Zasíláním podvodných SMS zpráv se útočníci snaží získat citlivé údaje adresátů - např. zneužitelné osobní údaje či přístup k internetovému bankovnictví. Podvody se nevyhýbají ani oblasti přepravy zásilek nebo elektronických komunikací. Všichni tři velcí operátoři na svých webech informují své zákazníky, jak tyto podvodné SMS zprávy rozpoznat.
Tato podvodná praktika, tzv. smishing (forma phishingového útoku, která je prováděna prostřednictvím textových zpráv), využívá mimo jiné nárůstu internetových nákupů a s tím spojeného doručování objednaného zboží.
Podvodníci jsou schopni poměrně věrohodným způsobem napodobit telefonní kontakt banky, přepravní společnosti či taktéž poskytovatele služeb elektronických komunikací. Velmi často je obsahem těchto SMS zpráv rovněž odkaz na internetové stránky, které mohou obsahovat škodlivé viry.
Pachatelé nadto používají poměrně zákeřné praktiky, kterými se snaží oslabit obezřetnost adresátů těchto zpráv. Záměrně se v těchto lidech snaží navodit dojem nebezpečné či tísnivé situace, kterou zároveň nabízí vyřešit jednoduchým způsobem - např. právě pod podmínkou rychlého zaslání přístupových údajů k internetovému bankovnictví, údajů o platební kartě či přístupového hesla do emailové schránky.
Podvodné SMS zprávy se nevyhýbají ani oblasti poskytování služeb elektronických komunikací. Lidem jsou tímto způsobem nabízeny extrémně výhodné nabídky či jsou informováni o konci platnosti jejich SIM karty. Cíl je stejný - získat a zneužít přístupová hesla do samoobsluhy operátora či údaje k platební kartě.
Na vzniklou situaci již zareagovali všichni tři velcí operátoři, kteří na svých webových stránkách informují své zákazníky, jak tyto podvodné SMS zprávy rozpoznat.
Všichni tři zavedli rovněž kontaktní telefonní linky, kam mohou zákazníci přeposlat podezřelé SMS zprávy, jejichž obsah a telefonní čísla, z nichž byly odeslány, operátoři dále prověří.
Zákazníci společností Vodafone a T-Mobile se mohou obrátit na linku 7726, zákazníci společnosti O2 na linku 720002002.
Dlouhodobě v této problematice edukuje také Policie České republiky, na jejíchž webových stránkách lze nalézt preventivní informace, jakým způsobem se chránit před těmito podvody.
Česká bankovní asociace dokonce ve spolupráci s odbornými partnery vytvořila interaktivní vzdělávací Kybertest, kde si lidé mohou na modelových případech ověřit (a rozšířit) svoje znalosti o tom, jak se bránit nejrůznějším kybernetickým útokům.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 21. prosince 2023
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami