Současný Český telekomunikační úřad byl jako národní regulátor pro oblast elektronických komunikací a poštovních služeb zřízen dnem 1. 5. 2005 - stalo se tak na základě tehdy čerstvě účinného zákona č. 127/2005 Sb. Jeho historie však sahá až do roku 1993, kdy byl úřad sekcí Ministerstva hospodářství.
Zákon č. 127/2005 Sb. úřadu přiřkl status ústředního správního úřadu pro výkon státní správy ve věcech stanovených tímto zákonem, včetně regulace trhu a stanovování podmínek pro podnikání v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb.
Historie úřadu je ale mnohem delší a začala se psát již na samém počátku roku 1993. Tehdy byl Český telekomunikační úřad poprvé zřízen ještě nikoli jako samostatný úřad, ale jako 6. sekce Ministerstva hospodářství.
To platilo do konce října 1996, kdy se úřad přesunul do organizační struktury Ministerstva dopravy a spojů, kde vydržel až do poloviny roku 2000.
Po celou dobu přitom stál v čele Českého telekomunikačního úřadu, coby sekce příslušného ministerstva, jeho vrchní ředitel.
V roce 2000 došlo k další změně, když ČTÚ přestal být sekcí ministerstva a stal se samostatným úřadem.
Konkrétně k 1. 7. 2000 byl na základě zákona č. 151/2000 Sb. o telekomunikacích ČTÚ zřízen jako správní a regulační úřad ve věcech telekomunikací a poštovních služeb. V jeho čele již stál předseda, a oproti své dnešní podobě úřad neměl žádnou Radu.
Zákon o telekomunikacích platil do roku 2005, a k 1. 5. 2005 byl nahrazen zákonem č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích.
Ten do naší legislativy, coby čerstvé členské země EU, transponoval unijní regulační rámec elektronických komunikací. Kromě pravidel pro regulaci trhu tak došlo mimo jiné i ke změně názvu tohoto trhu: z telekomunikací se staly elektronické komunikace.
Právě podle nového zákona o elektronických komunikacích (zákona č. 127/2005 Sb.) byl před 15 lety ustaven Český telekomunikační úřad ve své dnešní podobě.
Díky tomu mohl úřad se 27letou historií letos oslavit své 15. narozeniny.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 21. května 2020
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami