logo Český telekomunikační úřad

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

Zasíláním podvodných SMS zpráv se útočníci snaží získat citlivé údaje adresátů - např. zneužitelné osobní údaje či přístup k internetovému bankovnictví. Podvody se nevyhýbají ani oblasti přepravy zásilek nebo elektronických komunikací. Všichni tři velcí operátoři na svých webech informují své zákazníky, jak tyto podvodné SMS zprávy rozpoznat.

Tato podvodná praktika, tzv. smishing (forma phishingového útoku, která je prováděna prostřednictvím textových zpráv), využívá mimo jiné nárůstu internetových nákupů a s tím spojeného doručování objednaného zboží.

Podvodníci jsou schopni poměrně věrohodným způsobem napodobit telefonní kontakt banky, přepravní společnosti či taktéž poskytovatele služeb elektronických komunikací. Velmi často je obsahem těchto SMS zpráv rovněž odkaz na internetové stránky, které mohou obsahovat škodlivé viry.

Pachatelé nadto používají poměrně zákeřné praktiky, kterými se snaží oslabit obezřetnost adresátů těchto zpráv. Záměrně se v těchto lidech snaží navodit dojem nebezpečné či tísnivé situace, kterou zároveň nabízí vyřešit jednoduchým způsobem - např. právě pod podmínkou rychlého zaslání přístupových údajů k internetovému bankovnictví, údajů o platební kartě či přístupového hesla do emailové schránky.

Podvodné SMS zprávy se nevyhýbají ani oblasti poskytování služeb elektronických komunikací. Lidem jsou tímto způsobem nabízeny extrémně výhodné nabídky či jsou informováni o konci platnosti jejich SIM karty. Cíl je stejný - získat a zneužít přístupová hesla do samoobsluhy operátora či údaje k platební kartě.

Na vzniklou situaci již zareagovali všichni tři velcí operátoři, kteří na svých webových stránkách informují své zákazníky, jak tyto podvodné SMS zprávy rozpoznat.

Všichni tři zavedli rovněž kontaktní telefonní linky, kam mohou zákazníci přeposlat podezřelé SMS zprávy, jejichž obsah a telefonní čísla, z nichž byly odeslány, operátoři dále prověří.

Zákazníci společností Vodafone a T-Mobile se mohou obrátit na linku 7726, zákazníci společnosti O2 na linku 720002002.

Dlouhodobě v této problematice edukuje také Policie České republiky, na jejíchž webových stránkách lze nalézt preventivní informace, jakým způsobem se chránit před těmito podvody.

Česká bankovní asociace dokonce ve spolupráci s odbornými partnery vytvořila interaktivní vzdělávací Kybertest, kde si lidé mohou na modelových případech ověřit (a rozšířit) svoje znalosti o tom, jak se bránit nejrůznějším kybernetickým útokům.

Další články k tématům - bankovnictví - operátor - phishing - podvod - policie - smishing - SMS

Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 21. prosince 2023

Další články od Český telekomunikační úřad

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání

Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu

K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu

Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu

Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nabídka zaměstnání