ČR podporuje cíle návrhu doporučení, a to podporovat hospodářskou soutěž na trhu elektronických komunikací a zajistit předvídatelné regulační prostředí tak, aby byly podporovány investice do budování infrastruktury pro vysokorychlostní přístup jako hybné síly pro rozvoj evropské ekonomiky.
ČR dále vítá, že nový návrh v souladu se závěry Evropské rady zohledňuje možnosti využití dohod o spolupráci mezi investory, které mohou vést k efektivnímu naplnění cílů tohoto doporučení.
ČR hodnotí pozitivně úpravy textu návrhu doporučení oproti minulé verzi, např. rozšíření dokumentu o sekci definic (bod 8 návrhu doporučení). ČR nicméně doporučuje, aby byly tyto navrhované definice konzistentní s dalšími dokumenty Evropské komise (zejména s pokyny Evropské komise o státní pomoci a dalšími právními předpisy EU).
I přes tato zlepšení ČR stále považuje text doporučení za příliš normativní, nepružný a nařizující. Evropská komise v předmětném doporučení vychází z procedury analýz relevantních trhů, nicméně některá ustanovení zcela nerespektují obecně platné principy stávajícího regulačního rámce zejména pro provádění analýz a pro ukládání nápravných opatření na základě jejich výsledků.
Návrh doporučení v navrženém znění omezuje kompetence národních regulátorů a možnost respektování specifických národních podmínek. Na druhou stranu jim ukládá další povinnosti nad rámec toho, co je v současné době a podle stávající právní úpravy v ČR možné a účelné. Navržené znění by v mnohých ohledech znamenalo nutnost změny právní úpravy, a to nejen pro sektor elektronických komunikací. Některá ustanovení by mohla znamenat riziko konfliktu s právní úpravou pro hospodářskou soutěž.
Návrh dále předjímá ex ante možnost výjimek zejména při ukládání nápravných opatření. Nápravná opatření popsaná návrhem doporučení by mohla být v některých případech ukládána případně neukládána pouze na základě mechanických kritérií, která nerespektují potřebnou flexibilitu regulátora při ukládání adekvátních nápravných opatření vycházejících z výsledků analýz trhů.
Hlavní body zájmu ČR jsou :
1. Ohrožení principu technologické neutrality
Podle recitálů 19 a 22 návrhu doporučení by měl být zachován princip technologické neutrality regulace a nezávislost ukládaných nápravných opatření na konkrétní topologii budované NGA. Některé body návrhu však tento princip nerespektují a jednoznačně upřednostňují vybrané způsoby realizace sítí NGA, např. body 23, 24, 38 a 39.
ČR se domnívá, že návrh doporučení dostatečně nerespektuje i další způsoby realizace sítí NGA, které mohou být v některých členských státech nebo jednotlivých geografických oblastech důležité a vhodné jako efektivní řešení pro budování přístupové sítě, a to zejména s ohledem na specifické národní či geografické podmínky.
Podle bodů 14 a 18 návrhu doporučení má národní regulátor podporovat či dokonce nařizovat konkrétní způsob budování infrastruktury tak, aby bylo možné její využití dalšími operátory, což by mohlo znamenat nepřípustné zvýhodnění určité podoby sítě. Rozhodnutí o způsobu realizace infrastruktury NGA musí být zcela v kompetenci podnikatelů.
2. Analýza relevantních trhů (určení podniku s významnou tržní silou, ukládání nápravných opatření)
S ohledem na evropský regulační rámec pro elektronické komunikace je možné ukládat povinnosti pouze a jedině podniku/podnikům s významnou tržní silou, a to na základě výsledků analýzy relevantního trhu.
Návrh doporučení však zavádí výjimky v případě určitých obchodních modelů při budování NGA a existence přístupu alespoň jednoho subjektu k vybudované infrastruktuře (např. body 23 a 24 návrhu doporučení). Doporučení např. jednostranně upřednostňuje přístup "multiple-fibre" k budování optických tras. Podle názoru ČR lze dosáhnout efektivní konkurence i jinými způsoby instalace optických tras.
Návrh doporučení neposkytuje národním regulátorům ani dostatečnou volnost ve výběru nápravných opatření. Určení vybraných nápravných opatření podle návrhu doporučení předem se jeví být v rozporu s principy stávajícího regulačního rámce, podle kterého má mít každý regulátor možnost zvolit nejvhodnější nápravná opatření k zajištění konkurenčního prostředí na trzích, a to podle identifikovaného konkurenčního problému. Nápravná opatření musí být dále ukládána přiměřeně a proporcionálně za účelem odstranění tohoto problému (čl. 8 odst. 4 přístupové směrnice). Tuto zásadu návrh doporučení nerespektuje, např. v případě určení nákladové orientace jako jediného způsobu případné cenové regulace.
Návrh doporučení zohledňuje do určité míry gradaci nápravných opatření (recitál 21 a bod 41). Nicméně tento princip by měl být dále rozveden a vyjasněn v celém doporučení.
Z výše uvedených důvodů máme pochybnosti o navrženém znění přílohy č. III a příslušných bodů 23 - 26, 37 - 39, 42 a recitálů 29, 30, 32, 46.
3. Cenová regulace
Uložení cenových schémat a regulačních opatření spojených s regulací cen (bod 22 a příloha I) je součástí kompetence národních regulátorů a z tohoto důvodu by nemělo být tak detailně a nařizujícím způsobem určeno na evropské úrovni.
Cenová regulace by měla být ukládána výhradně na základě výsledků analýz relevantních trhů bez omezení určitých způsobů cenové regulace. Regulátor by měl mít v této souvislosti k dispozici celé portfolio nápravných opatření. Proto se domníváme, že není vhodné, aby návrh doporučení předpokládal regulaci cen pouze formou nákladové orientace, a to navíc s možnými nesystémovými výjimkami.
4. Riziko kolize se soutěžním právem
Podle názoru ČR je nutné, aby v návrhu doporučení zmíněné dohody o spolupráci nebyly protikonkurenční a nevedly k provádění nesoutěžních praktik ze strany operátorů. Zavádění neodůvodněných výjimek je nesystémové a v této souvislosti by mohlo být příčinou vzniku kolize mezi sektorově specifickou regulací a právem pro hospodářskou soutěž.
5. Nové povinnosti národních regulátorů
Nad rámec standardních kompetencí národních regulátorů by mohla z návrhu doporučení (např. v recitálech č. 16, 42 a bodu 31) vyplynout další povinnost, a to případné určení a specifikace technických protokolů a rozhraní pro určité případy FTTH, což nepovažuje ČR za účelné. Regulátoři se účastní vytváření těchto dokumentů prostřednictvím zastoupení v pracovních skupinách k tomu určených mezinárodních organizací.
ČR děkuje Evropské komisi za možnost konzultace tohoto návrhu a bude dále spolupracovat s Evropskou komisí za účelem dosažení společného cíle stanoveného tímto návrhem.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 22. července 2009
Roaming 2025 v EU a dalších zemích - na co si dát pozor při cestách do zahraničí
TV spot ČTÚ edukuje veřejnost k využívání slev na internet či volání pro znevýhodněné občany
Nařízení DSA chrání uživatele před neoprávněnými zásahy online platforem
Rizika služeb od tzv. šedých operátorů
Ověřte kvalitu pevného internetu
Poradní panel ČTÚ pro otázky související s nařízením DSA
Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit
Pravidla pro online reklamu podle DSA
Nový příděl rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro Vodafone
Marek Ebert zůstává předsedou Rady ČTÚ
Kontroly rozvojových kritérií potvrzují rychlý rozvoj DAB+
Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací
Přístup k údajům podle nařízení P2B
Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení