logo Český telekomunikační úřad

Pokuta pro Vadafone za obstrukce s přijetím výpovědi smlouvy

Včasné neposkytnutí kódu ČVOP pro změnu operátora v případě vypovězení smlouvy je protiprávním jednáním. Operátor v posuzovaném případě užil agresivní obchodní praktiku, za kterou mu ČTÚ pravomocným rozhodnutím vyměřil pokutu 30 tisíc Kč.

Zákazník podal výpověď účastnické smlouvy v květnu 2016 na pobočce v Hradci Králové. Vodafone však identifikátor ČVOP (číslo výpovědi opouštěného operátora) nutný pro přenos čísla vytvořil až o měsíc později, a to poté, co se zákazník obrátil se stížností na ČTÚ.

Číslo tak bylo uvolněné až ke konci července. Spotřebitel tak byl nucen setrvat ve smluvním vztahu o 21 dní déle, než si strany ve smlouvě ujednaly. Uvedené jednání tak zcela nepochybně lze pokládat za vytvoření mimosmluvní překážky ve smyslu § 5 odst. 2 zákona o ochraně spotřebitele, která spotřebiteli bránila v uplatňování jeho práv - zde práva na změnu poskytovatele služeb a ukončení smlouvy.

Spotřebitel tak byl ze strany operátora nepatřičně ovlivněn, čímž došlo k zásahu do jeho svobody ohledně volby poskytovatele služby. Vodafone se proti udělené pokutě bránil tvrzením, že výpověď nebyla zaslána na adresu sídla operátora a na předepsaném formuláři, a nebyla proto podána způsobem souladným se smlouvou.

Tato námitka však byla vyhodnocena jako lichá, neboť takový požadavek lze pokládat za nepřiměřený ve smyslu § 1815 občanského zákoníku. Zakládá totiž nerovnováhu v právech a povinnostech stran spotřebitelské smlouvy v neprospěch spotřebitele.

Ačkoliv totiž může spotřebitel do smluvního vztahu s operátorem vstoupit v jakékoliv pobočce, vyvázat by se z něj mohl jen jistým úzce vymezeným způsobem. Operátor navíc prostřednictvím pověřené osoby na své pobočce výpověď převzal, čímž zároveň fakticky došlo k akceptaci výpovědi, a tuto je tak třeba pokládat za platnou i v tom případě, kdyby se nejednalo o nepřiměřené ujednání.

Operátor dále namítal, že smlouva na dobu určitou se spotřebitelem stejně nemohla být ukončena dříve, a to z důvodu nastaveného závazku ve smlouvě o zvýhodnění. Na případ se vztahovala dřívější právní úprava, kdy nebyla omezena maximální výpovědní doba ani smlouva automaticky nezanikla deset dní od podání žádosti o přenesení čísla.

Ani tato námitka však nebyla přiléhavá. Jak vyplývá z konkrétních obchodních podmínek operátora, výpovědí mohla být ukončena rovněž smlouva na dobu určitou. Je zde sice možnost, aby operátor požadoval za předčasné ukončení smlouvy určitou náhradu, samotné ukončení závazku však není podmíněné zaplacením úhrady a je vázáno pouze na uplynutí výpovědní doby.

Konečně ani obranu proti vyměřené pokutě s poukazem na to, že operátor za období po uplynutí výpovědní lhůty neúčtoval další poskytnutí paušálních služeb, ČTÚ neuznal.

Poskytnutí paušálních služeb v době, kdy již měla být služba ukončená, je svým způsobem poskytnutí nevyžádaného plnění a případný požadavek na úhradu jeho ceny by bylo možné hodnotit jako agresivní obchodní praktiku. Nespáchání dalšího správního deliktu proto nelze pokládat za polehčující okolnost.

K obdobnému případu se v minulosti vyjádřil Nejvyšší správní soud v rozsudcích sp. zn. 7 As 110/2014-52 a 7 As 141/2015-38, v nichž dal za pravdu Energetickému regulačnímu úřadu, když vyhodnotil jednání dodavatele plynu neakceptujícího odstoupení od smlouvy jako agresivní obchodní praktiku.

Další články k tématům - ČVOP - obstrukce - operátor - pokuta - rozsudek - smlouvy - stížnost - výpověď - zákon - závazek

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 26. ledna 2018

Další články od Český telekomunikační úřad

Roaming 2025 v EU a dalších zemích - na co si dát pozor při cestách do zahraničí

TV spot ČTÚ edukuje veřejnost k využívání slev na internet či volání pro znevýhodněné občany

Nařízení DSA chrání uživatele před neoprávněnými zásahy online platforem

Rizika služeb od tzv. šedých operátorů

Ověřte kvalitu pevného internetu

Poradní panel ČTÚ pro otázky související s nařízením DSA

Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit

Pravidla pro online reklamu podle DSA

Nový příděl rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro Vodafone

Marek Ebert zůstává předsedou Rady ČTÚ

Kontroly rozvojových kritérií potvrzují rychlý rozvoj DAB+

Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací

Přístup k údajům podle nařízení P2B

Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Nabídka zaměstnání