Praktické provedení přenosu telefonních čísel a změny poskytovatele služby přístupu k internetu se řídí prováděcí vyhláškou č. 58/2022 Sb. ČTÚ vyhodnotil, jak vše v praxi probíhá, a i přes zjištění drobných nedostatků mohl konstatovat, že nejsou důvody ke změně prováděcí vyhlášky.
Český telekomunikační úřad pravidelně vyhodnocuje účinnost svých regulačních opatření. Nejinak je tomu i v případě vyhlášky č. 58/2022 Sb., o podmínkách přenositelnosti čísel a změny poskytovatele služby přístupu k internetu (dále jen změna poskytovatele internetu a jen Vyhláška).
Po roce od účinnosti této vyhlášky ČTÚ vyhodnotil její praktické naplňování a dopady jak na uživatele služeb elektronických komunikací, tak i na poskytovatele těchto služeb. Využil přitom i podnětů od uživatelů, které během platnosti Vyhlášky obdržel, a vyžádal si také stanoviska předních asociací zastupující poskytovatele služeb.
Výsledkem bylo zjištění, že obě možnosti - tedy jak přenos telefonního čísla, tak i změna poskytovatele internetu - fungují a jsou v praxi využívány.
Zatímco v případě přenosu telefonních čísel jde o možnost dostupnou a fungující již od roku 2003 (resp. 2006 pro čísla v mobilních sítích), v případě změny poskytovatele internetu jde o možnost dostupnou teprve od roku 2022.
Možnost změny poskytovatele internetu funguje i přesto, že dosud neexistuje tzv. společné řešení pro komunikaci mezi operátory předjímané zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, a určené pro provádění nezbytných úkonů. ČTÚ vznik takovéhoto společného řešení na principu samoregulace nadále podporuje, ale i s ohledem na rozmanitost dotčených subjektů povinnost jeho zřízení nadále shledává jako nepřiměřenou.
Tento názor ČTÚ podporuje i zjištění, že ze všech nově zřizovaných služeb přístupu k internetu je jen cca 10 % realizováno v režimu Vyhlášky, resp. jako změna poskytovatele internetu. V ostatních případech jde o přístupy nově zřizované nezávisle na existenci jiného přístupu, který je následně ukončen samotným účastníkem.
V této souvislosti ČTÚ upozorňuje, že právo na přenesení telefonního čísla či na změnu poskytovatele internetu má výhradně účastník. Pouze ten je oprávněn požádat přejímajícího poskytovatele služby o zajištění celého procesu.
Komunikace mezi účastníkem a poskytovateli služby (opouštěným nebo přejímajícím) přitom není upravena Vyhláškou, ale přímo ustanoveními zákona o elektronických komunikacích v § 34 a § 34a.
V rámci vyhodnocení ČTÚ zaznamenal dílčí problémy na straně účastníků spojené zejména se získáváním tzv. OKU kódu a identifikoval i některé nedostatky na straně poskytovatelů (jako např. nezveřejňování kontaktů pro potřeby uplatnění či projednání požadavku na změny, nedostatečné vzájemné komunikace či spolupráce opouštěného a přejímajícího poskytovatele atd.).
Jedná se ale o záležitosti, které ČTÚ standardně řeší v rámci svých pravomocí a které nevyžadují změny podmínek stanovených Vyhláškou.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 31. října 2023
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami
Komerční digitální rozhlasové vysílání
Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu
K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu
Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu
Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně
ČTÚ navrhuje dočasnou regulaci velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám
Telekomunikační akademie stále rozšiřuje své aktivity
Podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího
Úmrtím účastníka jeho smlouva s operátorem automaticky nezaniká
Jak správně měřit rychlost internetu s nástrojem NetTest