Důležité je říci, že operátor má na zrušení tarifu nebo jeho změnu právo, jedná se o změnu smluvních podmínek, kterou zákon o elektronických komunikacích připouští. Možnost takové změny a její rozsah musí být ve smlouvě sjednány.
Zákazník má oproti tomu právo změnu (vyjma situace, že by taková změna byla výhradně k lepšímu) neakceptovat a bezplatně vypovědět závazek ze smlouvy.
Operátor musí splnit i některé další podmínky. Mezi ty patří mj. též povinnost v textové podobě jasným a srozumitelným způsobem informovat účastníka o veškerých změnách smluvních podmínek nejpozději 1 měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy.
Jednoduše řečeno - zákazník musí písemně obdržet veškeré informace o datu změny, novém tarifu a jeho ceně. Zároveň poskytovatel služby musí zákazníka informovat o jeho právu vypovědět závazek ze smlouvy, aniž by mu vznikly jakékoli další náklady, jsou-li splněny zákonné požadavky na toto bezplatné ukončení závazku.
Trochu jiná situace nastává, pokud zákazník využívá např. dotovaný telefon, v takovém případě má operátor právo na úhradu.
Cena však nesmí být vyšší, než poměrná část hodnoty tohoto zařízení dohodnutá v okamžiku uzavření smlouvy nebo části ceny za služby, kterou zbývá uhradit do zániku závazku ze smlouvy, podle toho, která z těchto částek je nižší.
Pokud jsem tedy např. obdržel k tarifu bezplatně telefon v hodnotě 12000 korun a v době, kdy mi poskytovatel služby mění tarif a já tuto změnu neakceptuji, mi zbývá ještě 7 měsíců závazku, jeho cena se musí rozpočítat do celkové délky závazku, např. 24 měsíců.
Cena vychází na 500 Kč měsíčně - zaplatím tedy 7x 500 Kč, pokud jsem platil paušál vyšší než 500, nebo zbývající paušál, pokud by tato částka byla nižší.
Pro úplnost uveďme, že pokud by se jednalo o změny čistě administrativní povahy a s neutrálními dopady, nebo pokud smlouva byla změněna na základě změny právní úpravy nebo na základě rozhodnutí Úřadu, právo na bezplatné ukončení smlouvy účastníku nevzniká, což ovšem není výše popsaný případ.
Pokud má zákazník jakékoliv nejasnosti ohledně ukončení tarifu a jeho změny na jiný, lze se obrátit na ČTÚ s dotazem, stížností či prostřednictvím námitkového řízení.
Článek ze dne 24. října 2022 - pondělí
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami
Komerční digitální rozhlasové vysílání
Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu
K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu
Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu
Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně
ČTÚ navrhuje dočasnou regulaci velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám
Telekomunikační akademie stále rozšiřuje své aktivity
Podvodné telefonáty s podvržením čísla volajícího
Úmrtím účastníka jeho smlouva s operátorem automaticky nezaniká
Jak správně měřit rychlost internetu s nástrojem NetTest
Klidné volání a datování v EU pokračuje
Změny v oblasti správy čísel posílí ochranu spotřebitele
NetTest pomáhá zlepšovat kvalitu služby přístupu k internetu v ČR
Výsledky měření pokrytí železničních koridorů a dálnic signálem mobilních sítí
Co přináší novela zákona o elektronických komunikacích pro podnikatele
Telemarketing podle nových pravidel
Co se mění v oblasti elektronických komunikací od 1. ledna 2022
Kontrola plnění závazků z aukce 4G
Vysoké pokuty za zneužívání tísňových linek
Měřicí nástroj NetTest má za sebou první měsíc provozu
Nenechte se zpomalit a plaťte jen za skutečnou rychlost internetu
NetTest - certifikované měření kvality přístupu k internetu
Nová edukativní videa Telekomunikační akademie ČTÚ
Schválení novely zákona o elektronických komunikacích posiluje ochranu spotřebitele
ČTÚ podporuje schválení novely Zákona o elektronických komunikacích v původní verzi
Nekvalitní antény způsobují problémy s příjmem DVB-T2
Přísnější pravidla pro telemarketing nelikvidují byznys
Senát neschválil transpoziční novelu zákona o elektronických komunikacích
Nevyžádané marketingové hovory
Jak je to se zpolatněním při volání na covid informační linku 1221
Obnova telekomunikační infrastruktury v oblastech postižených tornádem