logo Český telekomunikační úřad

ČTÚ využije nákladový model LRIC k výpočtu maximální velkoobchodní ceny za terminaci v mobilních sítích

ČTÚ bude od roku 2013 regulovat velkoobchodní ceny za ukončení volání (terminaci) v mobilních sítích podle modelu doporučeného Komisí EU, které budou platné od roku 2013. Úřad také dokončuje obdobný nákladový model LRIC pro výpočet cen za terminaci v pevných sítích.

Nové modely vznikly v rámci realizace projektu "Implementace Doporučení Komise Evropských společenství č. 2009/396/ES ze dne 7.5. 2009 o regulaci sazeb za ukončení volání v pevných a mobilních sítích v EU do regulace cen Českým telekomunikačním úřadem". Projekt, zahájený v dubnu 2010, je financován z Evropského sociálního fondu a Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost.

"Příprava modelu vychází ze střednědobé strategie ČTÚ, která má za cíl vytvořit účinnější nástroje pro oblast analýzy a případné následné regulace velkoobchodních cen za hlasové služby. Model umožní přesnější analýzu velkoobchodních cen nejen z hlediska pokrytí obyvatelstva, ale i z hlediska pokrytí území a vyloučí tak případná subjektivní zkreslení", upozorňuje v této souvislosti Beáta Smrkovská, ředitelka odboru, do jehož působnosti projekt spadá.

Metoda LRIC (Long Run Incremental Costs) je založena na principu, podle nějž do regulované ceny za ukončení volání vstupují pouze dlouhodobé přírůstkové náklady nutné na poskytování služby. Model je pro každou zemi EU zpracováván zvlášť, protože modelovaná síť musí respektovat její geografické a demografické podmínky. Zavedením metody LRIC do regulační praxe od roku 2013 splní ČTÚ požadavky zmiňovaného Doporučení.

Projekt má rovněž za cíl připravit nové nástroje, které by přispěly k vyšší efektivnosti cenové regulace na trhu elektronických komunikací.

Jedná se o:

Broadbandový nákladový model se vztahuje k relevantním velkoobchodním trhům č. 4 velkoobchodní přístup k infrastruktuře sítí v pevném místě a č. 5 velkoobchodní širokopásmový přístup v sítích elektronických komunikací a k navazujícímu maloobchodnímu trhu. Bude sloužit k výpočtu cen na obou trzích pro případ uložené cenové regulace a ke kontrole dalších uložených povinností, například nediskriminace.

S jeho pomocí bude rovněž možné ověřit, že mezi oběma relevantními trhy a navazujícím maloobchodním trhem jsou marže nastaveny tak, aby odpovídaly žebříku investic a podporovaly rozvoj konkurenčních služeb, založených na obdobné infrastruktuře. Model umožní i stanovení cen služeb, které budou nabízet připravované sítě nové generace.

Metodika určení rizikové prémie pro investice do sítí nové generace bude definovat způsob zohlednění kvantifikovatelných investičních rizik operátora s významnou tržní silou při budování přístupové sítě z optických vláken.

Metodika vedení oddělené evidence nákladů a výnosů při geografické segmentaci trhu bude zobrazovat nerovnoměrné rozložení investic do tuzemských sítí nové generace, které má za následek i nerovnoměrné možnosti přístupu obyvatel k poskytovaným službám. ČTÚ proto bude shromažďovat údaje o relevantních trzích nejen globálně jako doposud, ale nově i za jednotlivé geografické oblasti.

Výstupy z takto vedené metodiky pak budou sloužit jako podklad při rozhodování ČTÚ o případné regulaci velkoobchodních cen v oblastech s nedostatečně rozvinutou konkurencí.

Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 14. března 2012

Další články od Český telekomunikační úřad

Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací

Přístup k údajům podle nařízení P2B

Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

Nabídka zaměstnání