Od ledna 2021 do prosince 2022 bylo ve třech kolech zkontrolováno celkem 1978 subjektů, které mají osvědčení na poskytování veřejně dostupné služby přístupu k internetu v pevném místě a poskytovatelů mobilní služby přístupu k internetu. Uloženo bylo celkem 419 pokut ve výši 5279000 Kč.
Od 1. 1. 2021 je v platnosti Všeobecné oprávnění č. VO-S/1/08.2020-9 (dále jen VO-S/1), které mj. určuje spotřebitelům právo na informace ohledně svých služeb v rámci připojení k internetu. Český telekomunikační úřad záhy po účinnosti nové legislativy zahájil kontroly všech poskytovatelů služeb elektronických komunikací, kteří mají osvědčení na poskytování veřejně dostupné služby přístupu k internetu v pevném místě a poskytovatelů mobilní služby přístupu k internetu.
1500 subjektů bylo zkontrolováno v prvním kole. V druhém pak 393 subjektů a ve třetím kole kontrol 85 subjektů. Kontroly subjektů, které stále neplní své zákonné povinnosti, budou i nadále individuálně pokračovat a v případě zjištění porušení zákonných povinností, mohou být např. opětovně pokutovány.
Český telekomunikační úřad dlouhodobě považuje za důležité, aby poskytovatelé služeb elektronických komunikací plnili (nejen) povinnosti ohledně transparentnosti informačních náležitostí u smluvní dokumentace, která též může významnou měrou ovlivnit chování široké veřejnosti, tudíž i této sféře věnuje náležitou část svých kontrolních kapacit.
Proto se v třetím kole u 85 subjektů zaměřil nejen na kontrolu plnění povinností vyplývajících z VO-S/1, ale předmět kontrol rozšířil i na kontroly povinností vyplývajících z novely zákona o elektronických komunikacích účinné od 1. 1. 2022, kdy však povinnosti dle některých ustanovení museli poskytovatelé služeb elektronických komunikací plnit nejpozději od 1. 7. 2022.
Úřad opětovně kontroloval mj. zda jsou správně uváděny příslušné rychlosti ke každému nabízenému tarifu, správně vysvětleny odchylky a uvedena informace o možnosti reklamovat službu v případě odchylek.
Současně kontroloval plnění některých povinností souvisejících s poskytnutím informací před uzavřením smlouvy (zejména shrnutí smlouvy), respektive plnění vybraných informačních povinností u smluvní dokumentace, jakož i ve vztahu k transparentnosti a zveřejňování informací dle zmíněné novely zákona o elektronických komunikacích.
Sumář všech tří kontrol
99% zákazníků má ke konci roku 2022 informace o parametrech služby přístupu k internetu přístupné od poskytovatelů těchto služeb a v souladu s VO-S/1, což je zásadní posun od února 2021.
Úřad po celou dobu vyvíjel aktivitu v rámci informovanosti jak široké veřejnosti, tak byl nápomocen v rámci uvedených kontrol samotným poskytovatelům služeb elektronických komunikací.
Úřad vydal brožuru s informacemi pro spotřebitele Rychlost internetu - její měření a reklamace. Současně natočil video, které se věnuje samotnému měření rychlosti internetu s názvem NetTest / Jak změřit rychlost internetu?
Lze tedy uzavřít, že i uvedené dlouhodobé kontrolní a edukativní aktivity Úřadu v zásadě splnily účel, který byl Úřadu pro dozorovanou oblast zákonodárcem kompetenčně svěřen. Úřad samozřejmě bude sledovat další vývoj této sféry služeb elektronických komunikací a kontinuálně jej vyhodnocovat.
V rámci všech kontrol zhodnotilo svou podnikatelskou činnost v elektronických komunikacích 263 subjektů a rozhodlo se svou činnost přerušit či ukončit.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 9. února 2023
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy