ČTÚ poměrně často řeší dotazy týkající se skutečnosti, zda se určitá právní úprava vztahuje pouze na účastníky - spotřebitele, nebo taktéž na účastníky, kteří jsou podnikatelskými subjekty. Odpověď vždy záleží na konkrétním případě, protože v některých oblastech existují odlišnosti.
Právo bezplatně si ponechat číslo nezávisle na poskytovateli služby se však vztahuje na kteréhokoliv účastníka, včetně podnikatelských subjektů.
Český telekomunikační úřad obdržel dotaz, zda se zákonná úprava přenositelnosti telefonních čísel, která umožňuje, aby si účastníci, kteří o to požádají, mohli bez jakéhokoliv účtovaného poplatku ponechat v případě odchodu k jinému poskytovateli své číslo, vztahuje výlučně na spotřebitele či taktéž na účastníky, kteří jsou podnikatelskými subjekty.
Pro zajímavost k tomuto ČTÚ nejprve ve stručnosti uvádí, že výslovné zakotvení bezplatnosti přenosu telefonního čísla bylo provedeno novelou zákona o elektronických komunikacích (zákonem č. 311/2019 Sb.), jež nabyla účinnosti ke dni 1. 4. 2020.
Ta mimo jiné značně zjednodušila celý proces přenositelnosti a v zásadě zapověděla od uvedeného období účtovat jakoukoliv úhradu za samotný přenos telefonního čísla k jinému poskytovateli.
Poskytovatel však může účtovat jinou úhradu související s ukončením smlouvy a zde už může dojít k odlišnostem, viz informační box.
K samotné otázce směřující na adresáty této právní úpravy pak ČTÚ pro snazší objasnění uvádí plné znění předmětného zákonného ustanovení.
Dle aktuálně platného ustanovení § 34 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích je podnikatel zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací povinen zajistit, aby každý účastník, který o to požádá, si mohl bezplatně ponechat své číslo, popřípadě čísla, z rozsahu číslovacího plánu, nezávisle na podnikateli, který službu poskytuje, v případě geografických čísel na určeném území a v případě negeografických čísel kdekoli na území státu.
Označení účastník se dle definice vymezené v zákoně o elektronických komunikacích vztahuje na každého, kdo uzavřel s podnikatelem poskytujícím veřejně dostupné služby elektronických komunikací smlouvu o poskytování těchto služeb, tedy v tomto konkrétním případě je zcela lhostejné, zda jím je spotřebitel či podnikatelský subjekt.
V případě jakýchkoliv souvisejících dotazů či podnětů na výše popsané téma se neváhejte na ČTÚ kdykoliv obrátit.
Smlouvu bez závazku je možno bez sankcí vypovědět kdykoliv.
U smlouvy se závazkem záleží na tom, kdy je ukončena. Pokud je to do třech měsíců od jejího uzavření, může stávající operátor požadovat pět procent úhrad, zbývajících do konce trvání smlouvy. Trvá-li smlouva déle než tři měsíce, spotřebitel (či podnikající fyzická osoba) za ukončení smlouvy neplatí.
Uhradit však spotřebitel musí případná koncová zařízení, která byla poskytnuta za zvýhodněných podmínek - např. mobilní telefon či modem.
Zde platí, že v této otázce záleží na individuálních podmínkách, sjednaných ve smlouvě.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 27. října 2023
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů