Od 1. 1. 2021 je v platnosti Všeobecné oprávnění č. VO-S/1/08.2020-9 (dále jen VO-S/1), které mj. určuje spotřebitelům právo na informace ohledně svých služeb v rámci připojení k internetu. Český telekomunikační úřad záhy po účinnosti nové legislativy zahájil kontroly všech poskytovatelů služeb elektronických komunikací, kteří mají osvědčení na poskytování veřejně dostupné služby přístupu k internetu v pevném místě a poskytovatelů mobilní služby přístupu k internetu.
1500 subjektů bylo zkontrolováno v prvním kole. V druhém pak 393 subjektů a ve třetím kole kontrol 85 subjektů. Kontroly subjektů, které stále neplní své zákonné povinnosti, budou i nadále individuálně pokračovat a v případě zjištění porušení zákonných povinností, mohou být např. opětovně pokutovány.
Český telekomunikační úřad dlouhodobě považuje za důležité, aby poskytovatelé služeb elektronických komunikací plnili (nejen) povinnosti ohledně transparentnosti informačních náležitostí u smluvní dokumentace, která též může významnou měrou ovlivnit chování široké veřejnosti, tudíž i této sféře věnuje náležitou část svých kontrolních kapacit.
Proto se v třetím kole u 85 subjektů zaměřil nejen na kontrolu plnění povinností vyplývajících z VO-S/1, ale předmět kontrol rozšířil i na kontroly povinností vyplývajících z novely zákona o elektronických komunikacích účinné od 1. 1. 2022, kdy však povinnosti dle některých ustanovení museli poskytovatelé služeb elektronických komunikací plnit nejpozději od 1. 7. 2022.
Úřad opětovně kontroloval mj. zda jsou správně uváděny příslušné rychlosti ke každému nabízenému tarifu, správně vysvětleny odchylky a uvedena informace o možnosti reklamovat službu v případě odchylek.
Současně kontroloval plnění některých povinností souvisejících s poskytnutím informací před uzavřením smlouvy (zejména shrnutí smlouvy), respektive plnění vybraných informačních povinností u smluvní dokumentace, jakož i ve vztahu k transparentnosti a zveřejňování informací dle zmíněné novely zákona o elektronických komunikacích.
Sumář všech tří kontrol
99% zákazníků má ke konci roku 2022 informace o parametrech služby přístupu k internetu přístupné od poskytovatelů těchto služeb a v souladu s VO-S/1, což je zásadní posun od února 2021.
Úřad po celou dobu vyvíjel aktivitu v rámci informovanosti jak široké veřejnosti, tak byl nápomocen v rámci uvedených kontrol samotným poskytovatelům služeb elektronických komunikací.
Úřad vydal brožuru s informacemi pro spotřebitele Rychlost internetu - její měření a reklamace. Současně natočil video, které se věnuje samotnému měření rychlosti internetu s názvem NetTest / Jak změřit rychlost internetu?
Lze tedy uzavřít, že i uvedené dlouhodobé kontrolní a edukativní aktivity Úřadu v zásadě splnily účel, který byl Úřadu pro dozorovanou oblast zákonodárcem kompetenčně svěřen. Úřad samozřejmě bude sledovat další vývoj této sféry služeb elektronických komunikací a kontinuálně jej vyhodnocovat.
V rámci všech kontrol zhodnotilo svou podnikatelskou činnost v elektronických komunikacích 263 subjektů a rozhodlo se svou činnost přerušit či ukončit.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 9. února 2023
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami
Komerční digitální rozhlasové vysílání
Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu
K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu
Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu
Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně
ČTÚ navrhuje dočasnou regulaci velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám
Telekomunikační akademie stále rozšiřuje své aktivity
Podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího
Úmrtím účastníka jeho smlouva s operátorem automaticky nezaniká
Jak správně měřit rychlost internetu s nástrojem NetTest
Klidné volání a datování v EU pokračuje
Změny v oblasti správy čísel posílí ochranu spotřebitele
NetTest pomáhá zlepšovat kvalitu služby přístupu k internetu v ČR
Výsledky měření pokrytí železničních koridorů a dálnic signálem mobilních sítí
Co přináší novela zákona o elektronických komunikacích pro podnikatele
Telemarketing podle nových pravidel
Co se mění v oblasti elektronických komunikací od 1. ledna 2022
Kontrola plnění závazků z aukce 4G
Vysoké pokuty za zneužívání tísňových linek
Měřicí nástroj NetTest má za sebou první měsíc provozu
Nenechte se zpomalit a plaťte jen za skutečnou rychlost internetu
NetTest - certifikované měření kvality přístupu k internetu
Nová edukativní videa Telekomunikační akademie ČTÚ
Schválení novely zákona o elektronických komunikacích posiluje ochranu spotřebitele
ČTÚ podporuje schválení novely Zákona o elektronických komunikacích v původní verzi
Nekvalitní antény způsobují problémy s příjmem DVB-T2
Přísnější pravidla pro telemarketing nelikvidují byznys
Senát neschválil transpoziční novelu zákona o elektronických komunikacích