Dlouhodobou praxi, kdy účastníci neměli ze zákona nárok na vrácení zůstatku kreditu a často jim tak bez náhrady propadl, ukončila novela zákona o elektronických komunikacích, která nabyla účinnosti ke dni 1. 4. 2020.
Právní úprava vyplývající ze Zákona č. 311/2019 Sb. významně posílila postavení spotřebitelů, jelikož již umožňuje navrácení zbylého kreditu, opouští-li zákazníci dosavadního operátora - je ovšem potřeba dbát příslušných zákonných pravidel.
Navrácení zůstatku je např. umožněno pouze za předpokladu, přechází-li zákazník k jinému poskytovateli služeb elektronických komunikací. V případě jiného způsobu ukončení účastnické smlouvy se nelze dle této právní úpravy účinně domáhat navrácení zbylého kreditu. To ovšem nevylučuje individuální dohodu s jednotlivými operátory. Zákon dále přiznává tento nárok výlučně spotřebitelům.
Důležitá je také skutečnost, že k navrácení nespotřebovaného kreditu nedochází automaticky v rámci procesu přenesení telefonního čísla k novému poskytovateli. Spotřebitelé jej získají na základě žádosti, kterou musí uplatnit nejpozději do 30 dnů ode dne zániku závazku ze smlouvy.
Zákon o elektronických komunikacích nestanovuje bližší podrobnosti, jakým způsobem lze tuto žádost uplatnit či jaké náležitosti by měla obsahovat. Záleží tedy na jednotlivých poskytovatelích, jaká konkrétní pravidla si v tomto případě určí.
Pokud je tak sjednáno ve smlouvě, mají opouštění poskytovatelé právo uplatnit nárok na náhradu nákladů, které jim prokazatelně vznikly v souvislosti s navrácením zbylého kreditu.
Z dostupných zdrojů vyplývá, že v současné době by ani jeden z výše jmenovaných operátorů neměl tento poplatek odcházejícím zákazníkům účtovat.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 1. února 2024
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů