Dlouhodobou praxi, kdy účastníci neměli ze zákona nárok na vrácení zůstatku kreditu a často jim tak bez náhrady propadl, ukončila novela zákona o elektronických komunikacích, která nabyla účinnosti ke dni 1. 4. 2020.
Právní úprava vyplývající ze Zákona č. 311/2019 Sb. významně posílila postavení spotřebitelů, jelikož již umožňuje navrácení zbylého kreditu, opouští-li zákazníci dosavadního operátora - je ovšem potřeba dbát příslušných zákonných pravidel.
Navrácení zůstatku je např. umožněno pouze za předpokladu, přechází-li zákazník k jinému poskytovateli služeb elektronických komunikací. V případě jiného způsobu ukončení účastnické smlouvy se nelze dle této právní úpravy účinně domáhat navrácení zbylého kreditu. To ovšem nevylučuje individuální dohodu s jednotlivými operátory. Zákon dále přiznává tento nárok výlučně spotřebitelům.
Důležitá je také skutečnost, že k navrácení nespotřebovaného kreditu nedochází automaticky v rámci procesu přenesení telefonního čísla k novému poskytovateli. Spotřebitelé jej získají na základě žádosti, kterou musí uplatnit nejpozději do 30 dnů ode dne zániku závazku ze smlouvy.
Zákon o elektronických komunikacích nestanovuje bližší podrobnosti, jakým způsobem lze tuto žádost uplatnit či jaké náležitosti by měla obsahovat. Záleží tedy na jednotlivých poskytovatelích, jaká konkrétní pravidla si v tomto případě určí.
Pokud je tak sjednáno ve smlouvě, mají opouštění poskytovatelé právo uplatnit nárok na náhradu nákladů, které jim prokazatelně vznikly v souvislosti s navrácením zbylého kreditu.
Z dostupných zdrojů vyplývá, že v současné době by ani jeden z výše jmenovaných operátorů neměl tento poplatek odcházejícím zákazníkům účtovat.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 1. února 2024
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami