ČTÚ koná právní kroky směřující k ochraně práv spotřebitelů a zahájil již se společnosí M77 Group S.A. (provozovatel služeb Skylink a CSlink) správní řízení ve věci podezření ze spáchání správního deliktu klamavé obchodní praktiky.
Počet stížností na zavedení servisního poplatku u dosud bezplatného balíčku volných televizních programů satelitních televizních služeb Skylink a CSlink stále roste. Český telekomunikační úřad jich k dnešnímu datu obdržel již stovky.
Úřad již po přijetí prvních stížností v prvé polovině června 2012 a po vyhodnocení skutečností zjištěných dosavadním šetřením, podnikl v rámci svých zákonem stanovených pravomocí maximum kroků směřujících k ochraně práv spotřebitelů.
V prvé řadě zahájil se společností M77 Group S.A. správní řízení ve věci podezření ze spáchání správního deliktu klamavé obchodní praktiky ve smyslu ustanovení § 24 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele. A to proto, že jmenovaná společnost s účinností od 1.4. 2012 nabízí služby satelitní televize Skylink a CSlink, označené jako balíček GRATIS, resp. jako FREE neplacené programy, jako bezplatně dostupné.
Jejich sledování bude přitom od 1.9. 2012 podmíněno úhradou servisního poplatku, což odpovídá definici klamavé obchodní praktiky obsažené v Příloze č. 1 zákona o ochraně spotřebitele. Za spáchání označeného správního deliktu je možné podnikateli uložit pokutu až do výše 5 milionů Kč.
ČTÚ zároveň vyzval společnost M77 Group S.A., aby v souladu s příslušnými ustanoveními zákona o elektronických komunikacích oznámila zahájení své podnikatelské činnosti na území České republiky. V případě, že tak společnost neučiní, bude s ní zahájeno správní řízení pro podezření ze spáchání správního deliktu ve smyslu ustanovení § 118 odst. 1 písm. a) a c) zákona o elektronických komunikacích, jehož se podnikatel dopouští tím, že podniká v oblasti elektronických komunikací bez řádného oznámení. Za tento delikt je možné podnikateli uložit pokutu až do výše 20 milionů Kč.
ČTÚ v této souvislosti rovněž podal Městskému státnímu zastupitelství v Praze podnět k prošetření skutečnosti spáchání trestného činu - že společnost M77 Group S.A. podniká na území České republiky, aniž by zde byla ona, či její organizační složka zapsána v obchodním rejstříku. Dle sdělení Městského státního zastupitelství byla věc postoupena k dalšímu šetření Policii České republiky.
V tom rozsahu, v jakém si spotřebitelé stěžují na zneužití dominantního postavení ze strany společnosti M77 Group S.A., postupuje Český telekomunikační úřad stížnosti k dalšímu vyřízení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
ČTÚ o vzniklé situaci rovněž vyrozuměl příslušný regulační orgán v Lucembursku se žádostí o prošetření konání společnosti M77 Group S.A. z hlediska lucemburského práva.
A konečně ČTÚ i nadále průběžně vyhodnocuje výsledky dosavadního šetření a shromažďuje podklady pro případné zahájení správního řízení ve věci změny smluvních podmínek obou služeb ve smyslu ustanovení § 63 odst. 5 zákona o elektronických komunikacích.
Jakkoli ČTÚ citlivě vnímá rozhořčení stěžovatelů z postupu společnosti M77 Group S.A. jako pochopitelné, musí upozornit, že v současné chvíli nemá žádné přímé zákonné prostředky, kterými by mohl donutit společnost M77 Group S.A., aby od zavedení servisního poplatku upustila.
Podle ustanovení § 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích je jednostranná změna smluvních podmínek možná, za předpokladu, že s ní je spotřebitel seznámen nejméně 1 měsíc před nabytím její účinnosti a spotřebiteli je dána možnost od smlouvy bez sankce odstoupit. Samotné zavedení servisního poplatku není z hlediska stávající právní úpravy v rozporu se zákonem o elektronických komunikacích.
Další možnosti mají ovšem sami zákazníci. Svůj nesouhlas mohou projevit přímo vůči příslušnému podnikateli, a to jak samostatně, tak i společnou iniciativou. Mnoho případů z minulosti ukazuje, že právě takováto odezva veřejnosti může významnou měrou přispět i ke změně původního podnikatelského záměru provozovatele služby.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 1. srpna 2012
Nařízení DSA chrání uživatele před neoprávněnými zásahy online platforem
Rizika služeb od tzv. šedých operátorů
Ověřte kvalitu pevného internetu
Poradní panel ČTÚ pro otázky související s nařízením DSA
Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit
Pravidla pro online reklamu podle DSA
Nový příděl rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro Vodafone
Marek Ebert zůstává předsedou Rady ČTÚ
Kontroly rozvojových kritérií potvrzují rychlý rozvoj DAB+
Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací
Přístup k údajům podle nařízení P2B
Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem