Vzhledem ke množícím se dotazům ČTÚ sestavil přehled častých otázek a odpovědí k problematice nařízení DSA, které v celé EU začne platit od 17. 2. 2024. Úřad má na starosti dohled a vymáhání evropských pravidel jako digitální koordinátor a regulátor.
Vláda v srpnu 2023 na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu schválila koncepci, která pomůže zajistit jednotný dohled nad novými digitálními předpisy a posílí právní jistotu na trhu. Dohled a vymáhání evropských pravidel má tak na starosti Český telekomunikační úřad jako digitální koordinátor.
Nařízení 2022/2065 o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES (nařízení o digitálních službách) - DSA (Digital Services Act) vešlo v platnost v listopadu 2022 s účinností od 17. 2. 2024 v celé EU.
Již od konce srpna 2023 se tato pravidla vztahují na velmi velké platformy (s návštěvností vice než 45 milionů uživatelů v EU). Adaptační zákon k nařízení DSA v ČR je stále v legislativním procesu. Aktuálně jsou vypořádávány připomínky v rámci meziresortního připomínkového řízení. Jeho gestorem je Ministerstvo průmyslu a obchodu.
DSA chrání uživatele online služeb a jejich práva v online prostředí. Kromě toho podporuje transparentnost, konkurenceschopnost celého digitálního ekosystému, a rozvoj malých a středních podniků. Zásadním krokem je změna role uživatelů, platforem a státních orgánů, kdy doposud byla v důsledku chybějící regulace veškerá moc na straně platforem.
Nyní se tento poměr vyrovnává ve prospěch uživatelů i státních orgánů za účelem vyšší ochrany uživatelů služeb, včetně spotřebitelů.
ČTÚ bude mimo jiné kontrolovat, zda poskytovatelé zveřejňují zprávy o moderaci obsahu, počtu vedených sporů či počtu uživatelů.
Dle DSA bude mít každý uživatel možnost nahlásit nezákonný obsah na dané platformě. Nezákonnost obsahu se řídí unijním či národním právem. Oznamovatel i dotčený příjemce musí být poučeni o možnostech nápravy.
Pokud poskytovatel po nahlášení nezákonného obsahu nekoná, stává se spoluodpovědným za daný obsah a každý dotčený příjemce služby po něm může požadovat náhradu škody.
S případnými spory se strany mohou obrátit na soud nebo specializovaný subjekt mimosoudního řešení sporů.
Malé a mikro podniky jsou však z povinnosti vyňaty.
V první fázi je nezbytná osvěta a diskuse se zástupci poskytovatelů online zprostředkovatelských služeb a dalších subjektů, kterých se nařízení DSA týká. V tomto směru je již ČTÚ aktivní řadu měsíců.
Naším cílem je zajistit vyšší ochranu spotřebitelů v online prostředí dle DSA, na které budeme dbát po schválení adaptačního zákona v České republice. Samo nařízení DSA obsahuje širokou škálu vyšetřovacích a donucovacích nástrojů.
V rámci DSA nedojde k omezení svobody projevu a koordinátor nebude zkoumat charakter obsahu na sociálních sítích ani jiných platformách, kterých se DSA týká. Koordinátor bude v rámci nařízení přezkoumávat, zda došlo k dodržení postupů dle DSA.
Navíc je třeba zdůraznit, že DSA neukládá žádné povinnosti ani sankce uživatelům, ale pouze poskytovatelům služeb.
O nařizování odstranění obsahu ČTÚ rozhodovat nebude - koordinátor bude dle DSA posuzovat dodržování postupů. Nezákonnost obsahu se řídí unijním či národním právem a jeho nezákonnost posoudí poskytovatel dle svých vnitřních předpisů a platných zákonných norem; závadný obsah musí poskytovatel odstranit.
S případnými spory se strany mohou obrátit na soud nebo specializovaný subjekt mimosoudního řešení sporů.
Nezákonný obsah není definován nařízením DSA, ale unijním či národním právem a jedná se o zvlášť závažné činy jako nenávistné projevy, diskriminace, terorismus, obchod s lidmi, nedovolený obchod s drogami či zbraněmi apod. Nezákonnost obsahu budou v případě, že se o ní dozvědí, posuzovat sami poskytovatelé.
Opatření proti nezákonnému obsahu může poskytovali uložit také veřejný orgán, pokud k tomu má pravomoc na základě zvláštního zákona. Dezinformační obsah DSA výslovně nestanovuje. Čl. 34 a 35 DSA hovoří pouze o povinnosti velmi velkých platforem přijmout opatření proti systémovým rizikům s nepříznivými dopady na základní práva a občanský diskurz.
Dostatečnost těchto opatření bude posuzovat Evropská komise.
Jak bude ČTÚ sledovat a kontrolovat charakter obsahu
Dle DSA nemá koordinátor posuzovat charakter obsahu, ale jen zkoumat, zda byly dodrženy postupy DSA.
Dozor nad nařízením DSA bude, po schválení adaptačního zákona, který je nyní v legislativním procesu, vykonávat oddělení dozoru specializovaných agend, které má v tuto chvíli již alokovaný základní počet systemizovaných služebních míst.
Předpokládaný budoucí počet zaměstnanců je až 18 a vychází z rozsahu nám svěřovaných kompetencí podle návrhu zmíněného adaptačního zákona.
Vedoucím oddělení je Mgr. Tomáš Ondrejka.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 30. ledna 2024
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy