logo ARBES Technologies, a.s.

Automatizace tvorby výročních zpráv

Nové řešení ARBES Technologies vytvoří kompletní textový výstup výroční zprávy včetně příloh a grafických prvků během několika minut. Funguje jako nezávislá nadstavba a lze ji propojit s libovolným ekonomickým nebo jiným primárním systémem, který eviduje data. Jde například o ARBES TOPAS, AMS nebo řešení třetích stran, jako je třeba SAP. Firmy tak šetří čas i náklady a získávají hotové podklady k auditu nebo zveřejnění bez zbytečných chyb a prodlev.

"Jakmile si s klientem nadefinujeme data, která je třeba zveřejňovat, tak v systému nakonfigurujeme odpovídající sestavy. Příloha výroční zprávy se následně vygeneruje sama. Při opakovaném použití je to otázka několika minut. V podstatě to poté funguje na dva kliky. Přílohy výroční zprávy jsou následně připravené k okamžitému použití, jelikož systém aplikuje nastavené formáty, grafy a ostatní designové prvky, ať už pro auditora nebo k samotnému zveřejnění," říká Petr Červenka, ředitel divize Kapitálových trhů ve společnosti ARBES Technologies.

"Naše řešení je pokaždé šité na míru. Vždy ho přizpůsobujeme podle toho, jak má klient data uložená. Implementace obvykle trvá jen několik měsíců a v ideálním případě nepřesáhne čtyři měsíce. Pokud si tedy klient modul objedná například před koncem roku, může ho plně využít pro přípravu výroční zprávy v následujícím roce. Modul je dodáván jako součást SDAT a může fungovat i bez části regulativního výkaznictví, k čemuž modul slouží primárně. Zpracování výročních zpráv je v mnoha firmách strašákem. Lidé na tom tráví měsíce, přepisují data, kontrolují čísla a řeší formátování. My ten proces zkrátíme na dny a v dalších letech na minuty," doplňuje Vendula Koubková, analytička ve společnosti ARBES Technologies.

Na českém trhu zatím neexistuje plně srovnatelné řešení. Některé společnosti, včetně velkých poradenských firem, nabízejí podobné systémy, ale jen s částečnou funkčností a bez kompletní automatizace.

Potenciál řešení je značný, a to nejen pro investiční společnosti a správce fondů, ale potenciálně i ve výrobních firmách, obchodních řetězcích či jiných odvětvích, kde je nutné sestavovat pravidelné finanční a majetkové přehledy.

Systém je připraven reagovat na legislativní a regulatorní změny ve velmi krátkém čase. Do budoucna se počítá s rozšířením grafických komponent, napojením na další tiskové servery a do dvou let také zapojením prvků umělé inteligence.

Po českém a slovenském trhu je v plánu nabídnout toto řešení i za hranicemi.

Jak funguje automatizace tvorby výročních zpráv

Firmy, které např. spravují čtyři fondy, musí každoročně připravit čtyři kompletní výroční zprávy. Dříve to znamenalo měsíce ruční práce účetních a analytiků, nyní systém zvládne přípravu všech příloh během několika minut. U opakovaných zpráv pak doslova na dva kliky. Mimo ušetřený čas je navíc velmi pozitivně vnímáno i snížení operačního rizika nebo prostoru pro chyby a překlepy.

Výstupy jsou generovány přímo do Wordu nebo PDF podle předem připravených šablon. Ty lze marketingově i vizuálně upravit - měnit barvy, fonty, styly a celkový vzhled. Systém umožňuje i kontrolu a validaci dat, včetně nastavení vlastních pravidel - např. pro ověřování a zaokrouhlování.

Po úpravě dat v modulu SDAT se změny automaticky promítnou do budoucích let. Výsledný dokument je možné použít přímo jako přílohu výroční zprávy k zveřejnění i jako podklad pro auditora.

Cena řešení

Cena řešení se odvíjí od počtu a složitosti sestav - pokud má firma jednotnou strukturu, náklady se pohybují v řádech stovek tisíc korun. Složitější implementace s desítkami unikátních sestav mohou dosáhnout i více než milionu korun.

V praxi se investice vrací už během prvního roku, což odpovídá nákladům na půlroční mzdu účetního, který by jinak přípravu zprávy prováděl ručně po dobu čtyř až šesti měsíců, a to každoročně.

Článek ARBES Technologies, a.s. ze dne úterý 23. září 2025

Další články od ARBES Technologies, a.s.

Automatizace tvorby výročních zpráv

Automatizace investičních služeb pomocí systému ARBES AMS

Nový workflow modul ERP systému FEIS

Mobilní aplikace AMA pro komunikaci s klienty finančních institucí

Dekompozice monolitických informačních systémů do mikroslužeb

ARBES OBS Core hraje zásadní roli z pohledu bankovních funkčností Banky Creditas

AMS Start-up pomůže se začátky podnikání na kapitálovém trhu

Jednoduchá úložiště mohou ohrozit důvěryhodnost elektronických dokumentů

Arbes AMS automatizuje a urychluje agendu při obchodování s deriváty

ARBES Technologies posiluje na trhu dodavatelů softwaru pro investiční bankovnictví

Automatizovaný systém výkaznictví pro správce portfolií a finanční instituce

Informačních systémy pro bankovnictví a finanční trhy

Software pro depozitář investičních fondů

Informační systémy pro bankovnictví a platební styk

Modulární systém ARBES AMS pohání retailové investiční služby

Bodyshopping IT specialistů mění globální průmysl

Automatizace investičních procesů pomáhá ve zvyšování výnosů

Bodyshopping IT specialistů s ojedinělým přístupem

Spolupráce STAPRO a ARBES na IT projektech pro zdravotnictví

Nová divize HealthCare posiluje aktivity ARBES Technologies ve zdravotnictví

ERP ARBES FEIS: nová verze s podporou ISDOC

ARBES Technologies hlavním partnerem konference Svět informačních systémů 2010

ARBES implementuje své nové řešení v JT Bance

ARBES využívá vyspělé BI nástroje Oracle

Petr Brož, novým výkonným ředitelem ARBES Technologies

FEIS [M], řešení pro finanční a ekonomické řízení menších a středních společností

Internetové bankovnictví oceňují již stovky tisíc zákazníků BOG

ARBES Technologies s novou organizační strukturou

ARBES podporuje rozšíření bankovních služeb Wüstenrotu

ARBES OBS spuštěn do ostrého provozu ve Wüstenrot hypoteční bance

II. etapa projektu nasazení ARBES OBS ve Wüstenrot hypoteční bance

Implementace ARBES Reporting v IKS KB

ARBES přinesl do Gruzie internetové bankovnictví