše děti z internetu odnášely především pozitivní zážitky, řiďte se několika doporučeními společnosti Kaspersky.

Doporučení Kasperských pro bezpečnost dětí na internetu:

Článek KASPERSKY LAB CZECH REPUBLIC ze dne 4. června 2021 - pátek

Další články od KASPERSKY LAB CZECH REPUBLIC

Bankovní trojan Trickbot se překotně vyvíjí

Nový zero-day exploit MysterySnail napadá servery s Microsoft Windows

Sdílení dat s dodavateli představuje riziko kybernetického útoku

Absolutní ochrana před ransomware

Nový backdoor Tomiris se podezřele podobá malwaru Sunshuttle

Spyware FinFisher se snaží obcházet bezpečnostních řešení

Trojan BloodyStealer ohrožuje on-line herní platformy

Cybersecurity platforma pomáhá v rozvoji nových produktů a služeb

Sociální sítě během epidemie často nahrazují skutečné vztahy

Kaspersky Smart Home Security pro ochranu IoT zařízení chytrých domácností

Kaspersky Security Day

Pravidelné aktualizace a silná hesla snižují rizika kybernetického napadení firem

SAS 2021 - Summit bezpečnostních analytiků

Microsoft Exchange Server čelí nárůstu kybernetických útoků

Bezpečnostní řešení Kaspersky spolehlivě chrání před bankovním trojanem QakBot

Dopady pandemie na malé firmy

Vliv pandemie na výskyt kybernetických hrozeb souvisejících s hrami

Malware v modifikovaném WhatsAppu dokáže zneužít napadený telefon

Podvodné nástroje ohrožují investory do kryptoměn

Filmový dokument o likvidaci hackerské skupiny Emotet

Hlavním nástrojem podvodů na internetu v době pandemie je phishing

Nové triky internetových podvodníků

Pokles DDos útoků

Pozor na falešné instalace Windows 11

Iniciativa No More Ransom pomáhá s obnovou zašifrovaných dat

Jak na ochranu organizace před APT a jinými pokročilými útoky

Nové možnosti hlasovacího systému Polys

Messengery jsou nejvíce zneužívány phishingovými podvodníky

Kyberstalking a doxing na online seznamkách

Budoucnost kybernetické bezpečnosti propojených IoT systémů

Placené stáže v programu SafeBoard od Kaspersky

Mapa ochrany osobních údajů evropských zemí

Bezpečnější VPN připojení s podporou Kill Switch pro iOS

Nový správce hesel Kaspersky Password Manager

Jak zaměstnanci řeší aktualizace firemních zařízení

Cílené zero-day útoky na Windows a Chrome prohlížeče

Podvodné herní doplňky pro Minecraft kradou hesla k účtům na sociálních sítích

YouTube určuje zájmové trendy dětí na internetu

Modifikovaný miner krade kryptoměny z napadených zařízení

Výzva inovačního programu iHub Kaspersky

Aktualizace softwaru jako výmluva zaměstnanců

Je nezbytné vybudovat jednotný mechanismu mezinárodní reakce na globální kybernetické útoky

Situace v oblasti DDoS útoků se stabilizuje

Přístup uživatelů k aktualizacím softwaru jejich zařízení

Ekosystém ransomware jako promyšlený vyděračský průmysl

Rootkit dokáže mít pod kontrolou celou napadenou síť

Školení IT bezpečnosti zaměstnanců online

Bezplatný on-line kurz prevence proti doxingu

I bez aktualizací a bezpečnostních záplat Windows 7 stále žijí

Ransomware útoky cílí na lukrativní cíle