Zájemce o přenesení telefonního čísla již nemusí komunikovat se svým stávajícím poskytovatelem služby, protože všechny nezbytné kroky zajistí nový poskytovatel. Ten musí ve lhůtě jednoho pracovního dne informovat opouštěného poskytovatele o obdržené žádosti zájemce.
Stávající poskytovatel spolu s novým pak provede všechny nezbytné kroky tak, aby mohla být smlouva ukončena a služba aktivována u nového poskytovatele v požadovaném termínu - nejpozději do dvou pracovních dnů od okamžiku, kdy přejímající poskytovatel informuje opouštěného.
Tuto zásadní změnu přináší novela zákona o elektronických komunikacích, účinná od 1. 4. 2020, která tak výrazně zjednodušuje a zrychluje přenos čísla při změně poskytovatele pevných i mobilních telefonních služeb.
Dnem 1. 4. 2020 také nabylo účinnosti novelizované opatření obecné povahy č. 10, které upravuje podmínky pro realizaci přenositelnosti telefonních čísel a zásady pro účtování ceny mezi podnikateli.
Celková lhůta pro přenesení telefonního čísla se odvíjí od okamžiku, kdy zájemce o přenesení kontaktuje svého vybraného nového poskytovatele. Od té chvíle běží lhůta jednoho pracovního dne, ve které musí přejímající poskytovatel informovat opouštěného, a během následujících dvou pracovních dnů musí být zajištěny všechny úkony, potřebné k přenesení telefonního čísla.
Následující pracovní den je pak ukončen smluvní vztah s opouštěným poskytovatelem a dochází k deaktivaci služby poskytované u opouštěného poskytovatele a aktivaci u přejímajícího poskytovatele.
Platí přitom, že v případě, kdy po uplynutí lhůty dvou pracovních dnů následuje víkend či svátek, bude služba poskytována opouštěným poskytovatelem až do následujícího pracovního dne, kdy číslo aktivuje přejímající poskytovatel služby.
Příklad celého procesu:
Nastavené lhůty se aplikují i na případ, kdy dojde k ukončení smlouvy nebo její výpovědi, a teprve následné žádosti přejímajícího o přenesení svého telefonního čísla.
Potom v případě, kdy smlouva s opouštěným poskytovatelem skončí dříve, než uplynou předepsané lhůty pro zajištění přenositelnosti, může dojít k přerušení poskytování služby.
Typicky k tomu dojde v případě, kdy účastník požádá o přenesení až v samotném závěru výpovědní lhůty ze smlouvy (např. jeden den před ukončením smlouvy).
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 23. dubna 2020
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy