ČTÚ se ve své praxi setkává i s podněty zákazníků jednotlivých poskytovatelů služeb elektronických komunikací, kteří nebyli z různých důvodů spokojeni s jejich přístupem a žádali Úřad, aby jim bylo odňato oprávnění k podnikatelské činnosti. V případě nespokojenosti je v prvé řadě potřeba uplatnit prostředky nápravy určené k tomu zákonem.
Žadatelé tento požadavek odůvodňovali např. nevhodným chováním při vyřizování svých požadavků v kamenných pobočkách či v jiném přístupu poskytovatelů služeb, který zákazníci vnímali jako nevstřícný či neetický.
Uvedené důvody, ale ani kupříkladu obecná nespokojenost s poskytováním služeb elektronických komunikací, či jejich cenou, nemůže být důvodem pro odebrání či pozastavení oprávnění k výkonu podnikatelské činnosti v oblasti elektronických komunikací ze strany ČTÚ.
V případě, že oznámení požadované náležitosti nesplňuje, ČTÚ vyzve oznamující osobu k doplnění či odstranění vad. Pokud oznámení o zahájení podnikání žádné vady neobsahuje, oprávnění k podnikání vznikne dnem jeho doručení ČTÚ.
Podnikání v elektronických komunikacích tedy není v České republice vázáno na splnění jakýchkoli dalších podmínek.
ČTÚ zásadně nemá žádnou pravomoc oprávnění k podnikání poskytovateli služeb odebrat, či pozastavit, a to ani v případě faktického, nebo i jen domnělého porušení smluvních povinností.
V případě, že se spotřebitelé setkají s nevhodným chováním zaměstnanců poskytovatele služeb, doporučujeme obrátit se přímo na poskytovatele služeb, který může nevhodné chování svých zaměstnanců řešit v pracovněprávní rovině.
Nejsou-li spotřebitelé v jakémkoli aspektu spokojeni s kvalitou poskytnuté služby, či její cenou, doporučujeme v prvé řadě uplatnit prostředky nápravy určené k tomu zákonem.
V případě nekvalitně poskytnuté služby nebo nesprávného vyúčtování je tímto prostředkem reklamace, kterou mohou spotřebitelé uplatnit u poskytovatele služeb ve lhůtě 2 měsíců ode dne dodání vyúčtování ceny za poskytnutou službu, nebo poskytnutí služby.
Podnikatel je povinen vyřídit reklamaci na vyúčtování ceny nebo na poskytování služby bez zbytečného odkladu, nejpozději do 1 měsíce ode dne doručení reklamace. Vyžaduje-li vyřízení reklamace projednání se zahraničním provozovatelem, je povinen reklamaci vyřídit nejpozději do 2 měsíců ode dne jejího doručení.
Doručení vyřízení reklamace musí být provedeno prokazatelným způsobem.
Nevyhoví-li podnikatel podané reklamaci, je spotřebitel oprávněn podat u ČTÚ návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace, a to bez zbytečného odkladu, nejpozději do 1 měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace nebo marného uplynutí lhůty pro její vyřízení.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 27. března 2024
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami