Český telekomunikační úřad zveřejnil v uplynulých dnech zprávu o výsledcích sledování plnění Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2120, kterým se stanoví opatření týkající se přístupu k otevřenému internetu, a to za období od 1. 5. 2019 do 30. 4. 2020.
S ohledem na výsledky sledování, které se týkají i vztahů mezi podnikateli, poskytujícími službu přístupu k internetu, a spotřebiteli, si ČTÚ dovoluje podat stručný výtah z této zprávy.
Jedná se již o čtvrtou výroční zprávu vypracovanou ČTÚ. V předchozích letech se ČTÚ zaměřoval především na kontrolu smluv poskytovatelů služeb, které musely obsahovat povinné náležitosti stanovené Nařízením, a na provádění osvěty - jak mezi koncovými uživateli, tak především mezi poskytovateli. V uplynulém období se ČTÚ významněji zaměřil na provádění technických měření kvality připojení k síti internet.
Zjištění ČTÚ v tomto směru svědčí o tom, že zpočátku se poskytovatelé snažili vyhovět podmínkám stanovených v Nařízení, avšak po určité době došlo ke stagnaci. Poskytovatelé formálně vyhověli Nařízení - do svých smluv zapracovali požadované údaje a nevyužívají zjevně zakázané praktiky.
Avšak z hlediska nabídky jejich služeb nedochází k žádnému dalšímu posunu směrem k plné informovanosti koncových uživatelů o skutečném výkonu jejich připojení k síti internet a smluvně garantované kvalitě tohoto připojení.
Na základě zjištění ČTÚ v uplynulém období lze naopak konstatovat, že se rozevírají nůžky mezi nadsazenými inzerovanými parametry kvality služeb, které mají za účel ovlivnit koncové uživatele ohledně jejich rozhodnutí uzavřít smlouvy, a reálně dosažitelným výkonem nabízeného připojení.
Proto ČTÚ považuje za nezbytné závazně stanovit definice parametrů kvality služby a odchylek od skutečného výkonu služby tak, aby poskytovatelé nemohli nadále lákat koncové uživatele na nereálnou kvalitu připojení.
Koncoví uživatelé by měli mít pro své rozhodování o výběru poskytovatele připojení k dispozici relevantnější a přehlednější informace, resp. měli by mít možnost efektivněji a účinněji zjednat nápravu.
ČTÚ na základě uvedených skutečností tedy v měsíci červnu přistoupil k zahájení veřejné konzultace k návrhu změny všeobecného oprávnění č. VOS/ 1/07.2005-9, kterým se stanoví podmínky k poskytování služeb elektronických komunikací.
V jejím rámci by byly závazným způsobem stanoveny definice základních kvalitativních parametrů služby připojení k síti internet a vztahy mezi těmito parametry.
Definice jednotlivých parametrů QoS a vztahů mezi nimi byly v uvedeném návrhu stanoveny v souladu s pokyny BEREC následovně: maximální, běžně dostupná a minimální rychlost definovaná ve smlouvě se vztahuje k inzerované rychlosti, a velké odchylky od výkonu služby přístupu k internetu se v případě jejího poskytování v pevném místě odvozují od běžně dostupné rychlosti.
Maximální rychlost nesmí být menší než hodnota inzerované rychlosti. Běžně dostupná rychlost musí odpovídat alespoň 60% hodnoty inzerované rychlosti.
Minimální rychlost musí odpovídat alespoň 30% hodnoty inzerované rychlosti.
V případě mobilních sítí se jedná o definice odhadované maximální a inzerované rychlosti, kde jsou velké odchylky definovány jako poklesy výkonu služby přístupu k internetu pod 25% hodnoty rychlosti inzerované.
Článek ze dne 22. července 2020 - středa
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami
Komerční digitální rozhlasové vysílání
Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu
K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu
Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu
Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně
ČTÚ navrhuje dočasnou regulaci velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám
Telekomunikační akademie stále rozšiřuje své aktivity
Podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího
Úmrtím účastníka jeho smlouva s operátorem automaticky nezaniká
Jak správně měřit rychlost internetu s nástrojem NetTest
Klidné volání a datování v EU pokračuje
Změny v oblasti správy čísel posílí ochranu spotřebitele
NetTest pomáhá zlepšovat kvalitu služby přístupu k internetu v ČR
Výsledky měření pokrytí železničních koridorů a dálnic signálem mobilních sítí
Co přináší novela zákona o elektronických komunikacích pro podnikatele
Telemarketing podle nových pravidel
Co se mění v oblasti elektronických komunikací od 1. ledna 2022
Kontrola plnění závazků z aukce 4G
Vysoké pokuty za zneužívání tísňových linek
Měřicí nástroj NetTest má za sebou první měsíc provozu
Nenechte se zpomalit a plaťte jen za skutečnou rychlost internetu
NetTest - certifikované měření kvality přístupu k internetu
Nová edukativní videa Telekomunikační akademie ČTÚ
Schválení novely zákona o elektronických komunikacích posiluje ochranu spotřebitele
ČTÚ podporuje schválení novely Zákona o elektronických komunikacích v původní verzi
Nekvalitní antény způsobují problémy s příjmem DVB-T2
Přísnější pravidla pro telemarketing nelikvidují byznys
Senát neschválil transpoziční novelu zákona o elektronických komunikacích
Nevyžádané marketingové hovory
Jak je to se zpolatněním při volání na covid informační linku 1221
Obnova telekomunikační infrastruktury v oblastech postižených tornádem
Telefony a speciální zařízení za dostupnou cenu pro osoby se zdravotním postižením
Pozor na podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího
Nástroje detekce ve veřejných komunikačních sítích pro potřeby Vojenského zpravodajství
Pokuty za neplnění podmínek všeobecného oprávnění