logo

K cestě do Bílého domu pomáhal Baraku Obamovi i analytický software

Pomocí micro-targetingu prezidentský kandidát směroval své projevy a výstupy na cílové skupiny voličů. Marketingové analytické nástroje z komerční sféry nyní prosakují i do volebních kampaní s cílem zjištění, jak budou kteří voliči reagovat na různá témata.

Letošní prezidentské volby v USA nemají pouze přívlastek, že jsou nejdelší v celé své historii, ale jsou také prediktivní. Oba dva kandidáti, jak Barack Obama, tak John McCain se během volební kampaně snažili využít všech dostupných informačních zdrojů pro získání co největšího počtu voličů na svou stranu.

Tým Baracka Obamy se zaměřil na nejmodernější analytické technologie v oblasti sociologického výzkumu, které jsou známé z komerční oblasti a používají se na průzkum trhu. Washingtonská společnost Strategic Telemetry, která se podílí na organizaci kampaně, v ní využívá analytický software od firmy SPSS. Pomocí něho jsou analyzována obrovská množství dat o občanech USA získaná například z amerického Úřadu pro statistiku práce, ale i ze soukromých výzkumných firem jako Experian nebo Acxiom. Cílem nasazení softwaru SPSS pro prediktivní analýzy je zjistit, jak budou kteří voliči reagovat na různá témata kampaně. Koho zajímá spíše terorismus, koho ekonomická krize a koho Irák ? Tyto informace Barack Obama účinně používá při tzv. micro-targetingu, tedy přesnému zacílení projevů a výstupů na cílové skupiny.

"Data využitá ze sčítání lidu, údajů z komerčně dostupných marketingových databází a jiná populační data byla kombinována a analyzována z mnoha různých hledisek - např. jaké časopisy lidé čtou, jaká auta vlastní a jak dlouho dojíždějí do práce. Tyto informace jsou zohledněny v modelech, které pomáhají zacílit volební hesla v kampaních," uvedl Jan Řehák, ředitel SPSS CR.

Kandidáti si vytipují specifické skupiny obyvatel s některými společnými znaky a snaží se tyto voliče přesvědčit, aby hlasovali v jejich prospěch. Výsledky nejsou nikdy zcela přesné, ale poskytují pravděpodobnosti budoucích událostí. "V České republice si na podobné využití prediktivních analýz asi ještě počkáme. Neexistují zde totiž podobně obsáhlé databáze informací jako v USA. Komerční sféra si v tomto ohledu zachovává jistý náskok, protože se zde například v marketingu detailní analýzy a předpovědi chování lidí již běžně používají," dodal Řehák.

Když před 40 lety začala společnost SPSS vyvíjet a prodávat svůj software, málokoho napadlo, že by mohl mít software vliv na řízení volebních kampaní. Hlavní cíl byl a zůstává předvídat chování a rozhodování lidí. Co se však změnilo, je objem a rozsah zpracovávaných dat a schopnost výpočetní techniky tato data analyzovat. Původně byl software využíván pro analyzování výsledků voleb a výzkumů. Dnes dokáže analyzovat texty, webové blogy i názory, které lidé vyjadřují na webových stránkách.

Článek ze dne 5. listopadu 2008 - středa

Další články od SPSS CR, spol. s r.o.

ACREA CR představuje dataminingový nástroj IBM SPSS Modeler 16

ACREA CR je Advanced Business Partnerem IBM

SPSS CR se mění na ACREA CR

Kurz Centra výuky SPSS ČR: Praktická cvičení v modulu Statistics Base

Kurz Centra výuky SPSS ČR: Základy modulu IBM SPSS Statistics Base

Analýza dat tvoří budoucnost obchodních rozhodnutí

Kurz Centra výuky SPSS ČR: Výběrová šetření, jejich plánování a praxe

Software v boji proti kriminalitě a zločinu

Letní škola marketingového výzkumu

Evropští odborníci na Predictive Analytics míří do Říma

Rexer Analytics již potřetí zhodnotil roli data miningu v organizacích

RFM analýza, první krok na cestě k segmentaci zákazníků

Zdravotnické organizace si předepisují software IBM SPSS predictive analytics

IBM SPSS predictive analytics pomáhá bankám zlepšit vztahy se zákazníky

Společenská odpovědnost firem se nevytrácí ani za současné ekonomické situace

IBM SPSS Statistics 18 Direkt Marketing, nová verze statistického softwaru

Novým vlastníkem SPSS je IBM

Investice do vzdělání se vyplatí i v těžkých dobách

Software Smartreader od SPSS jako bonus

Letní škola data miningu SPSS s lektory ČVUT

SPSS CR a SCC organizují v Praze letní školu marketingového výzkumu

Software od SPSS podporuje platformu HP Neoview

Nová verze PASW Collaboration Deployment Services 4

Dataminingovými nástroji proti terorismu

SPSS Inc. získala ocenění 2009 SAP Pinnacle Award

Proti nezaměstnanosti lze úspěšně bojovat navzdory ekonomické recesi

SPSS se zaměřuje na komerční sféru

SPSS představuje novou verzi špičkového dataminingového nástroje

Obchodníci ignorují nebezpečí zadluženosti svých zákazníků

SPSS rebranduje kompletní produktové portfolio

Ocenění pro software SPSS

Softwarem proti finanční kriminalitě

Jak si udržet zákazníky i v době krize

Druhý ročník nezávislého datamingového výzkumu společnosti Rexer Analytics

K cestě do Bílého domu pomáhal Baraku Obamovi i analytický software