ČTÚ bude od roku 2013 regulovat velkoobchodní ceny za ukončení volání (terminaci) v mobilních sítích podle modelu doporučeného Komisí EU, které budou platné od roku 2013. Úřad také dokončuje obdobný nákladový model LRIC pro výpočet cen za terminaci v pevných sítích.
Nové modely vznikly v rámci realizace projektu "Implementace Doporučení Komise Evropských společenství č. 2009/396/ES ze dne 7.5. 2009 o regulaci sazeb za ukončení volání v pevných a mobilních sítích v EU do regulace cen Českým telekomunikačním úřadem". Projekt, zahájený v dubnu 2010, je financován z Evropského sociálního fondu a Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost.
"Příprava modelu vychází ze střednědobé strategie ČTÚ, která má za cíl vytvořit účinnější nástroje pro oblast analýzy a případné následné regulace velkoobchodních cen za hlasové služby. Model umožní přesnější analýzu velkoobchodních cen nejen z hlediska pokrytí obyvatelstva, ale i z hlediska pokrytí území a vyloučí tak případná subjektivní zkreslení", upozorňuje v této souvislosti Beáta Smrkovská, ředitelka odboru, do jehož působnosti projekt spadá.
Metoda LRIC (Long Run Incremental Costs) je založena na principu, podle nějž do regulované ceny za ukončení volání vstupují pouze dlouhodobé přírůstkové náklady nutné na poskytování služby. Model je pro každou zemi EU zpracováván zvlášť, protože modelovaná síť musí respektovat její geografické a demografické podmínky. Zavedením metody LRIC do regulační praxe od roku 2013 splní ČTÚ požadavky zmiňovaného Doporučení.
Projekt má rovněž za cíl připravit nové nástroje, které by přispěly k vyšší efektivnosti cenové regulace na trhu elektronických komunikací.
Jedná se o:
Broadbandový nákladový model se vztahuje k relevantním velkoobchodním trhům č. 4 velkoobchodní přístup k infrastruktuře sítí v pevném místě a č. 5 velkoobchodní širokopásmový přístup v sítích elektronických komunikací a k navazujícímu maloobchodnímu trhu. Bude sloužit k výpočtu cen na obou trzích pro případ uložené cenové regulace a ke kontrole dalších uložených povinností, například nediskriminace.
S jeho pomocí bude rovněž možné ověřit, že mezi oběma relevantními trhy a navazujícím maloobchodním trhem jsou marže nastaveny tak, aby odpovídaly žebříku investic a podporovaly rozvoj konkurenčních služeb, založených na obdobné infrastruktuře. Model umožní i stanovení cen služeb, které budou nabízet připravované sítě nové generace.
Metodika určení rizikové prémie pro investice do sítí nové generace bude definovat způsob zohlednění kvantifikovatelných investičních rizik operátora s významnou tržní silou při budování přístupové sítě z optických vláken.
Metodika vedení oddělené evidence nákladů a výnosů při geografické segmentaci trhu bude zobrazovat nerovnoměrné rozložení investic do tuzemských sítí nové generace, které má za následek i nerovnoměrné možnosti přístupu obyvatel k poskytovaným službám. ČTÚ proto bude shromažďovat údaje o relevantních trzích nejen globálně jako doposud, ale nově i za jednotlivé geografické oblasti.
Výstupy z takto vedené metodiky pak budou sloužit jako podklad při rozhodování ČTÚ o případné regulaci velkoobchodních cen v oblastech s nedostatečně rozvinutou konkurencí.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 14. března 2012
Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací
Přístup k údajům podle nařízení P2B
Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz